14.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Etuvetoinen Polestar 2 on saapunut – hintalappu tippuu ja toimintamatka kasvaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 on nyt tarjolla nelivedon lisäksi etuvetoisena. Käytännön suorituskyky riittää vaivattomaan liikkumiseen ja toimintamatka on nelivetosisarta pidempi. Volvon alta omaksi merkikseen eriytetty Polestar on ollut Suomessa virallisesti myynnissä nyt reilun kuukauden ajan. Tähän saakka hinnastosta on löytynyt vain nelivetoinen versio, mutta nyt se saa kaverikseen mielenkiintoisen Polestar 2 Long range Single motor -version. Voit lukea nelivetoversiosta lisää täältä. Ulkoisesti uuden version erottaa vain etuoven pienestä tarrasta. Nelivedon tavoin auto on varustettu 78 kWh:n akustolla, mutta takamoottorin puuttuessa teholukemaksi kirjataan 170 kW (231 hv). Pienemmän teholukeman vastapainoksi toimintamatka on nyt vastaavalla varustelulla noin 60 kilometriä pidempi, eli parhaimmillaan WLTP-syklin mukaan 540 kilometriä. Polestar 2 on alustaltaan varsin napakka. Normaalissa ajossa ero nelivetoiseen jää vähäiseksi. Voimaa on riittävästi ripeisiin lähtöihin ja auto etenee vaivatta kaikissa Suomessa sallituissa nopeuksissa. Käytännön erot toki tulevat esille heikommissa pito-olosuhteissa kuten talvella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaivattuja päivityksiä Etuvetoisen mallin esittelyn yhteydessä maahantuoja kertoi myös viimeisimmästä järjestelmäpäivityksestä. Ensimmäisten koeajojen yhteydessä kaipailimme autolta tietoa hetkellisestä kulutuksesta ja nyt sellainen on tuotu tarjolle. Auto tarjoaa nyt uuden näkymän nimeltään ”Toimintasädeavustaja”, joka kertaa hetkellisen kulutuksen lisäksi aikaisempaa reaaliaikaisemmin ajotyyliin mukautuvan arvion jäljellä olevasta toimintamatkasta. Tämän lisäksi yksi olennaisimmista uusista ominaisuuksista on akuston esilämmitys navigoinnin reitin varrella olevaa DC-latausta lähestyttäessä. Moderniin tapaan päivitys on saatavilla OTA-tyyliin (Over-The-Air) myös jo liikenteessä oleviin autoihin. Kuljettajan täytyy hyväksi auton ehdottama päivitys, jonka jälkeen auto hoitaa päivityksen reilun tunnin aikana. Viimeisimmän ohjelmistopäivityksen myötä keskinäytölle saa näkyviin hetkellisen kulutuksen. Uuden etuvetoisen Polestar 2 Long range Single Motor -mallin hinnat alkavat 50 100 eurosta. Moni varmasti ihmettelee hinnoittelun jäämistä juuri valtion sähköautohankintatuen ulkopuolelle. Maahantuojan mukaan sitä kyllä yritettiin, mutta syystä tai toisesta sellainen ei onnistunut. Eroa nelivetoiseen malliin kertyy 4 000 euroa, eli myös Dual Motor -version saa nykyään keväistä ennakkomyyntihintaa edullisemmin. Näissä hinnoissa on huomioitu autoveron poistuminen sähköautoilta. Palaamme kattavammin etuvetoversion pariin pidemmän koeajon muodossa. Ohjaamossa on paljon yhtäläisyyksiä Volvon kanssa. EDIT 19.10. klo 18.00: Täyssähköautojen kokonaishintaan tulee loka-joulukuussa 2021 tehtävissä ensirekisteröinneissä laskea edelleen mukaan autovero, sillä autoverolain muutosta ei sovelleta ennen 1.1.2022. Polestar 2:n tapauksessa tämä tarkoittaa noin 1 500 euroa, jolloin kokonaishinta on noin 51 600 euroa. Kuluttajalle hinta kuitenkin näyttäytyy 50 100 eurona, koska maahantuoja maksaa autoveron osuuden. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku