25.1.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson LiveWire – täysin erilainen H-D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyinen, jousitus ja jarrut lainattu sporttipyöristä sekä urheilullisen näköinen. Ei ehkä kuulosta Harley-Davidsonilta, mutta uusi sähkö-LiveWire murtaa myytit amerikkalaismerkistä monessa mielessä. Tähän asti sarjatuotantoon yltäneet sähkömoottoripyörät ovat tulleet kokonaan uusilta valmistajilta, kirkkaimpana tähtenä Zero Motorcycles.Perinteisistä moottoripyörävalmistajista perinteisin - Harley-Davidson - ottaa vanhoista kilpailijoistaan niskalenkin laajentamalla V2-moottoreiden lisäksi nyt myös sähkömoottoripyörien puolelle.Eikä kyseessä ole mikä tahansa vasemmalla kädellä huitaistu malli, vaan pitkän tuotekehityksen ja testauksen perusteella syntynyt LiveWire.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySport-Road-Rain-EcoPainavaa custom-tyyliä odottaneet joutuvat pettymään, sillä Harrikan sähkömalli on selvästi merkin muuta mallistoa urheilullisempi. Vanhoista milwaukeelaismerkin malleista lähinnä tulee mieleen nyt jo mallistosta poistunut V-Rod.Koeajoaamuna tiet ovat kosteita ja ajoasetus on kaikissa pyörissä käännetty siksi Rain-tilaan.Suorituskyky on silläkin kohdallaan, mutta kaasunvaste on tahmea. Erityisesti tämän huomaa ohitustilanteissa, joissa kaasukahvan kääntöä seuraa pieni tuumaustauko ennen kuin alkaa tapahtua.Road-asetukselle siirryttäessä moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin terävämmin. Meno on vauhdikasta, mutta suoran päässä jarrutustilanteessa tuntuma on outo. Moottorijarrutusta ei Road-asetuksella juurikaan ole, jolloin tuntuu kuin mentäisiin perinteisellä polttomoottorikäyttöisellä pyörällä kytkin pohjassa mutkaan.Täysin erilainen moottoriKun asetus käännetään Sport-tilaan, niin silloin moottorijarrutusta on selvästi enemmän. Siksi Sport-asetus tuntuukin luontevimmalta mutkateitä ajellessa.Valmistajan mukaan kiihtyvyys nollasta sataa tapahtuu 3,0–3,5 sekunnissa. Polttomoottoreihin verrattuna täysin erilainen ja tasaisemmin vääntävä moottorin luonne vaatii totuttelua.Lyhyessä koeajossa on vaikea saada tuntumaa, kuinka paljon kaasua uskaltaa kääntää mutkasta ulos tullessa. Onneksi varusteina on sekä luistonesto että ABS-jarrut, ja molemmat vieläpä tunnistavat pyörän sivuttaiskallistuksen toiminnassaan.Neljäs ajotila on Eco, jossa moottorijarrustilanteissa kerätään tehokkaimmin energia talteen ja ladataan uudelleen akkua.Sähkömoottoripyörissä kiinnostaa suorituskyvyn lisäksi erityisesti kolme asiaa: akkujen latausaika, pyörän paino ja toimintamatka yhdellä latauksella. Palataan niihin varsinaisen koeajoraportin yhteydessä myöhemmin.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti Harley-Davidson LiveWire Nestejäähdytteinen, vaihtovirtakäyttöinen kestomagneettimoottori lataustoiminnolla, akun enimmäis- /nimelliskapasiteetti 13,6 / 15,5 kWh, integroitu 1,4 kW laturi, suoraveto ilman vaihteita, hihna. Teho: 78 kW (106hv) Vääntö: 116 Nm Mitat: istuinkorkeus 780 mm Paino: 249 kg Akseliväli: 1490 mm Hinta: 38 070 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”