18.5.2016 Matkailu Keltaista ja okraa – pala Unkarin liikennekulttuuria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka lähtökohdat maiden kesken ovat erilaiset, tuntuvat unkarilaisia kuljettajia askarruttavan samanlaiset kysymykset kuin Suomessakin. Musta edustusauto puikkelehtii Budapestin ruuhkaisilla kaduilla, lainaten välillä bussikaistaa ja milloin ryhmittyvien jonoa päästäkseen eteenpäin juuri sillä etuoikeutuksella, joka usein liitetään mustiin edustusautoihin. Kuuman kevätpäivän lämpö on vaihtunut ilmastoituun mukavuuteen takapenkillä, mutta ysärihittien sulosoinnut katkaisee kännykän jatkuva piippailu.PIIPPIIP PIIPLopulta viisissäkymmenissä oleva kuljettaja kääntyy puoleeni ja virnistää uudensileää älypuhelintaan heiluttaen. – Traffic hunter, kuuluu selitys. Ahaa, siis älypuhelimen sovellus varoittaa jostain. Jatkan tiedusteluja, että onko kyseessä ruuhka- tai onnettomuusvaroitus, vaiko varoitus virkavallasta. Mutinan jälkeen tulee selväksi, että sovellus varoittaa enemmän poliisien ja kameroiden sijainnista, sillä toden totta: jokaisen piippauksen jälkeen näkyy poliisipartio tai kamera noin 10 sekunnin sisällä.Taksiliikenteen säännöstely ulottuu jopa autojen värisävyyn.Lopulta selviää piippausten perimmäinen syy. Kuljettaja puhkeaa pieneen valitusvirteen maassa avatuista uusista liikennekameroista. Vierailupäivän aamuna maassa on aktivoitu uusi, noin 500 älykkään liikennevalvontakameran järjestelmä, jotka nopeuksien lisäksi tarkkailevat muun muassa katsastusta, ajoa liikennevaloissa sekä risteysajoa. Noin 300 kiinteän kameran lisäksi Unkarin poliisilla on käytössään 165 liikkuvaa liikennevalvontakameraa. Kuljettajien huolena on, että järjestelmällä kerätään vain sakkotuloja eikä puututa liikenteen todellisiin huoliin. 500 kameraa noin 10 miljoonan ihmisen valtiossa ei kuulosta paljolta, mutta reaktiot ovat tuttuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnkarin liikennekulttuuri tilastojen valossaMutta millainen liikennetilanne maassa sitten vallitsee? OECD:n tilastoista selviää, että Unkarin liikennekulttuurin lähtökohdat poikkeavat suomalaisista selvästi. Henkilöauton omistaminen ei ole unkarilaisille prioriteetti, sillä maassa oli vuonna 2013 vain 366 rekisteröityä ajoneuvoa 1 000 asukasta kohti. Liikennekuolemia maassa tapahtui vuonna 2013 yhteensä 591, eli noin 1,6 jokaista 10 000 ajoneuvoa kohti. Vertailun vuoksi Suomen vastaavat luvut vuodelta 2013 olivat 725 rekisteröityä ajoneuvoa per 1 000 henkilöä sekä 258 liikennekuolemaa, eli noin 0,7 kuolemaa 10 000 ajoneuvoa kohti.Unkarin kehitys synkistä 1990-luvun lukemista on ollut kuitenkin lupaavaa. Vuonna 1990 liikenneonnettomuuksissa menehtyi peräti 2 432 henkeä. Liikenneturvallisuusohjelmien ansiosta tilanne parani vuoteen 2000 saakka, kunnes vuosina 2001-2006 resurssipulasta johtunut notkahdus aiheutti taantuman maan liikennekulttuurissa. Vuodesta 2007 alkaen tilanne on jälleen parantunut.Budapestin historialliset kadut ja sillat luovat haasteita liikenteelle.Omalta osaltaan tilanteeseen vaikuttaa Unkarin ajoneuvokauppa. Maassa rekisteröitiin Eurostatin tilastojen mukaan viime vuonna 77 171 uutta henkilöautoa (Suomessa 108 844). Ajoneuvojen iän osalta tilanne on kuitenkin melko samankaltainen, keski-iän liikkuessa noin 11 vuoden tietämillä, OECD:n tilastoissa aivan viime vuosien positiivinen liikenneturvallisuuskehitys laitetaan ainakin osittain ajoneuvojen parantuneen turvallisuuden tiliin.Unkarin liikennetilannetta mutkistaa kuitenkin se, että maassa uskotaan poikkeuksellisen paljon asunnon omistamiseen. Neuvostoajan jälkeen asunnot myytiin edulliseen hintaan yksityisomistukseen ja yhdessä korkojärjestelmän kanssa varsinainen vuokrakulttuuri on jäänyt pitkälti puolitiehen. Tämä näkyy tilastoissa työvoiman heikkona liikkuvuutena.Millä omistusasuntoihin rakastunut kansakunta sitten käy töissä, jos yksityisautot ovat verrattain vähäisiä? Tietenkin julkisella liikenteellä. Neuvostoajalta peritty kattava rataverkosto huolehtii, että junat kyllä kulkevat syrjäseuduillekin. OECD:n puolivirallisen tutkielman mukaan ylitiheästä rataverkostosta ja junavuoroista kannattaisi kuitenkin karsia tai muuttaa osa busseiksi joukkoliikenteen tehostamiseksi. Oma lukunsa ovat myös erilaiset alennukset, sillä seutuliikenteessä vain 40 prosenttia matkustajista maksaa täyden hinnan, kiitos noin 40 erilaisen alennusryhmän. Mikäli työmatka tapahtuu julkisilla, joutuu työnantaja korvaamaan kuluista 86 prosenttia.Pääkaupunki Budapestin historiallisten katujen ruuhkaliikenteessä joukkoliikenne on kuitenkin tervetullut näky, keltaisten taksien ja okranväristen raitiovaunujen kyydittäessä asukkaita. Taksiliikenne on Unkarissa tiukasti säädeltyä, joten maassa on viime aikoina nähty taksiyrittäjien suunnalta melkoisia protesteja kuljetuspalvelu Uberia vastaan. Ilmanlaadun osalta Budapest on ongelmissa osittain ruuhkien ja ruuhkissa seisovien vanhanaikaisten bussien takia. Ruuhkamaksujen osalta kaupunki on käynyt keskustelua esimerkiksi Lontoon mallin seuraamisesta, mutta hankkeista on ainakin toistaiseksi luovuttu.Vaikuttaakin siis siltä, että erilaisista lähtökohdista huolimatta Unkarin liikenteen haasteet ovat kuitenkin melkoisen tuttuja.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Tilastot: OECD, ACEA/Eurostat Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?