15.11.2015 Matkailu Matka: Jäätikkövaellus Ruotsin huipulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiipeilyn jokamiesluokka, eli jäätikkövaellus säväyttää ensikertalaista. Askel on jäykkä, eikä turvaköysi juuri lämmitä mieltä kymmenien metrien pudotuksen äärellä. Retken parasta antia on itsensä voittaminen ja maisemat. Helikopterin leveät lavat pieksevät ilmaa viisipaikkaisen koneen noustessa kohti taivasta Björklidenin tunturikeskuksen tuntumasta. Lentäjä Jon Larsson painaa kopterin keulan alas ja pian jääkauden rajulla otteella muovaama maisema vilistää alapuolella. Matkalentonopeus on lähes 200 kilometriä tunnissa, joten nousu Kårsan jäätikölle käy nopeasti vuoriston juurella sijaitsevasta keskuksesta. Vuoristo-opas Anders Bergwall kokoaa jäätikölle mielivän ryhmän yhteen varusteiden tarkastusta varten. Alpeilla kiipeily- ja vapaalaskuoppinsa saanut Bergwall on opastanut hiihtäjiä ja kiipeilijöitä lähes kaikilla merkittävillä kohteilla aina arktisilta alueilta Lähi-Itään ja Aasiaan. Silti lähialue kerää varauksetonta kiitosta. – Ihmiset eivät tiedosta alueen potentiaalia. Että näin lähellä voidaan kokea tällaista. Ympäröivästä luonnosta on käytännössä mahdoton olla kiinnostumatta. Sen tunteen haluan jakaa myös asiakkailleni. Ilman kiipeilykenkiin kiinnitettäviä jäärautoja ei jäätikkövaellus onnistu, sillä ilman varmaa pitoa eteneminen ei onnistu. Myös jäähakku ja kypärä ovat välttämättömiä varusteita. Koko ryhmä sidotaan kiinni turvaköyteen kiipeilyvaljaista. Turvallisuudesta ei tällä retkellä tarvitse olla huolissaan. Bergwall toimii opastustyön ohella myös tiukkoihin tilanteisiin erikoistuneena vuoristopelastajana ja vakuuttaa jäätikkövaelluksen sopivan oikein opastettuna vaikka perheelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uhkana salakavalat railot Liikkeelle lähdetään harvassa jonossa. Oikeasta etäisyydestä huolehtii köysi, jonka ei sovi kiristyä, mutta ei myöskään laahata jaloissa jäärautojen ulottuvilla. Reitti kiertää jäätikön lumisimmat kohdat. Jäällä on turvallisempaa, lumen alla voi piillä yllättävä railo. Veden jäätikköön poraama jättimäinen reikä näyttää jään paksuuden, mutta ensin on uskallettava hivuttautua jään reunalle kurkistelemaan. Askel on jäykkä, eikä turvaköysi juuri lämmitä mieltä kymmenien metrien pudotuksen äärellä. Kaukana alhaalla kuohuu sulamisvesistä muodostunut jäätikköjoki. Alempana koittaa kiipeilyn vuoro. On nojattava selkä tyhjyyteen sormea ohuemman köyden varassa ja käveltävä seinämää alas jäiseen rotkoon. Kokemattomalle paikka on yllättävän tiukka, mutta oppaan ohjeilla, jäärautojen piikkien, hakun ja köyden varassa matka jatkuu vuoroin alas, vuoroin ylös. Korkeuserot eivät ole valtavia, mutta elämys on suuri. Kiipeilyn perusteista osa menee jännittäessä ohi, mutta ei sentään kaikki. Koko ryhmä on köytetty samaan köyteen, joten on varmaa, että kaveria ei jätetä. Lounastauko vietetään keskellä jäätikköä. Jääkauden voima näkyy vahvasti ympäröivässä maisemassa ja luonnon monipuolisuus karuista olosuhteista huolimatta on hämmentävän laaja. Anders Bergwall näyttää maastosta jäätikön aiempia mittoja. Kolmessa vuosikymmenessä maisema on muuttunut paljon, mutta toistaiseksi vaellettavaa riittää läpi kesäkauden Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Laajempi artikkeli Björklidenistä on julkaistu Moottorissa 4/2015. Sen voi ostaa sähköisenä näköisversiona Lehtiluukusta. Lue myös artikkeli luolavaelluksesta samalla seudulla. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?