15.11.2015 Matkailu Matka: Jäätikkövaellus Ruotsin huipulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiipeilyn jokamiesluokka, eli jäätikkövaellus säväyttää ensikertalaista. Askel on jäykkä, eikä turvaköysi juuri lämmitä mieltä kymmenien metrien pudotuksen äärellä. Retken parasta antia on itsensä voittaminen ja maisemat. Helikopterin leveät lavat pieksevät ilmaa viisipaikkaisen koneen noustessa kohti taivasta Björklidenin tunturikeskuksen tuntumasta. Lentäjä Jon Larsson painaa kopterin keulan alas ja pian jääkauden rajulla otteella muovaama maisema vilistää alapuolella. Matkalentonopeus on lähes 200 kilometriä tunnissa, joten nousu Kårsan jäätikölle käy nopeasti vuoriston juurella sijaitsevasta keskuksesta.Vuoristo-opas Anders Bergwall kokoaa jäätikölle mielivän ryhmän yhteen varusteiden tarkastusta varten.Alpeilla kiipeily- ja vapaalaskuoppinsa saanut Bergwall on opastanut hiihtäjiä ja kiipeilijöitä lähes kaikilla merkittävillä kohteilla aina arktisilta alueilta Lähi-Itään ja Aasiaan. Silti lähialue kerää varauksetonta kiitosta.– Ihmiset eivät tiedosta alueen potentiaalia. Että näin lähellä voidaan kokea tällaista. Ympäröivästä luonnosta on käytännössä mahdoton olla kiinnostumatta. Sen tunteen haluan jakaa myös asiakkailleni.Ilman kiipeilykenkiin kiinnitettäviä jäärautoja ei jäätikkövaellus onnistu, sillä ilman varmaa pitoa eteneminen ei onnistu. Myös jäähakku ja kypärä ovat välttämättömiä varusteita. Koko ryhmä sidotaan kiinni turvaköyteen kiipeilyvaljaista. Turvallisuudesta ei tällä retkellä tarvitse olla huolissaan. Bergwall toimii opastustyön ohella myös tiukkoihin tilanteisiin erikoistuneena vuoristopelastajana ja vakuuttaa jäätikkövaelluksen sopivan oikein opastettuna vaikka perheelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUhkana salakavalat railotLiikkeelle lähdetään harvassa jonossa. Oikeasta etäisyydestä huolehtii köysi, jonka ei sovi kiristyä, mutta ei myöskään laahata jaloissa jäärautojen ulottuvilla.Reitti kiertää jäätikön lumisimmat kohdat. Jäällä on turvallisempaa, lumen alla voi piillä yllättävä railo. Veden jäätikköön poraama jättimäinen reikä näyttää jään paksuuden, mutta ensin on uskallettava hivuttautua jään reunalle kurkistelemaan. Askel on jäykkä, eikä turvaköysi juuri lämmitä mieltä kymmenien metrien pudotuksen äärellä. Kaukana alhaalla kuohuu sulamisvesistä muodostunut jäätikköjoki.Alempana koittaa kiipeilyn vuoro. On nojattava selkä tyhjyyteen sormea ohuemman köyden varassa ja käveltävä seinämää alas jäiseen rotkoon. Kokemattomalle paikka on yllättävän tiukka, mutta oppaan ohjeilla, jäärautojen piikkien, hakun ja köyden varassa matka jatkuu vuoroin alas, vuoroin ylös. Korkeuserot eivät ole valtavia, mutta elämys on suuri.Kiipeilyn perusteista osa menee jännittäessä ohi, mutta ei sentään kaikki. Koko ryhmä on köytetty samaan köyteen, joten on varmaa, että kaveria ei jätetä.Lounastauko vietetään keskellä jäätikköä. Jääkauden voima näkyy vahvasti ympäröivässä maisemassa ja luonnon monipuolisuus karuista olosuhteista huolimatta on hämmentävän laaja. Anders Bergwall näyttää maastosta jäätikön aiempia mittoja. Kolmessa vuosikymmenessä maisema on muuttunut paljon, mutta toistaiseksi vaellettavaa riittää läpi kesäkaudenTeksti ja kuvat: Antti HentinenLaajempi artikkeli Björklidenistä on julkaistu Moottorissa 4/2015. Sen voi ostaa sähköisenä näköisversiona Lehtiluukusta. Lue myös artikkeli luolavaelluksesta samalla seudulla. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous