16.7.2020 Matkailu Matkailua Euroopassa kesällä 2020 osa 6: Loppusuora ja vesieste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yötauolla Ranskan Les Arcsissa piti päättää valitako 1300 kilometrin matka Travemündeen ja siitä rahtilaivalla Suomeen, vai tuplamatka Tallinnaan ja lyhyempi lauttamatka koti-Suomeen. Siinäpä kysymys. Lentäen Espanjaan ja ajamalla takaisin. Ajamme heinäkuun aikana kaksi moottoripyörää Espanjasta Suomeen ja raportoimme matkan varrelta miten matkailu Euroopassa onnistuu ja miten koronan leviämisen estämisestä on huolehdittu Euroopan eri maissa. Kuudes ajopäivä on mahdollisesti myös viimeinen, jos onnistumme ajamaan Ranskasta Travemündeen ja Finnlinesin laivaan asti. Toinen vaihtoehto tässä vaiheessa on suunnata Saksan ja Puolan kautta Via Balticalle ja Tallinnaan. Sarjan aiemmat jutut voit lukea täältä. Googlemaps näyttää ajomatkaksi Les Arcsista Finnlinesin terminaalille Travemündeen 1295 kilometriä ja ajoajaksi tasan 14 tuntia. Se tarkoittaisi ensin yhtä tankillista Ranskassa, toisella tankillisella Sveitsin läpi ja sen jälkeen 3-4 tankillista Saksassa. Lauantaina illalla liikennettä tuskin olisi loppumatkasta ruuhkaksi asti, mutta entäpä aikaisemmin päivällä Sveitsissä ja Etelä-Saksassa? Moottoriteiden varsien huoltoasemilla oli selkeät ohjeet hengitysmaskien käytöstä ja turvaetäisyyksistä. Päätimme tehdä lopullisen ratkaisun yrityksestä ehtiä seuraavan yön laivaan vasta Karlsruhen kohdalla Etelä-Saksassa. Silloin laskisimme uudelleen paljonko viimeisen 700 kilometrin matkalle olisi aikaa käytettävissä. Se googlemapsin kartasta ainakin selvisi, että tietöitä autobahnalla olisi useammassakin kohdassa hidastamassa menoa. Tallinnan vaihtoehdon hylkäsimme aamulla pyöriä tarkastaessamme siitä yksinkertaisesta syystä, että Moto Morinin takarengas oli alppiteillä kulunut siihen malliin että turvallisinta olisi välttää turhia ajokilometrejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omilla ottimilla buffet-pöytään Les Arcsin hiihtokylän hotellissa koronaan oli varauduttu mm. niin, että aamiaisella jokaiselle oli katettu pöytään omat ottimet, joilla käytiin napsimassa ruokaa buffet-pöydästä. Toinen koronan leviämistä ehkäisevä asia oli täälläkin asiakkaiden vähäisyys. Ravintola oli katettu valmiiksi noin 10–15 henkilölle tasaisesti eri pöytiin ympäri salia. Menimme aamiaiselle heti aamukasilta, emmekä nähneet paikalla muita asiakkaita koko aikana. Sveitsin moottoritietarralla on hintaa 39 euroa ja voimassaoloajaksi myyjä ilmoitti 14 kuukautta. Siitä jäi tällä kertaa käyttämättä 13 kuukautta ja 29 päivää. Ranskan läpiajo sujui mallikkaasti ja Sveitsin rajan jälkeen kävimme ostamassa moottoriteiden käytön koko vuodeksi sallivan 39 euron hintaisen tarran. Se olikin ainoa pysähdys käkikellomaassa, kun samalla tankkasimme pyörät ja miehet. Sveitsissä suhtautuminen koronaan oli tämän pysähdyksen perusteella hyvin samanlaista kuin Suomessa. Ehdotonta kasvomaskien käyttöpakkoa ei huoltoasemalla ollut, mutta plexit oli asennettu tiskille henkilökunnan ja asiakkaiden väliin, ja asiakkaat tuntuivat huomioivan hyvin turvaetäisyydet. Henkilökunta ja osa asiakkaista käytti maskia, mutta eivät läheskään kaikki. Turvaetäisyyksistä on helppo huolehtia huoltoasemien ulkotiloissakin silloin, kun samalla mittarikentällä on 32 pumppua. Ei rajatarkastuksia Sveitsi on yleisilmeeltään ilahduttavan siisti ja näyttää vauraalta. Tobleronen ja käkikellojen valmistaminen on ilmeisen kannattavaa puuhaa. Varsinaista rajavalvontaa ei Sveitsiin eikä myöhemmin Saksaan siirryttäessä ollut. Molemmilla rajoilla oli kuitenkin valmiudet tehdä satunnaistarkastuksia, sillä ajokaistoihin oli tehty shikaanit, joissa autot etenivät rajan yli rauhallista hölkkävauhtia. Huoltoasemien sisätiloissa ruokailu oli kielletty, joten eväät nautittiin ulkona ja pöydäksi valittiin kohdalle osuva sopiva rakennelma, vaikka sitten roskis. Karlsruhen kohdalla iltapäiväneljältä laskimme, että viimeisen 700 kilometrin matkaan meillä oli käytössä yhdeksän tuntia, sillä check-in suljettaisiin yhdeltä yöllä ja laiva lähtisi matkaan kahta tuntia myöhemmin. Ei mahdoton urakka, paitsi jos kohdalle osuisi ruuhkia, liikaa tietöitä tai rankkaa sadetta. Mikään näistä ei toteutunut, joten kymmenen minuuttia vuorokauden vaihtumisen jälkeen pysäytimme pyörät Travemünden Skandinavienkailla Finnlinesin lipunmyyntiin. Se olikin ensimmäinen kerta Helsinki-Vantaan lentoaseman jälkeen, kun jouduimme esittämään henkilöpaperit. Melko vapaata siis on matkustaminen ”suljetussa Euroopassa”. Finnlinesin matka Saksasta Helsingin Vuosaareen - eli viimeisen vesiesteen ylitys - vei 29 tuntia. Kun maanantaiaamuna ajoimme ulos laivasta, tömähtivät renkaat Suomen maaperälle lähes minuutilleen viikkoa myöhemmin kuin olimme lähtiessä sulkeneet kotioven. Saldona oli 3900 ajokilometriä, tai kuten me motoristit sanomme, ilometriä. Lähes minuutilleen viikko matkaan lähdön jälkeen saavuimme takaisin Suomen maankamaralle. Helsinki ja Vuosaaren satama. Päivän reitti Google Maps -linkkinä täältä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan