14.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari on luonut toinen toistaan maagisempia superautoja. Tehtaan museossa kuuluisimpia malleja voi ihailla samassa huoneessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy GTO – ulkonäkö hämäsi Vuonna 1984 esitelty Ferrari GTO muistutti ulkoisesti kesympää 308-mallia, mutta oli tekniikaltaan kaikkea muuta. Keskimoottori sijoitettiin pitkittäin, ja kahden turboahtimen käyttö oli Maranellossa uusi juttu. 2,855 litran V8:sta otettiin 400 hevosvoimaa, millä 1 160-kiloinen GTO kiihtyi nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Seisova kilometri saavutettiin 21,8 sekuntiin. Huippunopeutta auto kuroi 305 km/h. GTO luokiteltiin silloiseen B-ryhmään, mutta sääntömuutosten johdosta autoa ei koskaan nähty kilpailukäytössä. Luokittelun vaatimien 200 kappaleen sijaan tuotantomäärä kipusi lopulta 272 autoon, ja joka ikinen myytiin jo ennen tuotannon aloittamista! F40 – johtajan viimeinen Vuonna 1987 päivänvalon näki F40, joka juhlisti Ferrarin 40-vuotista taivalta. Kyseessä on todellinen kulttiesine, sillä F40 oli viimeinen Enzo Ferrarin elinaikana suunniteltu malli – il Commendatore jätti maalliset radat taakseen seuraavana vuonna. F40:n muotoilu erottui selvästi muista Ferrarin malleista. Linjat valittiin aerodynaamista tehokkuutta silmällä pitäen, ja painonsäästö oli tarkkaakin tarkempaa niin ulkokuoressa kuin äärimmäisen karussa sisustuksessakin. 2 936 kuutiosentin V8 oli GTO:n tapaan tupla-ahdettu, ja antoi käyttöön 478 hevosvoimaa. 1 100-kiloinen F40 kiihtyi nollasta sataan 4,1 sekunnissa, ja 1 000 metriä vei vain 20,9 sekuntia. Huippunopeus ylitti juuri ja juuri maagisen 200 mph -rajan (324 km/h). F40:tä tehtiin super-Ferrariksi pitkään, aina vuoteen 1992 asti, ja tuotantomääräkin nousi 1 311 yksilöön. Toisin kuin edeltäjänsä, F40:n kilpaversio otti osaa lukuisiin ratakisoihin yksityistallien väreissä. F50 – ei kompromisseja Vuonna 1995 lanseerattu F50 juhlisti seuraavia tasavuosia pari vuotta etuajassa. Kilpa-automaisuus oli viety vieläkin pidemmälle – moottori oli osa kantavaa rakennetta samaan tapaan kuin formula ykkösissä, ja sama kompromissittomuus päti autoon muutenkin. Lisää avonaisen kilpa-auton tunnelmaa sai, jos jätti irrotettavan kattolevyn lähtöpaikkaan – auton mukana sitä ei voinut kuljettaa. F1-sukuinen moottori kunnioitti sylinteriluvullaan Ferrarin traditioita: 4,7-litrainen, vapaasti hengittävä V12 tuotti 520 hevosvoimaa, millä 1 230 kiloa painanut auto kiihtyi 0–100 km/h 3,9 sekunnissa ja 0–1 000 m 21,7 sekunnissa. Huippunopeus oli 325 km/h. Perinteinen punainen ei enää ollut ainoa värivaihtoehto, vaan maalauksen sai valita viiden eri sävyn väliltä. F50 jäi selvästi F40:tä harvinaisemmaksi, sillä tuotantomäärä vuosina 1995–1997 rajoitettiin ainoastaan 349 autoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enzo – downforce piilossa Vuoden 2002 supermalli nimettiin kunniakkaasti Enzoksi. Silmiinpistävintä olivat korin piirteet, jotka muistuttivat F1-autoja aina keulaan muotoiltua suippoa katetta myöten. Design ei ollut silmänlumetta, sillä autossa hyödynnettiin ykkösistä saatua aerodynaamista osaamista. Tuloksena maksimaalinen downforce eli rataan painava voima, vieläpä ilman suuria siivekkeitä auton ulkopinnoissa. Moottori oli entistäkin isompi, kuuden litran V12, josta kumpusi ulos 660 hevosvoimaa. Näillä eväillä 1 255 kiloa painanut Enzo ylitti 350 km/h huippunopeuden, ja kiihtyvyysajatkin, 0–100 km/h 3,65 s sekä 0–1 000 m 19,6 s, herättivät kunnioitusta. Elektroniikka oli tullut jäädäkseen myös superautoissa. Enzossa kaikki kytkimet aina vaihteenvalitsimia myöten oli sijoitettu ohjauspyörään, ja sekventiaalilaatikon vaihtoajat oli pudotettu minimiin. Valmistusmäärä pidettiin tässäkin tapauksessa vähäisenä, kaikkiaan 399 yksilön suuruisena. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen Juttusarjan muut osat: osa 1. Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevon pilttuussa osa 2. Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa osa 4. Museo Ferrari Maranello – mestarien huoneessa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 17.3.2024 Matkailu Pisan kalteva kellotorni on tehnyt meistä robotteja 17.3.2024 Matkailu Risteilymatkailu elää uutta kasvun aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta