8.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari on aina ollut kiinteä osa F1-sarjaa. Erityisesti 1970- ja 1980-luvuilla luotiin legendoja, ja myös innovatiivisia kilpa-autoja. Nämäkin voi nähdä tehtaan omassa museossa. Maailmassa ei ole kovin montaa paikkaa, missä pääsee tutustumaan eri-ikäisiin Ferrarin formula ykkösiin lähietäisyydeltä. Maranellossa sijaitsevassa museossa niille on omistettu melkein koko rakennuksen toinen kerros, ja siellä F1-fanin päiväunet toteutuvat. Askel pysähtyy viimeistään Gilles Villeneuven ajamien autojen kohdalla. Belgian GP:n aika-ajoissa keväällä 1982 menehtynyt kanadalainen Villeneuve oli – ja on – kenties kaikkien aikojen kuuluisin Ferrarin F1-kuljettaja. Hän oli itse Enzo Ferrarin henkilökohtainen suosikki, ja tifosoille eli Ferrari-faneille edelleen pyhimyksen asemassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 312 T4 – maaefektillä mestariksi Kolmilitrainen, 12-sylinterinen Ferrari 312 T4 niitti menestystä kaudella 1979. Villeneuve ja eteläafrikkalainen Jody Scheckter ottivat tällä autolla kolme GP-voittoa mieheen, tuloksena neljäs valmistajien mestaruus viiden vuoden sisään – sekä Scheckterin henkilökohtainen MM-titteli. Viimeksi mainittu jäi historiankirjoihin erityisesti sitä seuranneen pitkän kuivan kauden takia, sillä Ferrarin seuraavan kuljettajan mestaruuden saavutti Michael Schumacher vasta 21 vuotta myöhemmin. Ajan tavan mukaan 312 T4:n sivuponttoonit kätkivät sisäänsä ilmavirtauksia varten tarkoitetut tunnelit. Yhdessä radan pintaan ulottuvien helmojen kanssa ne loivat huiman alas painavan voiman. Alun perin tämän niin kutsutun maaefektin pioneerina toimi Lotus-talli kaudesta 1977 lähtien. 126 CK – tulevaisuus oli turbon Kaudeksi 1981 Ferrari siirtyi käyttämään 1,5-litraista turboahdettua V6-moottoria – trendi, jonka ranskalainen Renault-talli oli aloittanut neljä vuotta aikaisemmin. Turbot olivat selvästi tuon ajan valtamoottoria, vapaasti hengittävää Ford Cosworth V8:a tehokkaampia, mutta kärsivät jatkuvista luotettavuusongelmista. Vauhti oli omaa luokkaansa varsinkin nopeammilla radoilla – ainakin hetkellisesti. Maranellolaisille puolet pienempi voimanlähde sopi mainiosti, sillä leveä, 180 asteen sylinterikulmalla toteutettu V12 oli estänyt maaefektin täyden hyödyntämisen. Tästä huolimatta Ferrari 126 CK oli erityisen konstikas hallittava, mutta se ei estänyt rajuotteista Villeneuvea nappaamasta kahta voittoa vuonna 1981. F1 89 – vaihdekeppi historiaan Eräs tärkeä virstanpylväs formula ykkösissä oli puoliautomaattinen vaihteisto, jonka Ferrari otti ensi kertaa käyttöön kaudelle 1989. Pykälät vaihtuivat nykyisinkin käytössä olevaan tapaan ratin takana olevista lavoista, ja kytkinpoljinta tarvittiin enää liikkeellelähdöissä. Vaikka tämä 7-nopeuksinen vaihteisto osoittautui alkuun erittäin epäluotettavaksi, Williamsilta italialaistiimiin siirtynyt viiksekäs britti Nigel Mansell ajoi Ferrari F1 89 -autolla avausvoittoon Brasilian GP:ssä. Siitäkös tifosot hullaantuivat, tuloksena Mansellille myönnetty lempinimi il Leone, Leijona. Turbot oli vuodeksi 1989 kielletty, ja Ferrarissakin käytettiin jälleen 12-sylinteristä vapaasti hengittävää moottoria. Talli luopui perinteikkäästä sylinteriluvustaan vasta vuonna 1996, jolloin Schumin ja Eddie Irvinen autoa vauhditti lajin standardiksi muodostunut V10. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ferrari Cart – melkein Jenkkeihin Harva tietää, että Ferrari aikoi siirtyä 80-luvun lopulla USA:ssa ajettuun CART-formulasirkukseen. Syynä olivat F1-sarjaan kaavaillut vapaasti hengittäviä moottoreita koskeneet sääntömuutokset, jotka olisivat estäneet juuri yllä mainitun V12-moottorin käytön. Tästä suivaantuneena Enzo uhkasi jättää formula ykköset kokonaan, ja lehdistö kutsuttiin Fioranon radalle tutustumaan Ferrarin versioon CART-sarjan autosta. Temppu tepsi: lajin kattojärjestö FIA heltyi moottorisäännöksissä jo muutaman päivän kuluttua, italialaiset saivat rakkaan 12-sylinterisensä, eikä Ferrari Cartia koskaan nähty tositoimissa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen Juttusarjan muut osat: osa 1. Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevosen pilttuussa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?