2.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevosen pilttuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman legendaarisin urheiluautomerkki Ferrari täyttää tänä keväänä 70 vuotta. Kävimme tehtaan museossa Maranellossa katsastamassa parhaita paloja historian varrelta. Modenan maakunnassa, pohjoisemmassa Italiassa sijaitseva Maranellon pikkukaupunki tunnetaan ennen kaikkea punaisista urheilu- ja kilpa-autoistaan. Tänne, Ferrarin kotiin, aivan tehtaan kupeeseen rakennettu museo on suositeltava matkailukohde kaikille autoista kiinnostuneille. Suoranaiseksi pyhiinvaelluspaikaksi museo muodostuu, jos omaa kiinnostuksen formula ykkösten tarunhohtoiseen historiaan. Kahteen kerrokseen rakennettu laaja näyttely kertoo Ferrarin koko tarinan kuuluisimpien kilpa- ja katuautojen sekä niihin liittyneiden ihmisten kautta. Lisäksi tallin saavuttamille F1-mestaruuksille on omistettu kokonaan oma näyttelytilansa. Heti museon sisäänkäynnin vieressä tietää missä ollaan. Formula ykkösten 1:3-mittakaavaan laaditut tuulitunnelimallit heijastavat sarjan sääntömuutoksia kautta kausien. Kuljettajan jalat olivat vielä vuonna 1986 todella edessä ja vailla suojaa (toinen oik.). Tästä kaikki alkoi. Ensimmäinen Ferrari, 125 S, osallistui debyyttikilpailuunsa toukokuun 11. päivänä vuonna 1947. Moottori oli jo tuolloin V12, mutta käsittämättömän pienikokoinen: iskutilavuutta vain 1,5 litraa! Tehoa lähti kokonaiset 118 hevosvoimaa. Tehtaan perustajan ja isähahmon, Il Commendatore Enzo Ferrarin (1898–1988) työhuone on ikuistettu vitriiniin. Vähintä mitä jälkipolvi voi hänen hyväkseen tehdä. Lisää Enzon perintöä voi ammentaa läheiseltä Fioranon testiradalta. Ferrari on F1-talleista ainoa, joka on osallistunut sarjaan alusta lähtien eli vuodesta 1950, ja myös pysynyt siellä näihin päiviin asti. Niinpä ykkösten pienoismalleistakin syntyy suuren seinän kattava kokoelma. Museon katutasossa keskitytään siviiliautoihin… …ja toisessa kerroksessa kilpureihin. Näistä lisää juttusarjamme seuraavissa osissa. Ketään ei unohdeta: tallin jokainen kuljettaja on ikuistettu F1-autojen taustalla oleville seinille. Oletko haaveillut pääsystä Ferrarin varikkotiimiin? Täällä sekin onnistuu. Kisatunnelma ja meteli välittyvät lähes aitoina, ja sekuntikello mittaa renkaanvaihdon onnistumisen. https://youtu.be/EFfo1vYsSI8 Halutessaan pääsee käyttämään aitoa vanhaa vaihdekeppiä, metallisen kulissin välityksellä totta kai, tai vääntämään seinään laakeroitua antiikkista Ferrarin puurattia. Myös urheiluautojen prototyyppien historia on Ferrarilla vahva. 312 P vuodelta 1968 on yksi kauneimmista. Museon jälkeen voi tutustua Maranellon lukuisiin Ferrari-aiheisiin shoppailumahdollisuuksiin ja löytää vaikkapa Enzo Ferrarille omistetun auditorion, missä tifosit katselevat F1-kisoja livenä isolta screeniltä. Tehdaskierroksiakin järjestetään. Yhdeltä asialta ei kuitenkaan voi täällä välttyä: Tanssivan Hevosen henki on kaikkialla läsnä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen Juttusarjan muut osat: osa 2. Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa osa 3. Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä osa 4. Museo Ferrari Maranello – mestarien huoneessa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?