2.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevosen pilttuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman legendaarisin urheiluautomerkki Ferrari täyttää tänä keväänä 70 vuotta. Kävimme tehtaan museossa Maranellossa katsastamassa parhaita paloja historian varrelta. Modenan maakunnassa, pohjoisemmassa Italiassa sijaitseva Maranellon pikkukaupunki tunnetaan ennen kaikkea punaisista urheilu- ja kilpa-autoistaan.Tänne, Ferrarin kotiin, aivan tehtaan kupeeseen rakennettu museo on suositeltava matkailukohde kaikille autoista kiinnostuneille. Suoranaiseksi pyhiinvaelluspaikaksi museo muodostuu, jos omaa kiinnostuksen formula ykkösten tarunhohtoiseen historiaan.Kahteen kerrokseen rakennettu laaja näyttely kertoo Ferrarin koko tarinan kuuluisimpien kilpa- ja katuautojen sekä niihin liittyneiden ihmisten kautta. Lisäksi tallin saavuttamille F1-mestaruuksille on omistettu kokonaan oma näyttelytilansa.Heti museon sisäänkäynnin vieressä tietää missä ollaan. Formula ykkösten 1:3-mittakaavaan laaditut tuulitunnelimallit heijastavat sarjan sääntömuutoksia kautta kausien. Kuljettajan jalat olivat vielä vuonna 1986 todella edessä ja vailla suojaa (toinen oik.).Tästä kaikki alkoi. Ensimmäinen Ferrari, 125 S, osallistui debyyttikilpailuunsa toukokuun 11. päivänä vuonna 1947. Moottori oli jo tuolloin V12, mutta käsittämättömän pienikokoinen: iskutilavuutta vain 1,5 litraa! Tehoa lähti kokonaiset 118 hevosvoimaa.Tehtaan perustajan ja isähahmon, Il Commendatore Enzo Ferrarin (1898–1988) työhuone on ikuistettu vitriiniin. Vähintä mitä jälkipolvi voi hänen hyväkseen tehdä. Lisää Enzon perintöä voi ammentaa läheiseltä Fioranon testiradalta.Ferrari on F1-talleista ainoa, joka on osallistunut sarjaan alusta lähtien eli vuodesta 1950, ja myös pysynyt siellä näihin päiviin asti. Niinpä ykkösten pienoismalleistakin syntyy suuren seinän kattava kokoelma.Museon katutasossa keskitytään siviiliautoihin……ja toisessa kerroksessa kilpureihin. Näistä lisää juttusarjamme seuraavissa osissa.Ketään ei unohdeta: tallin jokainen kuljettaja on ikuistettu F1-autojen taustalla oleville seinille.Oletko haaveillut pääsystä Ferrarin varikkotiimiin? Täällä sekin onnistuu. Kisatunnelma ja meteli välittyvät lähes aitoina, ja sekuntikello mittaa renkaanvaihdon onnistumisen. https://youtu.be/EFfo1vYsSI8 Halutessaan pääsee käyttämään aitoa vanhaa vaihdekeppiä, metallisen kulissin välityksellä totta kai, tai vääntämään seinään laakeroitua antiikkista Ferrarin puurattia.Myös urheiluautojen prototyyppien historia on Ferrarilla vahva. 312 P vuodelta 1968 on yksi kauneimmista.Museon jälkeen voi tutustua Maranellon lukuisiin Ferrari-aiheisiin shoppailumahdollisuuksiin ja löytää vaikkapa Enzo Ferrarille omistetun auditorion, missä tifosit katselevat F1-kisoja livenä isolta screeniltä. Tehdaskierroksiakin järjestetään.Yhdeltä asialta ei kuitenkaan voi täällä välttyä: Tanssivan Hevosen henki on kaikkialla läsnä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi SaarinenJuttusarjan muut osat:osa 2. Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa osa 3. Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä osa 4. Museo Ferrari Maranello – mestarien huoneessa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana 3.1.2025 Matkailu Brittilehti listasi kiinnostavimmat matkailukohteet vuodelle 2025 – Suomesta listalle nousi yllätyskaupunki 2.1.2025 Matkailu Päivän kuva: kukkava koiranpentu tervehtii museovieraita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti