14.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari on luonut toinen toistaan maagisempia superautoja. Tehtaan museossa kuuluisimpia malleja voi ihailla samassa huoneessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGTO – ulkonäkö hämäsiVuonna 1984 esitelty Ferrari GTO muistutti ulkoisesti kesympää 308-mallia, mutta oli tekniikaltaan kaikkea muuta. Keskimoottori sijoitettiin pitkittäin, ja kahden turboahtimen käyttö oli Maranellossa uusi juttu.2,855 litran V8:sta otettiin 400 hevosvoimaa, millä 1 160-kiloinen GTO kiihtyi nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Seisova kilometri saavutettiin 21,8 sekuntiin. Huippunopeutta auto kuroi 305 km/h.GTO luokiteltiin silloiseen B-ryhmään, mutta sääntömuutosten johdosta autoa ei koskaan nähty kilpailukäytössä. Luokittelun vaatimien 200 kappaleen sijaan tuotantomäärä kipusi lopulta 272 autoon, ja joka ikinen myytiin jo ennen tuotannon aloittamista!F40 – johtajan viimeinenVuonna 1987 päivänvalon näki F40, joka juhlisti Ferrarin 40-vuotista taivalta. Kyseessä on todellinen kulttiesine, sillä F40 oli viimeinen Enzo Ferrarin elinaikana suunniteltu malli – il Commendatore jätti maalliset radat taakseen seuraavana vuonna.F40:n muotoilu erottui selvästi muista Ferrarin malleista. Linjat valittiin aerodynaamista tehokkuutta silmällä pitäen, ja painonsäästö oli tarkkaakin tarkempaa niin ulkokuoressa kuin äärimmäisen karussa sisustuksessakin.2 936 kuutiosentin V8 oli GTO:n tapaan tupla-ahdettu, ja antoi käyttöön 478 hevosvoimaa. 1 100-kiloinen F40 kiihtyi nollasta sataan 4,1 sekunnissa, ja 1 000 metriä vei vain 20,9 sekuntia. Huippunopeus ylitti juuri ja juuri maagisen 200 mph -rajan (324 km/h).F40:tä tehtiin super-Ferrariksi pitkään, aina vuoteen 1992 asti, ja tuotantomääräkin nousi 1 311 yksilöön. Toisin kuin edeltäjänsä, F40:n kilpaversio otti osaa lukuisiin ratakisoihin yksityistallien väreissä.F50 – ei kompromissejaVuonna 1995 lanseerattu F50 juhlisti seuraavia tasavuosia pari vuotta etuajassa. Kilpa-automaisuus oli viety vieläkin pidemmälle – moottori oli osa kantavaa rakennetta samaan tapaan kuin formula ykkösissä, ja sama kompromissittomuus päti autoon muutenkin.Lisää avonaisen kilpa-auton tunnelmaa sai, jos jätti irrotettavan kattolevyn lähtöpaikkaan – auton mukana sitä ei voinut kuljettaa.F1-sukuinen moottori kunnioitti sylinteriluvullaan Ferrarin traditioita: 4,7-litrainen, vapaasti hengittävä V12 tuotti 520 hevosvoimaa, millä 1 230 kiloa painanut auto kiihtyi 0–100 km/h 3,9 sekunnissa ja 0–1 000 m 21,7 sekunnissa. Huippunopeus oli 325 km/h.Perinteinen punainen ei enää ollut ainoa värivaihtoehto, vaan maalauksen sai valita viiden eri sävyn väliltä. F50 jäi selvästi F40:tä harvinaisemmaksi, sillä tuotantomäärä vuosina 1995–1997 rajoitettiin ainoastaan 349 autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnzo – downforce piilossaVuoden 2002 supermalli nimettiin kunniakkaasti Enzoksi. Silmiinpistävintä olivat korin piirteet, jotka muistuttivat F1-autoja aina keulaan muotoiltua suippoa katetta myöten.Design ei ollut silmänlumetta, sillä autossa hyödynnettiin ykkösistä saatua aerodynaamista osaamista. Tuloksena maksimaalinen downforce eli rataan painava voima, vieläpä ilman suuria siivekkeitä auton ulkopinnoissa.Moottori oli entistäkin isompi, kuuden litran V12, josta kumpusi ulos 660 hevosvoimaa. Näillä eväillä 1 255 kiloa painanut Enzo ylitti 350 km/h huippunopeuden, ja kiihtyvyysajatkin, 0–100 km/h 3,65 s sekä 0–1 000 m 19,6 s, herättivät kunnioitusta.Elektroniikka oli tullut jäädäkseen myös superautoissa. Enzossa kaikki kytkimet aina vaihteenvalitsimia myöten oli sijoitettu ohjauspyörään, ja sekventiaalilaatikon vaihtoajat oli pudotettu minimiin. Valmistusmäärä pidettiin tässäkin tapauksessa vähäisenä, kaikkiaan 399 yksilön suuruisena.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi SaarinenJuttusarjan muut osat:osa 1. Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevon pilttuussa osa 2. Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa osa 4. Museo Ferrari Maranello – mestarien huoneessa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle