15.1.2022 Matkailu Uusi norjalainen viikinkilentoyhtiö Norse Atlantic Airways aloittaa pian mannertenväliset lennot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norwegianin lakkautettua kaukoreittinsä, on sen jättämän tyhjiön täyttämässä viikinkiteemaan puettu Norse Atlantic Airways. Luvat ovat kunnossa ja ensimmäinen Norwegianin vanha Dreamliner on vastaanotettu laivastoon. Norse Atlantic on suora seuraaja Norwegianille siinäkin suhteessa, että se toimii halpalentoperiaatteella. Liiketoimintamalli onkin tiivistetysti edullisten lentojen tarjoaminen suosituilla reiteillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Mittavan uudelleenjärjestelynsä jälkeen Norwegian lopetti lennot jotakuinkin samoilla reiteillä, keskittyen täysipainoisesti nyt jälleen isoilla luvuilla kasvavaan Euroopan liikenteeseensä. Norse Atlantic Airwaysia on käynnistelty karkeasti viimeisen vuoden päivät startup-pohjalta, eikä sillä ole sinänsä mitään tekemistä Norwegian Airin kanssa. Norse Atlantic ammentaa brändäyksessään ja markkinoinnissaan suoraan Norjan muinaishistoriasta. Nimi Norse viittaa suoraan keskiajan Norjaan, ja viikinkeihin, vuosituhat takaperin. Viikingit tunnetaan merenkulkutaidoistaan, ja nykytiedon valossa he purjehtivat pitkäveneillään Pohjolasta aina Pohjois-Amerikkaan asti. Näin yhtiön logoon ja samalla käyntikorttiin eli lentokoneen peräsimeen onkin valikoitunut tällaisen viikinkilaivan, drekarin, tyylitelty lohikäärmekeulakuva. Kaikki yhtiön koneet tulevat samaan oman nimen. Nimistössä nähdään kansallispuistoja niistä maista, joista käsin yhtiö liikennöi. Mukana ovat muun muassa Yellowstone USA:sta, Dartmoor Englannista sekä Jotunheimen Norjasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laivasto kasvaa hiljalleen Norse Atlantic tulee käyttämään lentokalustonaan Boeing 787 Dreamlinereita. Valinta on sama kuin aikanaan Norwegianilla, ja hyvästä syystä. Norse on tilannut tässä vaiheessa 12 kappaletta pidempää 787-9 -versiota (kuvissa) ja kolme kappaletta lyhyempää 787-8:aa. Ne ovat kaikki Norwegianin entistä kaukoliikennekalustoa, jotka on välissä palautettu leasing-yhtiölle, varastoitu, ja nyttemmin huollettu ja maalattu Norsen väreihin. Vanhimmat koneista ovat kahdeksan vuotta vanhoja, uusimmat taas 2 – 3-vuotiaita. Norse Atlantic vastaanotti ensimmäisen lentokoneensa jouluviikolla. Ensimmäinen yksilö, 787-9, tullaan rekisteröimään muiden tavoin Norjan rekisteriin, tunnuksella LN-FNA. Kone oli ennen Osloon varastointiaan läpikäynyt muutostöitä Varsovassa. Kone nimettiin Rondaneksi, se on Norjan suurimpia kansallispuistoja Seuraavia koneita aletaan ottaa laivastoon pikku hiljaa alkuvuoden ja kevään aikana. Leasing-sopimukset BOC Aviationin kanssa ovat joustavia, eikä Norse joudu maksamaan turhaa seisonnasta. LN-FNA oli siirtymävaiheessa siirtorekisteröitynä Itävaltaan. Halpalentoyhtiökonseptin vuoksi Norse ei tule tarjoamaan lainkaan perinteistä bisnesluokkaa lennoillaan. Matkustusluokkia on kaksi. Economy Travel Class vastaa tavallista laajarunkokoneen turistiluokkaa, kun taas Premium Travel Classissa jalkatilat ovat jonkin verran paremmat ja lennonaikaiset palvelut astetta tasokkaammat. Koneissa on keskitasoa enemmän matkustajapaikkoja, sillä 787-8:t ottavat 291 matkustajaa, 787-9:t puolestaan 344. Näillä eväillä Norse Atlantic haastaa perinteiset lentoyhtiöt hintatasollaan, ja houkuttelee asiakkaikseen mannertenvälisten työmatkalaisten lisäksi tavallisia turisteja. Kesällä täysipäiväisesti liikenteessä Yhtään kaupallista lentoa ei ole Norse Atlanticin väreissä vielä tehty, mutta tilanne muuttuu maalis-huhtikuussa mikäli transatlanttiset matkustussäädökset sen sallivat. Lentotoimintalupa on jo saatu ilmailuviranomaisilta. Ensimmäisenä tullaan lentämään Oslosta kolmeen kohteeseen Yhdysvalloissa. Aluksi yhtiö kertoo tähtäävänsä New Yorkiin, Los Angelesiin ja Floridaan, mikä tarkoittanee lomakohde Fort Lauderdalea. Oslon Gardermoenin jälkeen Euroopan puolella lähdetään liikkeelle Lontoon Gatwickistä ja Pariisin Orlysta. Koko laivaston olisi tarkoitus olla liikenteessä kesän koittaessa. Yhtiön toiminnoista tullaan vastaamaan 1 600 hengen tiimillä. Lentäjät ovat norjalaisia, ja ainakin osan heistä voisi olettaa ohjanneen aikanaan Norwegianin Dreamliner-laivastoa. Helsinki ei ainakaan alkuvaiheessa ole kuulumassa Norse Atlanticin reittikarttaan. Mutta mikäli viikinkiyhtiö alkaa elää toimivassa symbioosissa Norwegianin kanssa tai vaihtoehtoisesti solmii jonkun muun lentoyhtiön kanssa codeshare-sopimuksen, voinee lentävän pitkäveneen kyytiin päästä välilaskun kautta. Viikinkiteema on päätynyt myös lentoyhtiön kutsukoodiin, joka on "Longship". Sillä yhtiö kommunikoi lennonjohdon kanssa. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Norse Atlantic, SimpleFlying, Planespotters Kuvat: Norse Atlantic Lisää aiheesta Hyväenteinen lentoyhtiö avasi reitin Suomeen – Juneyao Air lentää päivittäin Shanghaista Icelandair palaa kesällä Euroopan taivaalle – Helsinkiin lennetään Boeing 737 MAX:illa Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Käsimatkatavarasta tulee maksullista – näin perustelee Norwegian Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku