15.1.2022 Matkailu Uusi norjalainen viikinkilentoyhtiö Norse Atlantic Airways aloittaa pian mannertenväliset lennot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norwegianin lakkautettua kaukoreittinsä, on sen jättämän tyhjiön täyttämässä viikinkiteemaan puettu Norse Atlantic Airways. Luvat ovat kunnossa ja ensimmäinen Norwegianin vanha Dreamliner on vastaanotettu laivastoon. Norse Atlantic on suora seuraaja Norwegianille siinäkin suhteessa, että se toimii halpalentoperiaatteella. Liiketoimintamalli onkin tiivistetysti edullisten lentojen tarjoaminen suosituilla reiteillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Mittavan uudelleenjärjestelynsä jälkeen Norwegian lopetti lennot jotakuinkin samoilla reiteillä, keskittyen täysipainoisesti nyt jälleen isoilla luvuilla kasvavaan Euroopan liikenteeseensä. Norse Atlantic Airwaysia on käynnistelty karkeasti viimeisen vuoden päivät startup-pohjalta, eikä sillä ole sinänsä mitään tekemistä Norwegian Airin kanssa.Norse Atlantic ammentaa brändäyksessään ja markkinoinnissaan suoraan Norjan muinaishistoriasta. Nimi Norse viittaa suoraan keskiajan Norjaan, ja viikinkeihin, vuosituhat takaperin. Viikingit tunnetaan merenkulkutaidoistaan, ja nykytiedon valossa he purjehtivat pitkäveneillään Pohjolasta aina Pohjois-Amerikkaan asti. Näin yhtiön logoon ja samalla käyntikorttiin eli lentokoneen peräsimeen onkin valikoitunut tällaisen viikinkilaivan, drekarin, tyylitelty lohikäärmekeulakuva.Kaikki yhtiön koneet tulevat samaan oman nimen. Nimistössä nähdään kansallispuistoja niistä maista, joista käsin yhtiö liikennöi. Mukana ovat muun muassa Yellowstone USA:sta, Dartmoor Englannista sekä Jotunheimen Norjasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivasto kasvaa hiljalleenNorse Atlantic tulee käyttämään lentokalustonaan Boeing 787 Dreamlinereita. Valinta on sama kuin aikanaan Norwegianilla, ja hyvästä syystä. Norse on tilannut tässä vaiheessa 12 kappaletta pidempää 787-9 -versiota (kuvissa) ja kolme kappaletta lyhyempää 787-8:aa. Ne ovat kaikki Norwegianin entistä kaukoliikennekalustoa, jotka on välissä palautettu leasing-yhtiölle, varastoitu, ja nyttemmin huollettu ja maalattu Norsen väreihin. Vanhimmat koneista ovat kahdeksan vuotta vanhoja, uusimmat taas 2 – 3-vuotiaita.Norse Atlantic vastaanotti ensimmäisen lentokoneensa jouluviikolla. Ensimmäinen yksilö, 787-9, tullaan rekisteröimään muiden tavoin Norjan rekisteriin, tunnuksella LN-FNA. Kone oli ennen Osloon varastointiaan läpikäynyt muutostöitä Varsovassa. Kone nimettiin Rondaneksi, se on Norjan suurimpia kansallispuistoja Seuraavia koneita aletaan ottaa laivastoon pikku hiljaa alkuvuoden ja kevään aikana. Leasing-sopimukset BOC Aviationin kanssa ovat joustavia, eikä Norse joudu maksamaan turhaa seisonnasta.LN-FNA oli siirtymävaiheessa siirtorekisteröitynä Itävaltaan.Halpalentoyhtiökonseptin vuoksi Norse ei tule tarjoamaan lainkaan perinteistä bisnesluokkaa lennoillaan. Matkustusluokkia on kaksi. Economy Travel Class vastaa tavallista laajarunkokoneen turistiluokkaa, kun taas Premium Travel Classissa jalkatilat ovat jonkin verran paremmat ja lennonaikaiset palvelut astetta tasokkaammat. Koneissa on keskitasoa enemmän matkustajapaikkoja, sillä 787-8:t ottavat 291 matkustajaa, 787-9:t puolestaan 344.Näillä eväillä Norse Atlantic haastaa perinteiset lentoyhtiöt hintatasollaan, ja houkuttelee asiakkaikseen mannertenvälisten työmatkalaisten lisäksi tavallisia turisteja.Kesällä täysipäiväisesti liikenteessäYhtään kaupallista lentoa ei ole Norse Atlanticin väreissä vielä tehty, mutta tilanne muuttuu maalis-huhtikuussa mikäli transatlanttiset matkustussäädökset sen sallivat. Lentotoimintalupa on jo saatu ilmailuviranomaisilta. Ensimmäisenä tullaan lentämään Oslosta kolmeen kohteeseen Yhdysvalloissa. Aluksi yhtiö kertoo tähtäävänsä New Yorkiin, Los Angelesiin ja Floridaan, mikä tarkoittanee lomakohde Fort Lauderdalea. Oslon Gardermoenin jälkeen Euroopan puolella lähdetään liikkeelle Lontoon Gatwickistä ja Pariisin Orlysta.Koko laivaston olisi tarkoitus olla liikenteessä kesän koittaessa. Yhtiön toiminnoista tullaan vastaamaan 1 600 hengen tiimillä. Lentäjät ovat norjalaisia, ja ainakin osan heistä voisi olettaa ohjanneen aikanaan Norwegianin Dreamliner-laivastoa.Helsinki ei ainakaan alkuvaiheessa ole kuulumassa Norse Atlanticin reittikarttaan. Mutta mikäli viikinkiyhtiö alkaa elää toimivassa symbioosissa Norwegianin kanssa tai vaihtoehtoisesti solmii jonkun muun lentoyhtiön kanssa codeshare-sopimuksen, voinee lentävän pitkäveneen kyytiin päästä välilaskun kautta.Viikinkiteema on päätynyt myös lentoyhtiön kutsukoodiin, joka on "Longship". Sillä yhtiö kommunikoi lennonjohdon kanssa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Norse Atlantic, SimpleFlying, Planespotters Kuvat: Norse AtlanticLisää aiheestaHyväenteinen lentoyhtiö avasi reitin Suomeen – Juneyao Air lentää päivittäin Shanghaista Icelandair palaa kesällä Euroopan taivaalle – Helsinkiin lennetään Boeing 737 MAX:illa Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Käsimatkatavarasta tulee maksullista – näin perustelee NorwegianMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?