15.1.2022 Matkailu Uusi norjalainen viikinkilentoyhtiö Norse Atlantic Airways aloittaa pian mannertenväliset lennot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norwegianin lakkautettua kaukoreittinsä, on sen jättämän tyhjiön täyttämässä viikinkiteemaan puettu Norse Atlantic Airways. Luvat ovat kunnossa ja ensimmäinen Norwegianin vanha Dreamliner on vastaanotettu laivastoon. Norse Atlantic on suora seuraaja Norwegianille siinäkin suhteessa, että se toimii halpalentoperiaatteella. Liiketoimintamalli onkin tiivistetysti edullisten lentojen tarjoaminen suosituilla reiteillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Mittavan uudelleenjärjestelynsä jälkeen Norwegian lopetti lennot jotakuinkin samoilla reiteillä, keskittyen täysipainoisesti nyt jälleen isoilla luvuilla kasvavaan Euroopan liikenteeseensä. Norse Atlantic Airwaysia on käynnistelty karkeasti viimeisen vuoden päivät startup-pohjalta, eikä sillä ole sinänsä mitään tekemistä Norwegian Airin kanssa. Norse Atlantic ammentaa brändäyksessään ja markkinoinnissaan suoraan Norjan muinaishistoriasta. Nimi Norse viittaa suoraan keskiajan Norjaan, ja viikinkeihin, vuosituhat takaperin. Viikingit tunnetaan merenkulkutaidoistaan, ja nykytiedon valossa he purjehtivat pitkäveneillään Pohjolasta aina Pohjois-Amerikkaan asti. Näin yhtiön logoon ja samalla käyntikorttiin eli lentokoneen peräsimeen onkin valikoitunut tällaisen viikinkilaivan, drekarin, tyylitelty lohikäärmekeulakuva. Kaikki yhtiön koneet tulevat samaan oman nimen. Nimistössä nähdään kansallispuistoja niistä maista, joista käsin yhtiö liikennöi. Mukana ovat muun muassa Yellowstone USA:sta, Dartmoor Englannista sekä Jotunheimen Norjasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laivasto kasvaa hiljalleen Norse Atlantic tulee käyttämään lentokalustonaan Boeing 787 Dreamlinereita. Valinta on sama kuin aikanaan Norwegianilla, ja hyvästä syystä. Norse on tilannut tässä vaiheessa 12 kappaletta pidempää 787-9 -versiota (kuvissa) ja kolme kappaletta lyhyempää 787-8:aa. Ne ovat kaikki Norwegianin entistä kaukoliikennekalustoa, jotka on välissä palautettu leasing-yhtiölle, varastoitu, ja nyttemmin huollettu ja maalattu Norsen väreihin. Vanhimmat koneista ovat kahdeksan vuotta vanhoja, uusimmat taas 2 – 3-vuotiaita. Norse Atlantic vastaanotti ensimmäisen lentokoneensa jouluviikolla. Ensimmäinen yksilö, 787-9, tullaan rekisteröimään muiden tavoin Norjan rekisteriin, tunnuksella LN-FNA. Kone oli ennen Osloon varastointiaan läpikäynyt muutostöitä Varsovassa. Kone nimettiin Rondaneksi, se on Norjan suurimpia kansallispuistoja Seuraavia koneita aletaan ottaa laivastoon pikku hiljaa alkuvuoden ja kevään aikana. Leasing-sopimukset BOC Aviationin kanssa ovat joustavia, eikä Norse joudu maksamaan turhaa seisonnasta. LN-FNA oli siirtymävaiheessa siirtorekisteröitynä Itävaltaan. Halpalentoyhtiökonseptin vuoksi Norse ei tule tarjoamaan lainkaan perinteistä bisnesluokkaa lennoillaan. Matkustusluokkia on kaksi. Economy Travel Class vastaa tavallista laajarunkokoneen turistiluokkaa, kun taas Premium Travel Classissa jalkatilat ovat jonkin verran paremmat ja lennonaikaiset palvelut astetta tasokkaammat. Koneissa on keskitasoa enemmän matkustajapaikkoja, sillä 787-8:t ottavat 291 matkustajaa, 787-9:t puolestaan 344. Näillä eväillä Norse Atlantic haastaa perinteiset lentoyhtiöt hintatasollaan, ja houkuttelee asiakkaikseen mannertenvälisten työmatkalaisten lisäksi tavallisia turisteja. Kesällä täysipäiväisesti liikenteessä Yhtään kaupallista lentoa ei ole Norse Atlanticin väreissä vielä tehty, mutta tilanne muuttuu maalis-huhtikuussa mikäli transatlanttiset matkustussäädökset sen sallivat. Lentotoimintalupa on jo saatu ilmailuviranomaisilta. Ensimmäisenä tullaan lentämään Oslosta kolmeen kohteeseen Yhdysvalloissa. Aluksi yhtiö kertoo tähtäävänsä New Yorkiin, Los Angelesiin ja Floridaan, mikä tarkoittanee lomakohde Fort Lauderdalea. Oslon Gardermoenin jälkeen Euroopan puolella lähdetään liikkeelle Lontoon Gatwickistä ja Pariisin Orlysta. Koko laivaston olisi tarkoitus olla liikenteessä kesän koittaessa. Yhtiön toiminnoista tullaan vastaamaan 1 600 hengen tiimillä. Lentäjät ovat norjalaisia, ja ainakin osan heistä voisi olettaa ohjanneen aikanaan Norwegianin Dreamliner-laivastoa. Helsinki ei ainakaan alkuvaiheessa ole kuulumassa Norse Atlanticin reittikarttaan. Mutta mikäli viikinkiyhtiö alkaa elää toimivassa symbioosissa Norwegianin kanssa tai vaihtoehtoisesti solmii jonkun muun lentoyhtiön kanssa codeshare-sopimuksen, voinee lentävän pitkäveneen kyytiin päästä välilaskun kautta. Viikinkiteema on päätynyt myös lentoyhtiön kutsukoodiin, joka on "Longship". Sillä yhtiö kommunikoi lennonjohdon kanssa. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Norse Atlantic, SimpleFlying, Planespotters Kuvat: Norse Atlantic Lisää aiheesta Hyväenteinen lentoyhtiö avasi reitin Suomeen – Juneyao Air lentää päivittäin Shanghaista Icelandair palaa kesällä Euroopan taivaalle – Helsinkiin lennetään Boeing 737 MAX:illa Huomenna se avautuu! – Helsinki-Vantaan uusi uljas terminaali Käsimatkatavarasta tulee maksullista – näin perustelee Norwegian Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Yleinen Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe