Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Katsastustilaston kolmivuotiaissa henkilöautomalleissa kärjessä ovat Mersu, Toyota ja Mitsubishi, hännillä Alfa Romeo.
Mercedes-Benz on kärjessä ja hännillä Traficom tuoreimmassa katsastustilastossa kolmivuotiaissa automalleissa. Toyota ja Mitsubishi ovat puolestaan kärjessä merkkitilastossa, jonka hännillä on Alfa Romeo.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta erottelevat jyvät akanoista. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen katsastuksen vikatilastoissa on mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.
Vuonna 2020 määräaikaiskatsastuksessa autoista hylättiin 19,5 %, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2019. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista kolmivuotiaista autoista hylättiin 2,9 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 3,1 %.
Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Uudemmilla autoilla seuraavaksi yleisin hylkäyssyy on käyttöjarruun liittyvät viat, kun vanhemmilla autoilla hylkäykseen johtavia vikoja löytyy jousituksesta ja iskunvaimennuksesta sekä seisontajarrusta. Valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.
10 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %
10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)
3-vuotiaat henkilöautot, keskimääräinen hylkäysprosentti 2,9 % keskimääräiset ajokilometrit 59 000 km.
10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %
10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Kolme vuotta vanhojen autojen ryhmän mallitilastosta löytyy mielenkiintoinen tulos. Saman automerkin eri mallit kärjessä ja hännillä! Saksalaisissa katsastustilastoissa jo kauan mainiosti menestynyt tila-auto Mercedes-Benz B-sarja nousi Suomessa 3-vuotiaiden ja koko katsastustilaston kärkeen hylkäysprosentilla 0,0! Jaetulla kärkisijalla on myös pieni Suzuki SX4 niin ikään hylkäysprosentilla 0,0. Kolmas koko tilastossa hylkäysprosentin 0,0 ansainnut on pienehkö BMW i3 -sähköauto, joka saavutti mainion tuloksen nuorimmissa ikäryhmissä yhdistettynä yhteensä 116 katsastuksella. BMW i3 on menestynyt hyvin myös saksalaisissa katsastustilastoissa.
Koska kussakin ikäryhmässä BMW i3:n katsastusmäärä jää alle sadan, siksi vähävikainen BMW i3 ei näy ikäryhmätilastoissa lainkaan.
Kolmivuotiaiden kärki on japanilaisten merkkien, Suzukin, Toyotan, Hondan ja Mitsubishin juhlaa, poikkeuksena kärjessä oleva mersun B-sarja, jaetulle toiselle sijalle yltänyt Audi Q2 sekä jaetulle 7. sijalle päässyt Volkswagen Golf Sportsvan. Kärkimallien hylkäysmäärät ovat todella vähäiset, vain 0,0–0,6 prosenttia.
Kolmivuotiaiden ryhmässä eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista. Lähes joka viides Mercedes-Benz Sprinter hylättiin, hylkäysprosentti 19,8. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on kolmivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 239 000 km, mikä on yli nelinkertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 59 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna.
Jos tarkastellaan ajokilometrien mediaania, ero on vielä suurempi, Sprinter 243 000 km, kaikkien mediaani on 51 000 km. Muita malleja selvästi suurempi ajomäärä selittää suurelta osin Spinterin heikon menestyksen. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.
Häntäpäästä löytyvät myös Mercedes-Benz Vito sekä kaksi Renault- ja kaksi Dacia-mallia. Häntäpäässä on myös Ford Transit, jolla suuri keskimääräinen ajomäärä 195 000 km. Myös Kia Carens, Tesla Model S ja Jaguar XE jäivät häntäpäähän.
Tesla Model S -sähköauton hylkäykset keskittyvät raskaan ja suorituskykyisen auton akselistojen, pyörien ja jousituksen vikoihin.
Kolmivuotiaiden ryhmässä automerkkien parhaiden lista on japanilaisten merkkien juhlaa. Kolmanneksi noussut Seat on paras eurooppalainen. Etelä-korealaisten automerkkien laatu on kohenemaan päin: Hyundai ja Kia nousivat jaetulle 10. sijalle.
Automerkkilistan häntäpää on tuttua tavaraa, Alfa Romeo, Renault, Tesla ja Dacia ovat runsasvikaisia.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.
Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.
Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.
Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.
Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.
Teksti: Timo Turkula Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkisto
Ilmoitukset