27.3.2021 Ajoneuvot Toyotat kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Katsastustilaston merkkilistauksen parhaimmistoa ovat Toyota ja Mini tasapistein, seuraavina tulevat Honda, Audi ja Mazda. Seitsemänvuotiaiden henkilöautojen Traficomin katsastustilaston tuloslista on Toyotan juhlaa: mallitilastossa on peräti viisi Toyotaa (Verso-S, Corolla, Auris, Avensis ja RAV4) peräkkäin kärjessä, lisäksi Toyota Verso on sijalla 9. Toyota Corolla nappasi tilastojen kakkospaikan. Muut 10 kärjessä -listan automallit ovat Mini Cooper, Volkswagen Golf Plus, Honda CR-V ja Audi A6. Toyota ja Mini ovat merkkitilaston parhaat tasapistein auton ikään verrattuna hyvin pienellä hylkäysprosentilla 4,0. Honda sijoittuu merkkitilaston pronssille, seuraavaksi parhaita ovat Audi, Mazda ja Škoda. Mini Cooper oli listan kärkipäässä ensimmäinen ei-Toyota. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 7-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013 TOP 10 10 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo % Toyota Verso-S (92 000) (2,3) Toyota Corolla (96 000) (2,6) Toyota Auris (110 000) (3,0) Toyota Avensis (133 000) (3,1) Toyota RAV4 (137 000) (3,3) Mini Cooper (101 000) (3,7) Volkswagen Golf Plus (91 000) (3,8) Honda CR-V (132 000) (3,9) Toyota Verso (145 000) (4,4) Audi A6 (175 000) (4,6) 10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) Toyota (114 000) (4,0) Mini (101 000) (4,0) Honda (118 000) (4,4) Audi (147 000) (6,0) Mazda (127 000) (6,4) Škoda (144 000) (6,5) Lexus (124 000) (7,5) Seat (122 000) (7,8) Mitsubishi (146 000) (8,4) Suzuki (93 000) (8,5) 7-vuotiaat henkilöautot, keskimääräinen hylkäysprosentti 10,2 % keskimääräiset ajokilometrit 134 000 km 7-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013 FLOP 10 Dacia Duster sijoittui flop 10 -listan kärkeen. 10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo % Dacia Duster (127 000) (34,0) Kia Optima (155 000) (32,0) Dacia Sandero (104 000) (30,4) Renault Clio (94 000) (28,0) Kia Sorento (162 000) (26,7) Hyundai i40 (147 000) (26,6) Volkswagen Transporter (363 000) (25,9) Kia Sportage (124 000) (25,2) Nissan Juke (101 000) (25,1) Mercedes-Benz Sprinter (412 000) (25,0) 10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä) Dacia (119 000) (31,5) Fiat (90 000) (24,1) Renault (105 000) (23,9) Hyundai (108 000) (17,3) Citroën (116 000) (16,7) Nissan (111 000) (14,4) Ford (129 000) (14,3) Kia (108 000) (14,2) Subaru (133 000) (13,9) Alfa Romeo (109 000) (13,5) Dacia on sekä malli- että merkkitilaston hännillä. Mallitilaston runsasvikaisimmat mallit ovat Dacia Duster, Kia Optima, Dacia Sandero, Renault Clio ja Kia Sorento. Myöskään Kia Optima ei loistanut listauksessa hyvyydellään. Ammattikäytössä yleiset Volkswagen Transporter ja Mercedes-Benz Sprinter ovat runsasvikaisen kymmenikön joukossa, sijoitukseen vaikuttaa näiden mallien huomattavan suuri ajomäärä. Esimerkiksi Sprinterin keskimääräinen ajomäärä 412 000 km on yli kolminkertainen seitsenvuotiaiden henkilöautojen keskimääräiseen ajosuoritteeseen (134 000 km) verrattuna. Onneksi Traficomin tilastossa vikamäärää voi suhteuttaa mallin ajomäärään. Seitsenvuotiaiden häntäpäässä on Dacia, Fiat ja Renault. Seitsenvuotiaana eteläkorealaiset merkit, Hyundai ja Kia, sijoittuvat kymmenen runsasvikaisimman joukkoon. Etelä-korealaiset merkit ovat viime vuosina parantaneet laatuaan huomattavasti, sillä nuorimmassa kolmivuotiaiden ryhmässä Hyundai ja Kia ovat nousseet 10 parhaan merkin joukkoon. Matkanteon tyssäävät viat erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Valmistajat ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Mersu kärjessä ja hännillä kolmivuotiaissa malleissa – Traficom-katsastus Toyota viisivuotiaiden autojen vähävikaisin – Traficom-katsastus Autonostaja, älä haksahda pommiin! Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan