18.3.2021 Ajoneuvot Mersu kärjessä ja hännillä kolmivuotiaissa malleissa – Traficom-katsastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsastustilaston kolmivuotiaissa henkilöautomalleissa kärjessä ovat Mersu, Toyota ja Mitsubishi, hännillä Alfa Romeo. Mercedes-Benz on kärjessä ja hännillä Traficom tuoreimmassa katsastustilastossa kolmivuotiaissa automalleissa. Toyota ja Mitsubishi ovat puolestaan kärjessä merkkitilastossa, jonka hännillä on Alfa Romeo.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta erottelevat jyvät akanoista. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyListauksissa mukana 3–15-vuotiaat henkilöautotLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen katsastuksen vikatilastoissa on mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.Vuonna 2020 määräaikaiskatsastuksessa autoista hylättiin 19,5 %, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2019. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista kolmivuotiaista autoista hylättiin 2,9 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 3,1 %.Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Uudemmilla autoilla seuraavaksi yleisin hylkäyssyy on käyttöjarruun liittyvät viat, kun vanhemmilla autoilla hylkäykseen johtavia vikoja löytyy jousituksesta ja iskunvaimennuksesta sekä seisontajarrusta. Valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017 TOP 1010 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %Mercedes-Benz B-sarja (47 000) (0,0) Suzuki SX4 (45 000) (0,0) Audi Q2 (52 000) (0,4) Toyota C-HR (51 000) (0,4) Toyota Verso (54 000) (0,4) Honda HR-V (43 000) (0,5) Suzuki Swift (39 000) (0,6) Toyota Corolla (40 000) (0,6) Volkswagen Golf Sportsvan (43 000) (0,6) Mitsubishi ASX (50 000) (0,6) Toyota Auris (50 000) (0,6)10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Toyota (49 000) (1,0) Mitsubishi (52 000) (1,0) Seat (55 000) (1,3) Mazda (47 000) (1,5) Suzuki (47 000) (1,6) Lexus (51 000) (1,6) Honda (49 000) (1,7) Volvo (75 000) (2,0) Škoda (69 000) (2,0) Mini (42 000) (2,0) Volkswagen (63 000) (2,1) Hyundai (48 000) (2,1) Kia (51 000) (2,1)3-vuotiaat henkilöautot, keskimääräinen hylkäysprosentti 2,9 % keskimääräiset ajokilometrit 59 000 km.Myös Suzuki SX4 sai puhtaat paperit Traficomin vuosikurssin 2017 katsastuksissa.3-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2017 FLOP 1010 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %Mercedes-Benz Sprinter (239 000) (19,8) Renault Clio (39 000) (13,9) Mercedes-Benz Vito (132 000) (12,8) Dacia Sandero (46 000) (11,8) Renault Captur (39 000) (11,7) Ford Transit (195 000) (8,9) Kia Carens (79 000) (8,7) Tesla Motors Model S (70 000) (8,4) Jaguar XE (64 000) (8,3) Dacia Logan (50 000) (8,3)10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)Alfa Romeo (51 000) (13,6) Renault (44 000) (10,2) Tesla (70 000) (10,1) Dacia (54 000) (8,2) Jaguar (65 000) (7,1) Fiat (36 000) (5,6) Land Rover (66 000) (5,3) Mercedes-Benz (77 000) (5,3) BMW (65 000) (5,0) Citroën (50 000) (3,7)Sprinterin heikko suoritus tilastoissa selittyy ammattikäyttöön hankitun auton korkealla ajomäärällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKärjessä B-mersu ja Suzuki SX4Kolme vuotta vanhojen autojen ryhmän mallitilastosta löytyy mielenkiintoinen tulos. Saman automerkin eri mallit kärjessä ja hännillä! Saksalaisissa katsastustilastoissa jo kauan mainiosti menestynyt tila-auto Mercedes-Benz B-sarja nousi Suomessa 3-vuotiaiden ja koko katsastustilaston kärkeen hylkäysprosentilla 0,0! Jaetulla kärkisijalla on myös pieni Suzuki SX4 niin ikään hylkäysprosentilla 0,0. Kolmas koko tilastossa hylkäysprosentin 0,0 ansainnut on pienehkö BMW i3 -sähköauto, joka saavutti mainion tuloksen nuorimmissa ikäryhmissä yhdistettynä yhteensä 116 katsastuksella. BMW i3 on menestynyt hyvin myös saksalaisissa katsastustilastoissa.Koska kussakin ikäryhmässä BMW i3:n katsastusmäärä jää alle sadan, siksi vähävikainen BMW i3 ei näy ikäryhmätilastoissa lainkaan.Kolmivuotiaiden kärki on japanilaisten merkkien, Suzukin, Toyotan, Hondan ja Mitsubishin juhlaa, poikkeuksena kärjessä oleva mersun B-sarja, jaetulle toiselle sijalle yltänyt Audi Q2 sekä jaetulle 7. sijalle päässyt Volkswagen Golf Sportsvan. Kärkimallien hylkäysmäärät ovat todella vähäiset, vain 0,0–0,6 prosenttia.Sprinterin hylkyjen taustalla ajomääräKolmivuotiaiden ryhmässä eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista. Lähes joka viides Mercedes-Benz Sprinter hylättiin, hylkäysprosentti 19,8. Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on kolmivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 239 000 km, mikä on yli nelinkertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 59 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna.Jos tarkastellaan ajokilometrien mediaania, ero on vielä suurempi, Sprinter 243 000 km, kaikkien mediaani on 51 000 km. Muita malleja selvästi suurempi ajomäärä selittää suurelta osin Spinterin heikon menestyksen. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.Häntäpäästä löytyvät myös Mercedes-Benz Vito sekä kaksi Renault- ja kaksi Dacia-mallia. Häntäpäässä on myös Ford Transit, jolla suuri keskimääräinen ajomäärä 195 000 km. Myös Kia Carens, Tesla Model S ja Jaguar XE jäivät häntäpäähän.Tesla Model S -sähköauton hylkäykset keskittyvät raskaan ja suorituskykyisen auton akselistojen, pyörien ja jousituksen vikoihin.Japanilaisten juhlaaKolmivuotiaiden ryhmässä automerkkien parhaiden lista on japanilaisten merkkien juhlaa. Kolmanneksi noussut Seat on paras eurooppalainen. Etelä-korealaisten automerkkien laatu on kohenemaan päin: Hyundai ja Kia nousivat jaetulle 10. sijalle.Automerkkilistan häntäpää on tuttua tavaraa, Alfa Romeo, Renault, Tesla ja Dacia ovat runsasvikaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä mieltää: katsastustilastot eivät kerro kaikkeaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Sähköauto BMW i3 saisi puhtaat paperit kolmantena automallina, mutta jää vähäisen määränsä vuoksi pois tilastoista kokonaan.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkistoLisää aiheestaToyota viisivuotiaiden autojen vähävikaisin – Traficom-katsastus Toyotat kärjessä seitsenvuotiaissa automalleissa – Traficom-katsastus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”