26.7.2018 Ajoneuvot Niin makaa kuin petaa: uudistunut Porsche Macan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 2014 esitelty Porschen pienempi katumaasturi on jo kasvopesun iässä. Samalla luvassa on uutta tekniikkaa. Porsche Macan on kiihdyttänyt pois autokaupasta yli 350 000 kertaa ensiesittelynsä jälkeen, ansaiten tittelin kaikkien aikojen nopeimmin myyvänä Porschena. Nyt nelivuotias katumaasturimalli saa kuitenkin kevyen virkistyksen, joka käsittää tyylipäivityksen lisäksi uusia varusteita ja moottorivalikoiman hienosäätöä.Ulkoisesti Porsche on keskittynyt korostamaan Macanin leveyttä, kiitos uuden etupuskurin ja uuden täysleveän takavalon. Päivityksiä on tehty myös etuvaloihin, joissa on led-tekniikkaa vakiovarusteena ja mukautuvat PDLS-ajovalot ovat lisävarusteena. Uusina värivaihtoehtoina ovat Miami Blue, Mamba Green Metallic, Dolomite Silver Metallic sekä Crayon. Vannevalikoimassa on samalla uusia 20- ja 21-tuumaisia vaihtoehtoja tyylitietoisille. Porschen mukaan myös Macanin alustaa on tarkistettu ja faceliftin myötä käyttöön tulee uusi rengasvaihtoehto. Sisällä uutta on lisävarusteinen GT-sporttiratti, jossa on mukana Porschen Sport Response -ajotilanappi. Lisävarustelistalta löytyy nyt lämmitetty tuulilasi ja ilmastoinnin ionisaattori parempaa ilmanlaatua varten. Kojelaudan kannalta tärkein uudistus on uuden sukupolven PCM-tietoviihdejärjestelmä, jonka näyttö on kasvanut 11 tuumaan, vaikuttaen samalla tuuletinritilöiden sijaintiin.Samalla uusi verkottunut navigaatiojärjestelmä on osa Here-paikannuspalvelun parviälyä muun muassa joidenkin Audi-mallien tavoin, joten käytettävän liikennetiedon pitäisi olla entistäkin tarkempaa. Käytettävissä on myös uusi ruuhka-avustin, joka seurailee kaistaa ja matelevaa liikennettä aina 60 km/h nopeuteen saakka.Tehdas itse on toistaiseksi vaitonainen uusista moottorivaihtoehdoista WLTP-testauksen ollessa kesken, mutta ainakin brittilehti Autocar epäilee vaihtoehtojen pysyvän lähes ennallaan pieniä viilauksia lukuun ottamatta. Malliston lähtömallina oleva 2,0-litrainen bensaturbo saisi muutamien hevosvoimien lisätehon noin 260 hevosvoimaan. Macan S:n, GTS:n ja Turbon 3,6-litrainen V6 vaihtunee nykyisen Cayennen tavoin useampaan V6-versioon. 3,0-litrainen V6 pitäisi Macan S:n noin 340 hevosvoimassa ja GTS:n uusi teho olisi 380 hevosvoimaa. Macan Turbo puolestaan saisi 2,9-litraisen V6:n noin 420 hevosvoiman tehoilla ja Turbo S nostaisi riman 460 hevosvoimaan.Porschella ilmeisesti tykätään 40 hevosvoiman porrastuksista. Vaihteistona jatkaa 7-vaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja myös neliveto säilyy ennallaan.Toistaiseksi uudistuneen Macanin moottorivalikoimassa ei nähdä dieselvaihtoehtoa, joskaan sellaisen paluu mallistoon ei ole poissuljettua. Tämän sukupolven Macania tuskin nähdään myöskään hybridimallina auton pohjarakenteesta johtuen.Erityisesti Kiinassa suosittu ja Shanghaissa esitelty uudistettu Macan nähdään ensin kiinalaisilla markkinoilla, muun maailman seuratessa myöhemmin perässä. Lähteet: Porsche, Autocar Kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa