5.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Hennessey Venom GT – Lotus Exigestä nopeusennätysten rikkojaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oli kyse sitten kiihdytyksestä nollasta kolmeensataan tai nopeimmasta avokattoisesta katuautosta koskaan, Venom GT tuli, näki ja voitti. Teksasilainen Hennessey Performance Engineering on yritys, jonka päätavoite on tehdä autosta nopea, tehokas ja kaikin puolin överi hyvin perinteisillä säväyttämisen keinoilla. Ford F-250:een voidaan lisätä kolmas akseli, RAM 1500:een vaikka kuinka iso turbo tai brittiläiseen, höyhenenkevyeen urheiluautoon valtaisa V8.Supernopean katuauton voi tehdä usealla eri tavalla. Voi hyödyntää maltillisemman kokoista bensiinimoottoria ottamalla siitä kaikki irti ja lisäämällä mahdollisesti sähkömoottoreita avuksi kuten vaikkapa McLaren P1, luottaa pelkkien sähkömoottoreiden väkevään voimaan kuten Rimac Nevera tai vain asentaa kevyen korin kaveriksi jättikokoisen polttomoottorin, kuten on Hennessey Venom GT:n laita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnätysten kirjaanVuonna 2011 debytoinut Venom GT rakennettiin kaksivaiheisesti. Auton korikomponentit valmistettiin Lotuksella Englannin Hethelissä tavallisen Lotus Exigen rinnalla. Loppukokoonpanossa Teksasissa autoon asennettiin tärkeimpänä muun muassa Chevrolet Corvette Z06:sta tuttu GM:n 7,0-litrainen V8, ja kyllähän kori ja alustakin omat modauksensa saivat.Lotus ExigeMuutoksitta Hennessey ei myöskään voimanlähdettä jättänyt, olihan tähtäimessä Venomin kanssa useampi kuin yksi katulaillisten autojen maailmanennätys. Moottoria vahvistettiin materiaalein ja rakentein lähes joka osa-alueella, ja imupuolelle lisättiin asiaankuuluvat ahtimet. Moottorin tehoa pystyi kasvattamaan valitsemalla eri ajo-ohjelmia. "Perusasetuksilla" moottori tuotti "vain" vähän reilut 800 hevosvoimaa. Täysi voimakapasiteetti tarkoitti Venom GT:n tapauksessa uskomatonta 1 261 hevosvoimaa ja käsittämätöntä 1 566 newtonmetriä.Kun tämä monsterimoottori sitten asennettiin alle 1 300-kiloiseen Exigen aihioon, alkoi maailmanennätysajojen valmistelu. Ensisijaiset tavoitteet olivat järjestyksestä päätellen kiihdytysennätykset. Tuloksia saatiin vuoden 2013 alussa, kun Guinnessin ennätysten kirjaan kirjattiin Venom GT:n nimiin nopein 0 - 300 km/h kiihdytys katulaillisella autolla: 13,63 sekuntia.Autossa on Ford GT:n kanssa vastaavanlainen kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, joten kaikki kiihdytyssuoritukset eivät inhimillisistä syistä ole täysin vastaavia. Tulos 13,63 sekuntia saatiinkin laskemalla useamman ennätysyrityksen keskiarvo.Yleisön pyynnöstä avokattoinenVenom GT:n tuotannon alkuvaiheessa rocktähti, Aerosmith-yhtyeen keulakuva Steven Tyler halusikin omansa avokattoisena, ja tiedusteli Hennesseyltä voisiko toive olla toteutettavissa. Tylerin toive realisoitui loppujen lopuksi kuutena kappaleena Venom GT Spydereitä.Maksimissaan 1 470-hevosvoimainen GT Spyder ei jäänyt sekään ilman ennätystä. Avokattoisella nimittäin kellotettiin vuonna 2016 USA:n Merivoimien lentokentällä Kaliforniassa 427,4 km/h nopeus, mikä riitti tuolloin katulaillisten avoautojen maailmanennätykseen.Sitä paremmaksi laittoi - epävirallisesti tosin - ainoastaan kovakattoinen Venom GT, joka oli lyönyt kaksi vuotta aiemmin Kennedy Space Centerissä tiskiin 435,3 km/h maksiminopeuden.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Hennessey, FastestLaps.com Kuvat: Hennessey, LotusLisää aiheestaNimi muutettu: Lotus Amerikassa osa 1: Dodge Circuit EV Nimi muutettu: Lotus Amerikassa osa 2: ensimmäinen TeslaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää