13.6.2018 Ajoneuvot Hennessey VelociRaptor 6×6: Koska kuusiveto on enemmän kuin neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Legendaarinen Ford F-150 on Yhdysvaltain myydyimpiä automalleja, joten ei yllätä, että suosikista tehdään myös erikoisversioita. Poikkeusta tähän ei tee myöskään Hennessey VelociRaptor 6x6, joka on, noh, jatkokehitelty versio kyseisestä lava-autosta. Jos autojen kohdalla ajatellaan hienostuneisuutta, mieleen juolahtavat ensimmäisenä metalliväri, kevytmetallivanteet, kromilistat, pehmeä ilmajousitus ja nappanahkasisustus. Hienostelu voi kuitenkin ilmetä myös toisella tavalla. Se voi ilmetä elämyksen muodossa. Yhdysvaltain Teksasista tuleva Hennessey Performance tunnetaan raskaamman sarjan virityspajana, jonka käsialaa on esimerkiksi katuautojen kiihdytysennätystä hallussaan pitävä Venom GT, omaa sukua Lotus Exige. Lisäksi pajasta on rullannut ulos monia viritettyjä versioita Ford Mustangista Chevrolet Corvetteen ja GMC Yukonista Jeep Grand Cherokee SRT:hen ja McLaren 570:een. Eikä VelociRaptor 6x6 ole suinkaan ensimmäinen Hennesseyn käsittelyyn päässyt F-sarjalainen; edellinen nähtiin vuonna 2015, kun samaisesta F-150 Raptorista tehtiin viritysosien avulla VelociRaptor 600 Supercharged Engine Upgrade -nimeä kantanut tehopakkaus. Siinä oli nimen mukaisesti tasan 600 villihevosvoimaa. Hennessey on itse asiassa valmistanut yli tuhat kappaletta jo pelkkiä F-150-virityksiä. VelociRaptorkin nähtiin muun muassa Top Gearissa, kun poikien tehtävänä oli pelastaa Richard Hammond jäiseltä vuorelta. Mutta VelociRaptor 6x6 on sopivasti riisuttu turhasta bling-blingistä, ainakin enimmäkseen. Se on rehellisesti sitä mitä on ja sen se myös osaa. Nähtävästi utopistiset konseptitkin voivat joskus tulla tuotantoon, sillä tätä olikin uumoiltu jo hyvän aikaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Montaa eri seosta Valmistajan mukaan auton tankkiin voi laittaa Yhdysvalloissa myytävistä bensiineistä kaikkia, mutta parhaiten 3,5-litrainen kaksoisahdettu EcoBoost-V6 käy 91-oktaanisella premium-bensiinillä. Eniten kiinnostaa kuitenkin se, onko tämä multifuel, eli löytyykö autosta lisäksi adrenaliinitankki? Auton 60-asteinen, alumiinilohkoinen V6 tuottaa normaalivirityksellä 450 hevosvoimaa, mutta kiitos VelociRaptor 6x6:n vakiovarusteisen "600"-virityspaketin, on lopullinen summa 605 hevosvoimaa. Vääntölukema on nyt 843 Newtonmetriä. Voima välittyy kaikille kuudelle pyörälle Fordin uuden 10-portaisen automaatin kautta. Tehonlisäys auttaa sen verran, että näinkin massiivinen auto kiihtyy nollasta sataan huimassa 4,9:ssä sekunnissa! Naapurikaistalla saattaisi purukumin jauhaminen unohtua avolavamörön suhahtaessa ohi. Pois alta risut ja männyn kävyt! Hennessey VelociRaptor 6x6 uhkuu itseluottamusta ja auto onkin tarkoitettu heille, jotka kaipaavat jotain erilaista. Jokainen korinosa puhuu samaa kieltä – täältä tullaan! Maavara on riittävä ja renkaat kookkaat. Lavan etuosassa käytettävää mattamustaa metalliputkea on ilmeisesti jäänyt yli, ja siitä on taiteltu autoon etupuskuri. Puskureista käytetään hurjaa nimitystä get-the-hell-out-of-my-way-bumpers, siis "hiivattiin pois alta". Mustat korinosat osoittavat myös auton rujon olemuksen, ja valojen lisäksi oikeastaan ainoa väripilkahdus löytyy etuovien alaosan VelociRaptor-tekstistä, jonka yhteyteen on kirjattu kirkkaanpunaisella auton poikkeuksellinen vetotapa, 6x6. Erilaisia valoja on sen verran, että auto luultavasti näkyy avaruusasemalta asti; tavallisten ajovalojen lisäksi ledejä löytyy monesta paikasta puskurista ja maskista sekä katolta suuren ledipalkin (lue: valonheittimen) muodossa. Suuri valaistuksen määrä on tietysti ainakin psykologisesti merkki kyvykkyydestä. Vanteet ovat ”vain” 20-tuumaiset, mutta renkaat ovat hyvin korkeaa profiilia. Paljastetaanpa tässä kohtaa se hinta, joka on huimat 349 000 Yhdysvaltain dollaria. Harvaa tuon hintaluokan siviiliajoneuvoa maastoon viedään, mutta löytyväthän sieltä ne takatasauspyörästön lukotkin. Kuusivetoisessa autossa on myös Foxin extreme-jousitus, leveämmät pyöränkaaret sekä Toyon maastorenkaat, mutta 22 000 dollarin lisähinnalla saa VelociRaptorinsa suunnattua urheilullisempaan suuntaan Brembon jarruilla, kookkaammilla vanteilla sekä tyylikkäämmällä sisustalla. Harvojen herkkua Auton voidaan sanoa olevan harvojen herkkua kahdesta syystä. Hinta muodostuu toki monille ensimmäiseksi esteeksi, mutta toinen, ehkä vielä suurempi este voi olla saatavuus; näitä päätettiin valmistaa vain 50 kappaletta. Toisin kuin taannoisesta, hyvinkin samanhenkisestä eurovehkeestä, Mercedes-AMG G63 6x6:sta, VelociRaptorista ei aiota tehdä sotilasversiota. Armeija jää käymättä, eikä Mersu saa aseveljeä, vaikka tämä neliovinen etenijä voisi ehdottomasti olla omiaan myös samanlaiseen käyttöön. Virityspajan omallakin videolla arvellaan, että auto löytänee parkkipaikkansa useammin ravintolan edestä kuin mutaisesta mäestä, mutta se on kuulemma ihan ok. Hennessey tosin mainitsee, että auto on saatavissa "kaikkialle maailmassa". Jäämme odottamaan. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Hennessey Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Ford F-150 Police Responder – virkavallan avolava jahtaa vaikka suolle Koeajo: Ford F-150 SVT Raptor Supercrew Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto Koeajo: kiipeilee kuin lumivuohi – Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner Maistiainen: Mercedes-Benz G500 4×4² – erikoismaasturi nuorentaa viisivuotiaaksi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku