9.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford F-150 SVT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sivistynyt vetojuhta ja kuorma-autoksi rekisteröity avolava. Ford F-150 on Yhdysvalloissa käsite. Sitä on valmistettu vuodesta 1948 ja se on ollut tuon mahtimaan suosituin avolava jo 37 vuotena peräkkäin. Valtameren toisella puolella Fordin avolava on lunastanut paikkansa keskiluokkaisten arkiautona ja työvälineenä. Edes öljyn hinnan nousu ei ole pysäyttänyt suosiota, vaan pick-up-kansa tankkaa yhä hartaasti lempilastaan. Suomessa F-150 on toistaiseksi ollut harvinainen näky. Koeajettu yksilö ei ole avolavojen hinnat alkaen-malli. Kirjainyhdistelmä SVT tulee sanoista Special Vehicle Team. Se on virityspaja, joka varustelee Fordeja, esimerkiksi Raptoreita ja Mustangeja. Raptor SVT:ssä merkittävin ero tavalliseen Raptoriin on Foxin valmistamassa alustassa, joka on suunniteltu mukavaksi arkiajoon, mutta riittävän jämäkäksi vastaamaan suorityskykyä ja vaativia maasto-olosuhteita. Perän välityksiä on tihennetty ja takapyörän akselia vahvistettu ja levennetty. Ulkonäköeroina normi-F-150:sään verrattuna ovat muun muassa massiiviset lokasuojien levikkeet ja pitkästä joustovarasta kehkeytyvä korkea maavara. Voimaa 2 813 kilon painoisessa autossa on riittävästi. 6,2-litrainen Fordin Boss V8-bensiinimoottori tuottaa 411 hevosvoimaa ja 434 newtonmetriä vääntöä. Suorituskyky on kuorma-autolle pirteä, muttei sentään urheilullinen. Raptoria on saatavilla myös remmiahdettuna, jolloin teholukemia on mahdollista kasvattaa peräti 600–750 hevosvoimaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vetokykyä yrittäjälle Raptoreita maahantuova IS automotive on myynyt kymmenen Suomen kahdestatoista Raptorista. Autoista kahdeksan on päätynyt yrittäjille. Kuorma-autoksi rekisteröity avolava sopii erityisesti yrittäjille, jotka vaativat arkiautoltaan työkalukykyjä kuten 3 500 kilon vetokykyä. Esimerkiksi rakennusalan yrittäjä voi kirjata kuorma-auton yrityksen käyttöomaisuudeksi, jolloin se on arvonlisävero-vähennyskelpoinen hankinta. Kuorma-auton käyttäjälle ei tällöin muodostu verotettavaa autoetua. Raptoria saa tietty ajaa vain kuorma-autokortillinen. Myös kuorma-autoilijan ammattipätevyys vaaditaan, mikäli kuljetuskapasiteettia käytetään ansaintamielessä. Raptorin ratin takana on jylhät näkymät. Kojelauta on amerikkalaisen pelkistetty ja hivenen vanhanaikainen. Vaivaton ja sivistynyt V8 murisee sivistyneesti, eikä paljasta voimavarojaan pakoäänillään. Etenkin kierroksilta rähinää toivoisi enemmän. Kääntösäde on hämmästyttävän pieni. Peruutuskamera helpottaa huomattavasti lähes kuusimetrisen pysäköintiä. Ohjaus on kevyt, mutta yllättävän tarkka ja tunnokas. Jätti kiihtyy ohituksissa ja paikaltaan eleettömästi ja jouhevasti. Huippunopeus on rajoitettu 85:een kilometriin tunnissa. Autossa on käsin kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto. Takapyöriin saa kytkettyä myös tasauspyörästön lukon, keskitasauspyörästön lukon kaveriksi. Käsittely muuttuu kankeammaksi neliveto päälle kytkettynä, joten takaveto perustelee itsensä esimerkiksi pysäköintialueilla tai perävaunua pienessä tilassa vekslattaessa. Jarrullisen peräkärryn jarruvoimaa voi säätää kojetaulun kytkimestä. Raptoria on saatavana neliovisena (Supercrew) ja kaksiovisena (Supercab). Supercrew:n vajaan kolmen tuhannen euron lisähinnalla saa takamatkustajille ylelliset tilat. Supercab:n hinnat alkavat 79 300:sta eurosta ja Supercrew:n 82 400:sta eurosta. Vaikka nämä hinnat sisältävät vähennyskelpoisen arvonlisäveron, erityisen edullisesta työkalusta ei ole kysymys. Vuoden alussa Yhdysvalloissa esiteltiin uusi Fordin F-150. Uuden F-sarjalaisen merkittävin parannus on noin 300 kilon painonpudotus, joka on saatu aikaan lisäämällä alumiinin osuutta rakenteissa. Uusi Fordin F-sarja tulee Yhdysvalloissa myyntiin myöhemmin tämän vuoden aikana, mutta virallista maahantuojaa amerikkalaisille Fordeille ei Suomessa ole. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Ford F-150 SVT Raptor Supercrew Hinta alkaen 82 400 € Moottori 6 210 cm³, bensiinimoottori edessä pitkittäin, 8 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 306 kW (411 hv), 5500 r/min Vääntö 590 Nm (4500 r/min) Vääntö 590 Nm (4500 r/min) Huippunopeus 85 km/h Kulutus l/ 100 km 18,5 (kaup.) / 12,8 (maant.) Mitat pituus 5828 mm, leveys 2192 mm, korkeus 1991 mm, akseliväli 3688 mm Omamassa: 2813 kg Muu tieto Lavan tilavuus 1 855 litraa, perävaunumassa jarruin 3 500 kg. Takuu 2 vuotta / 60 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?