3.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: kiipeilee kuin lumivuohi – Mercedes-Benz Sprinter 6×6 Oberaigner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta Sprinteriä ei vielä pääse ajamaan, mutta kolmiakselinen Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner on hyvä syy kokeilla vanhaakin mallia. Hyvää: etenemiskyky, ajomukavuus, istuin, hyötykuorma. Huonoa: kankeus kaupungissa, kulutus, roiskeläpät. Olemme tottuneet kehumaan pakettiautomallistoja laajoiksi tuhansine eri vaihtoehtoineen. Raskaiden pakettiautojen ja keveimpien kuorma-autojen markkinajohtaja Mercedes-Benz Sprinter pistää vielä pykälää paremmaksi. Vastaus on Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner. Mercedeksen tuotantolinjalta tulee jo omasta takaa nelivetomalleja. Tien huonontuessa tai jopa loppuessa tarvitaan kuitenkin järeämpiä keinoja. Ratkaisun ongelmaan tarjoaa itävaltalainen Oberaigner, joka toimittaa vakio-Sprinterienkin neliveto-osat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi tasauspyörästön lukkoa Oberaignerin Roctockissa sijaitseva verstas muuntaa tilauksesta nelivetoisia ja kuusivetoisia Sprinter-maastokuorma-autoja. Ne täydentävät Mercedeksen maastokykyisten mallien sarjaa Unimogia kevyempänä ja edullisempana nostaen kuitenkin hyötykuorman aina neljään tonniin asti. Kuusipyöräisenä pintapaine jää silti kohtuulliseksi pehmeillä urilla tai lumessa. Käyttöä löytynee pelastustöissä, sotilastehtävissä tai vaikkapa linjanrakennustöissä. Oberaigner vahvistaa Sprinterin rungon, lisää pohjapanssarin, alennusvaihteiston ja viisi tasauspyörästön lukkoa, kaksi pitkittäistä akselien välille ja yhden poikittaisen jokaiselle akselille. Kolmas akseli lisää painoa 1 100 kiloa. Taka-akseliston epäsymmetrinen kaksoisheilurijousitus vähentää rungon vääntymistä ja puskemistaipumusta. Jatkuva veto on jaettu akselien kesken, eteen 33 prosenttia, keskelle 40 prosenttia ja takimmaiselle 27 prosenttia. Isompien pyörien kanssa auton korkeus nousee 12 senttiä. Maavaraa kertyy 25 senttiä, kahluusyvyyttä 65 senttiä. Vierastaa kaupunkia Kokeilimme kolmiakselista ja kuusipyörävetoista Oberaigner 6x6:ta pidemmällä akselivälillä ja pidemmällä kuusipaikkaisella ohjaamolla. Pitkä ohjaamo on tuttu muusta mallistosta, vain alennusvaihteiston ja tasauspyörästön lukkojen kytkimet on lisätty kojelautaan siististi Mercedeksen tyyliin integroituna. Kuusisylinterinen kolmilitrainen diesel (190 hv) ja viisivaihteinen automaatti ovat tuttuja, mutta suurempi massa ja jatkuvan kuusivedon kitkahäviöt pakottavat tarkistamaan, jäikö käsijarru vedetyksi. Myös ensimmäinen risteys tuntuu hankalalta, kääntösäde on valtava ja teli haraa kääntymistä vastaan. Koko ja massa unohtuvat kuitenkin pian, kulku on vakaata ja ajaminen helppoa. Voimansiirto ja maastorenkaat nostavat melutasoa hivenen. Myös kuskin korvan juureen tuotu snorkkeli-ilmanotto antaa oman sävynsä äänimaailmaan. Vastus näkyy myös tankatessa, naftaa palaa yli 20 l/100km. Rakastaa luontoa Tien huonontuessa Oberaigner pääsee elementtiinsä. Jäisellä uralla ehtii kuitenkin hetkisen epäilyttää, sen verran helposti teho pääsee karkaamaan sutivalle pyörälle pelkän luistoneston kaitsemana. Ronskille ulkonäölle tulee kuitenkin katetta lukkojen ja alennusvaihteiston kytkemisen jälkeen. Yksitellen kytkettävät lukot voisivat kytkeytyä nopeamminkin. Sprinter kiipeilee jäisillä kallioilla kuin lumivuohi eikä vinssiä tarvita. Ulosjoustot ovat vaatimattomat ja kaikki pyörät eivät tavoita maahan, mutta eteneminen jatkuu eleettömästi lähes tyhjäkäynnillä. Etu- ja takaylitykset ovat olemattomat, mutta akseliväli pitkä. Silti pohjakosketuksilta vältytään ja astinlaudat pysyvät mukana. Eniten harmia tuottaa kuormatilan rakentaneen yrityksen mainosroiskeläpät, jotka esteeseen peruutettaessa nyhtävät takalokasuojat irti. Yllättävän notkeasti 6x6 lopulta taipuu puiden reunustamaa polkua. Enemmän siitä kuitenkin hyötynee avoimemmassa maastossa. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.oberaigner.com/oberaigner-6x6 www.vehotrucks.fi/sprinter-oberaigner-6x6 Mercedes-Benz Sprinter 6x6 Oberaigner Moottori Dieselmoottori 2 987 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 5-v. automaattivaihteisto, jatkuva kuusiveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 7100 mm, leveys 2210 mm, korkeus 2700 mm Muu tieto Akseliväli: 3 952 + 1 100 (mm) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta