21.12.2020

Hennessey Venom F5 – maailman nopein?

Hennessey Venom F5 hamuaa maailman nopeimman sarjatuotantoauton titteliä lukemilla 1 817 hevosvoimaa ja 1 360 kilogrammaa.

Perinteiseen polttomoottoriin luottava Hennessey Venom F5 on valmistajansa vuosia jatkuneen ennätyksentavoittelun tulos. Jos valmistajan lupailut pitävät paikkansa, jopa Bugatti Chiron sekä SSC Tuatara saattavat jäädä jälkeen. Tavoitteena on koko ajan ollut vaatimattomasti maailman nopeimman tuotantoauton titteli.

Yhdysvaltalainen Hennessey on lätkäissyt auton perään merkinnän F5, jolla viitataan asteikossa kaikkein hurjimpiin tornadoihin. Vain 24 autoa tullaan valmistamaan Texasissa – tosin hiilikuitumonokokki valmistetaan Ison-Britannian puolella, josta tämä ensimmäinen kappale siitä syystä tuleekin. Kappalehinta on Yhdysvalloissa rouhea 2,1 miljoonaa dollaria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hennessey Venom F5

Valmistaja kehuu auton akselien välistä löytyvän maailman tehokkaimman sarjatuotantoauton polttomoottorin. Kyseinen lempinimen "Fury" saanut voimanlähde on tuplaturboahdettu 90-asteen sylinterikulmalla varustettu 6,6-litrainen työntötanko-V8.

Huipputehoksi on ilmoitettu 1 817 hevosvoimaa kierrosluvulla 8 000 kierrosta minuutissa ja moottori jatkaa vielä 200 kierrosta minuutissa pidemmälle ennen rajoitinta. Vääntöä riittää 1 617 newtonmetriä 5 000 kierroksen minuutissa kohdalla.

Voima välitetään taka-akselille Ciman valmistaman 7-pykäläisen automatisoidun yhdellä kytkimellä varustetun vaihteiston sekä tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta. Vaihteiston välitykset on luonnollisesti valittu juuri haluttuja kiihtyvyysarvoja ja huippunopeutta silmällä pitäen.

Nuo arvot ovatkin sitten melkoista luettavaa. Sen 8,4 sekuntia ei suinkaan ole kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen, vaan paikaltaan 300 kilometrin tuntinopeuteen. Ensimmäinen satanen saavutetaan 2,6 sekunnissa ja mittari pyyhältää toisen ohi jo 4,7 sekuntia lähdön jälkeen.

Huippunopeutta lupaillaan ainakin yli 500 kilometriä tunnissa, joten saa nähdä riittääkö tämä SSC Tuataran kyseenalaisen ennätyksen rikkomiseen. Ehkä se ei ole edes tarpeen. Toisaalta seitsemännen vaihteen erittäin pitkä välitys riittää yli 535 kilometrin tuntinopeuteen jos suoran pituus ja moottorin puhti riittää.

Suorituskykyä on haettu myös massaa minimoimalla. Venomin hiilikuiturunko painaa vain 86 kilogrammaa ja suurin osa muustakin autosta on valmistettu hiilikuidusta auton alumiinisia etu- ja taka-apurunkoja sekä kattoa lukuun ottamatta. Auton kuivapainoksi ilmoitetaan 1 360 kilogrammaa.

Muotokin tärkeä

Ensimmäistä kertaa ulkonäöstä saatiin vihiä vuoden 2017 Sema-näyttelyssä Las Vegasissa, jossa Hennessey esitteli täysikokoisen mallin siitä miltä auto sattaisi tulla näyttämään. Tuohon tehdyt muutokset on suoritettu aerodynamiikan ehdoilla.

Takasiipi on pienempi ja diffuusori vastaavasti suurempi. Tälle autoluokalle varsin epätavanomaisesti Venomissa ei ole minkäänlaisia aktiivisia aerodynaamisia elementtejä.

Sen sijaan Hennessey Venom F5 pystyy vaikuttamaan downforcen määrään auton maavaraa muuttamalla. Konseptin tavoitteena oli ilmanvastuskerroin 0,33, mutta tuotantoarvon lukema tulee asettumaan lukemaan 0,39.

Sisätiloihin kuljetaan yläviistoon aukeavien ovien kautta ja siellä odottaa runsaasti nahkaa ja hiilikuitua. Keveyden tavoittelu näkyy myös sisätiloissa. Keskikonsolista löytyy Alpinen valmistama tietoviihdejärjestelmä.

Ohjauspyörä ei ole pyörä ollenkaan, sillä yläreunasta on leikattu sektori pois. Kuten kuvista voi päätellä, loistaa turvatyyny poissaolollaan ja siten autoa ei koskaan tulla saamaan tavalliseen tapaan tieliikennelailliseksi. Hennessey aikoo kuitenkin saada koko pienen valmistettavan erän rekisteröityä poikkeusmenettelyllä Yhdysvaltoihin.

Kuvat ja lähde: Hennessey

Luetuimmat