25.10.2020

Mielipuolinen SSC Tuatara tuotantoautojen maailmanennätykseen: Yli 500km/h tallennettuna videolle

SSC Tuatara

SSC Tuatara rikkoi tuotantoautojen nopeusennätyksen murskaten aiemmat lukemat. Uusi kahden vedon keskiarvolukema muiden tavoiteltavaksi on jatkossa 508,73 kilometriä tunnissa.

Yhdysvalloissa SSC Tuatara on rikkonut tuotantoautojen maailmanennätyksen huippunopeuden osalta. Viralliseen ennätykseen lasketaan aina kahden eri suuntaan ajetun vedon keskiarvo ja tämä ennätyslukema on nyt 508,73 kilometriä tunnissa. Top Gear teki videoraportin suorituksesta, joka on katsottavissa jutun lopusta.

Ennätyksen edeltävästä haltijasta on mielipide-eroja. Nopeampi Bugatti Chiron saavutti samalla menetelmällä 490 kilometriä tunnissa, mutta kyseessä oli esituotantomalli eikä sitä voi laskea tuotantoautoksi. Virallinen tuotantoautojen nopeusennätys oli aiemmin ruotsalaisen Koenigsegg Ageran hallussa lukemalla 447 kilometriä tunnissa, mutta molemmat on nyt murskattu.

Ennätyslukema 508,73 kilometriä tunnissa on täysin uskomaton lukema, mutta ei suinkaan auton tuonkaan suorituksen aikana saavuttama huippunopeus. Ensimmäisellä vedolla päästiin 484,53 kilometrin huippunopeuteen ja jälkimmäisellä mielipuoliseen 532,93 kilometrin tuntinopeuteen. Tähän temppuun vaadittiin noin 11 kilometriä Route 160 moottoritietä Nevadassa ja sanomattakin on selvää että tie oli suljettu ennätysyritystä varten.

SSC Tuatara

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

SSC Tuatara

Ennätyksen tehnyt SSC Tuatara on ensimmäinen valmistunut auto ja se on jo toimitettu asiakkaalle. Iso osa auton taikaa on alhainen ilmanvastus (0,28) laitteelle, joka pysyy tiessä vielä yli 500 kilometrin tuntinopeuksissa. SSC Tuatara on myös varsin kevyt, sillä sitä ei ole rakennettu Bugattin tapaan äärimmäistä ylellisyyttä varten.

Voimanlähteenä Tuatarassa on aina 5,9-litrainen kahdesti ahdettu V8-moottori. Teholukemaksi lupaillaan jopa 1 750 hevosvoimaa etanolikäytöllä ja Yhdysvaltojen tavanomaisella pumppubensiinilläkin moottorista saadaan irrotettua 1 350 hevosvoimaa. Välityksistä vastaa CIMA:n valmistama robotisoitu manuaalivaihteisto.

Testikuljettajana toimi 29-vuotias Oliver Webb, jolla on kattava kokemus moottoriurheilun saralla ja hyvä niin. Yli 500 kilometriä tunnissa tietä pitkin ei sovi heikkohermoisille tai kokemattomille. Hän myös vannoo, että paremmissa olosuhteissa auto olisi pystynyt vieläkin parempaan.

Sivutuuli oli ilmeisesti varsin hurja ennätyksen aikaan, joka teki ajamisesta haastavaa. Lisäksi pyörivä tuuli aiheutti valmistajan mukaan selvästi enemmän vasta- kuin myötätuulta suorituksen aikana. Näistä syistä SSC todella uskoo pystyvänsä vieläkin korkeampiin ennätyslukemiin.

SSC North America on pieni yritys ja siten suoritus on täysin käsittämätön. Uutta ennätystä on vaikeaa uskoa ilman videota, joten onneksi sellainen on olemassa.

[embed]https://youtu.be/N22JfNHiC1k[/embed]

Lähde ja kuvat: SSC North America

Luetuimmat