Rimac Nevera dynamic

Ajoneuvot Esittely Uutinen 22.7.2021

2 miljoonaa euroa ja 2000 hevosvoimaa – Ukkosmyrsky Rimac Nevera

Kroatialainen hyperauto Rimac Nevera paukuttaa pöytään melkoiset lukemat. Tämän sähköauton perässä ei taida polttomoottorilla pysyä.

Lukemat sykähdyttävät. Noin 2 miljoonaa euroa, 1914 hevosvoimaa ja 415 kilometriä tunnissa pakottavat lukemaan lauseen vielä uudestaan. Rimac Nevera on hyperluokan täyssähköauto, joka sai nimensä Kroatian rannikolla yllättävästi esiintyvistä voimakkaista myrskyistä.

Kroatialainen sähköautovalmistaja Rimac on tällä hetkellä muutenkin pinnalla. Uutisoimme hiljattain kuinka Porsche ja Rimac ottivat siipiensä suojaan Bugattin perinteikkään merkin. Uusi yhteistyöyritys on nimeltään Bugatti-Rimac.

Rimac Nevera

Rimac Nevera

Kolmen vuoden kehitystyö C_Two -konseptiauton julkaisusta maaliskuussa 2018 on johtanut lopulta tuotantoauton julkistamiseen. Uusi täyssähköauto Rimac Nevera hakee vaikuttavilla arvoillaan kilpailijaa tällä hetkellä ehkä lähinnä Lotus Evijasta. Tässä kohti moni äityy huutamaan täysin ylivertaisesta Tesla Roadsterista, mutta palaamme asiaan vuosimallin 2021 auton jonain päivänä valmistuessa.

Konseptiauton kerrottu voimalinja on päässyt pitkälti sellaisenaan tuotantoon. Nevera saa yhden tehokkaan sähkömoottorin jokaista pyörää kohden, joten näin yhteisteho on 1 408 kilowattia (1 914 hv) ja huippuvääntö 2 360 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikaltaan 300 kilometrin tuntinopeuteen kestää 9,3 sekuntia, joista ensimmäinen sata kilometriä tunnissa saavutetaan valmistajan mukaan 1,97 sekunnissa.

Rimac Nevera interior

Sähkömoottoreiden pyörittämiseen tarvittava energia on säilötty H-kirjaimen muotoiseen 120 kilowattitunnin akkupakettiin, jonka pitäisi tarjota autolle alustavien arvioiden mukaan jopa 550 kilometrin WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka. Akusto on sijoitettu osaksi itsekantavaa koria ja sen sijoituksella on saavutettu 48:52 painojakauma etu- ja taka-akselin välille.

Perusmuoto muistuttaa pitkälti konseptiautoa, mutta toki pieniä muutoksiakin on havaittavissa. Ilmankulkua on optimoitu muun muuassa jarrujen ja moottoreiden jäähdytyksen osalta. Autossa on runsaasti aktiivista aerodynamiikkaa ja sitä voidaankin ajaa eri tiloissa esimerkiksi ilmanvastuksen minimoimiseksi tai downforcen maksimoimiseksi.

Neverassa on uusi All-wheel Torque Vectoring 2 -järjestelmä. Se optimoi jatkuvasti, tai tarkemmin 100 kertaa sekunnissa, jokaiselle pyörälle siirrettävää voimaa auton mahdollisimman tehokkaan etenemisen mahdollistamiseksi.

Rimac Nevera

Jarrutusenergian talteenotolla varustettu jarrujärjestelmä toimii akun ja voimalinjan tilan mukaan. Esimerkiksi akun kuumentuessa Nevera osaa siirtää jarrutustehtävää energian talteenotosta varsinaisille Brembon 6-mäntäisille jarrusatuloille, jotka puristavat 390-millimetrisiä jarrulevyjä. Sama toimii valmistajan mukaan myös toiseen suuntaan.

Eräs Neveran mielenkiintoisista ominaisuuksista on sen ”Driver Coach” -ajotila, jossa auto pyrkii opettamaan kuljettajalle tekoälyn avulla parhaat mahdolliset ajolinjat moottoriradalla. Se hyödyntää tähän useita antureita, kameradataa sekä auton tutkia.

Rimac Nevera detail

Rimac painottaa auton soveltuvan yhtä hyvin pitkien matkojen taittamiseen kuin radallekin. Sisätilat on pyritty pitämään yksinkertaisena tilan jakavalla keskikonsolilla, josta löytyy kolme näyttöä toimintojen hallintaan. Ratakäytössä niiltä voi myös lukea auton keräämää dataa, jonka saa haluttaessa ladattua myös matkapuhelimeen tai kannettavaan tietokoneeseen.

Vain 150 kappaletta tullaan valmistamaan ja näistä jokainen on varmasti yksilöllinen, vaikka lähtökohdaksi tarjotaan kolme vaihtoehtoa: GT, Signature ja Timeless. Yhtiön perustaja Mate Rimac tulee koeajamaan henkilökohtaisesti joka ikisen valmistuvan yksilön ennen luovutusta.

 

 

Kuvat ja lähde: Rimac

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Rimac

Kaikki koeajot

Uusimmat