9.7.2021

Bugatti haltuun – Porsche ja Rimac yhdessä

Bugatti haltuun – Porsche ja Rimac yhdessä

Porsche ja Rimac omistavat yhdessä uuden yhteistyöyrityksen nimeltään Bugatti-Rimac. Tämä saa haltuunsa Bugatti-brändin, jonka tulevaisuutta nyt lähdetään muovaamaan.

Uusi yhteistyöyritys Bugatti-Rimac on nyt virallisesti vahvistettu. Sekä Porsche että Rimac ovat omilta tahoiltaan vahvistaneet uuden yhteistyön tarkoittavan, että Bugatti siirtyy näiden kahden haltuun Volkswagen Groupilta. Nyt nähdään Porsche ja Rimac suunnittelemassa Bugattin tulevaisuutta.

Uutisoimme maaliskuussa Porschen kasvattaneen omistustaan Rimac Automobilista 70 miljoonan euron verran. Jo aiemmin arvelimme tämän saattavan johtaa lopulta Bugattin myyntiin.

Bugatti Porsche Rimac – yhteistyö

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche ja Rimac yhdessä

Rimac tulee omistamaan enemmistön (55 prosenttia) tulevasta yhteistyöyrityksestä. Loppu jää Porschen omistukseen. Uusi itsenäinen kokonaisuus perustetaan vuoden viimeisellä neljänneksellä ja sen kotipaikaksi tulee Zagreb Kroatiassa.

Volkswagen Group siirtää siis Bugattin uudelle yritykselle. Bugatti-Rimac saa johtajakseen Rimacin nykyisen toimitusjohtajan Mate Rimacin.

– Yhdistämme Bugattin vahvan osaamisen hyperautojen markkinoista Rimacin poikkeukselliseen innovaatiokykyyn sähköisen liikkumisen erittäin lupaavalla alueella, sanoi Porschen toimitusjohtaja ja Volkswagen Groupin hallituksen jäsen Oliver Blume yhtiöiden julkaisemassa tiedotteessa.

Tuleva Bugatti-Rimac tuottaa ainakin kahta hyperautoluokkaan laskettavaa tuotetta: Bugatti Chiron sekä täyssähköinen Rimac Nevera. Porschen tiedotteen mukaan kaikkien Bugattin mallien tuotanto jatkuu sen omalla tehtaalla Molsheimissa Ranskassa.

Volkswagen Groupin toimitusjohtaja Herbert Diess on pyrkinyt kohdentamaan varoja vahvemmin Audin, Porschen ja Volkswagenin brändien suuntaan samalla kun yhtiö puskee vahvasti sähköistymisen suuntaan Teslaa haastamaan. Volkswagen Group aloitti katsastamaan vaihtoehtoja sen pienempien brändien suhteen noin viisi vuotta takaperin, mutta muutokset ovat olleet pieniä. Se harkitsi Ducatin ja Lamborghinin irroittamista toiminnoistaan, mutta perui pian nuo aatteet.

Luottoa löytyy

Porschen Blume on kertonut Bugattin tehneen viime vuosina jatkuvasti hyvää tulosta. Näin ollen yhteistyö Rimacin kanssa omaa potentiaalia ja he uskovat sen olevan myös taloudellisesti toimiva ratkaisu.

Bugatti on selvästi Volkswagen Groupin pienin brändi noin 80 auton vuosimyynnillään, mutta se edustaa insinöörityön huipentumaa ja mahdollistaa monenlaisia kokeiluja. Ferdinand Piech palautti merkin henkiin pitkän hiljaiselon jälkeen. Myönnettäköön tosin, että Veyron maksoi yhtiölle lähes absurdeja summia kehityskustannustensa kautta – näitä tuskin koskaan saadaan takaisin Bugattin brändillä.

Mielenkiintoisesti Rimac on kerännyt investointeja myös Hyundailta, Kialta sekä kiinalaiselta akkuvalmistajalta nimeltään Camel Group. Mate Rimac on jo lupaillut tulevaisuudessa nähtävän täyssähköisiä Bugattin malleja, mutta uskoo myös polttomottorin säilyvän osana tuota merkkiä ainakin jonkin aikaa.

– Tulemme kuuntelemaan merkin ostajia sekä merkistä kiinnostuneita valmistaaksemme tuotteita, jotka sopivat brändille, kommentoi Mate Rimac.

Kuvat: Porsche, Lähteet: Porsche, Rimac

Luetuimmat