19.9.2020

Volkswagenin huhutaan myyvän Bugatti kroatialaiselle Rimacille – miksi?

Bugatti Centodieci

Bugattilla ei ole enää paikkaa Volkswagen Groupin jalokivenä.

Yhtiöt kiistävät huhut: sekä Volkswagen Groupin että Rimacin edustajat eivät kommentoi huhuja. Niinhän ne aina kiistävät.

Huhut ovat kuitenkin melko vahvoja. Automotive News Europen mukaan brittilehti Car sai jo viime viikolla tietää Volkswagenin johdon päättäneen Bugattin myynnistä. Päätös odottaa vielä yhtiön hallituksen hyväksyntää.

Kahden maailmansodan välisellä kehityskaudella loistanut Bugatti on yksi automaailman myyttisimmistä merkeistä. Italialaisen Ettore Bugattin Alsaceen perustaman yhtiön autot olivat teknisesti mestarillisia ja visuaalisesti taidetta. Yhtiö ei kuitenkaan päässyt jaloilleen toisesta maailmansodasta, vaan vaipui historiaan. Henkiinherätys Italian Modenassa 1990-luvulla päättyi sekin konkurssiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Osaamiseen taidonnäyte

Bugatti nousi uudelleen vuonna 1998, kun Volkswagen Groupista nykyistä imperiumia rakentanut Ferdinand Piëch herätti merkin henkiin ja yksikätisesti ilmoitti Bugattin palaavan yli tuhathevoisvoimaisena ja yli neljäsataa kilometriä tunnissa kulkevana superautona.

Bugatti sopi Piëchin visioon: se tiivisti koko konsernin teknisen ylivoiman alle 4,5-metriseen pakettiin. W16-moottori, neljä turboa, kaksoiskytkinvaihteisto ja nelivetoveto yhdistivät murskaavan suorituskyvyn vaivattomuuteen tavalla, johon vain Volkswagen-konserni kultakaudellaan kykeni.

Bugatti Chiron
Ennätysajossa muokattu Bugatti Chiron rikkoi 300 mailin tuntilukeman – se on 490 kilometriä tunnissa viime vuonna.

Yli miljoonan euron kappalehinnasta huolimatta Veyronin kerrottiin olevan tappiollinen projekti. Noin 450 kappaleen tuotantomäärä ei riittänyt kuittaamaan valtavaa tuotekehityskulua. Eikä sen tarvinnutkaan: Bugatti-projekti oli markkinointia.

Veyronia seurasi entistä rajumpi Chiron. Sen ansiosta Bugattin on viime vuosina raportoitu tuottavan voittoa Volkswagen Groupille, mutta suurista summista tuskin on kyse.

Muuttunut maailma

Kahdessa vuosikymmenessä maailma on muuttunut. Jos debytoidessaan Veyron oli hienointa päällä maan, on kahdeksanlitraisen W16-moottorin liikuttama hyperauto tänään dinosaurus. Bugatti on jäänne Volkswagen Groupin polttoomoottoridominanssista, joka päättyi viimeistään 18.9.2015 mahalaskuun dieselskandaalin myötä.

Volkswagen on muuttunut: polttomoottoritaituruuden sijaan yhtiön tähtäimessä on nyt koko kansan sähköautoistaminen ID-projektillaan. Sen teknologian lippulaivana toimii ID.R -kilpa-auto, jolla on jo asetettu huimia ennätyksiä ympäri maailmaa, muun muassa Pikes Peakissa.

VW_ID.R._Goodwood
Volkswagen ID.R on täyssähköinen ennätysauto.

Volkswagen ei tarvitse enää Bugattia. Merkin myyntiä on huhuttu jo jonkin aikaa – myös Lamborghinin ja Bentleyn kohtaloa on spekuloitu, mutta toistaiseksi syyttä.

Menestystarina Rimac

Ostajaksi huhuttu Rimac sen sijaan tarvitsee haluttua brändiä. Kroatialainen menestystarina alkoi yhden miehen show’sta ja on kasvanut merkittäväksi sähköauto-osaajaksi. Yhtiöstä 15,5 prosenttia omistaa VW-yhtymään kuuluva Porsche, 14 prosenttia kuuluu Hyundaille ja kiinalaiselle akkuyhtiö Camel Groupille kuuluu 19 prosenttia.

Rimac
Rimac C-Two

Yhtiön C-Two -sähkösuperauto on tulossa myyntiin ensi vuonna, ja se kehittää Bugattit peittoavat 1 914 hevosvoimaa.

Volkswagen siis haluaa Bugattista eroon sähköistyksen takia, ja Rimacin tarvitsee haluttavaa brändiä teknologiansa esittelyyn. Toki Rimacin käsissä Bugattillakin olisi täyssähköinen tulevaisuus.

Car-lehden mukaan Rimac antaisi Porschelle suuremman omistusosuuden osamaksuna Bugattista. Kauppa siis myös tiivistäisi yhtiöiden yhteistyötä.

Saksalainen Manager Magazin epäilee Bugatti-kaupan syntyvän vielä tämän vuoden aikana. Sitten selviää, saako Bugatti-nimi taas uuden omistajan.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe, Road & Track, kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat