19.9.2020 Ajoneuvot Volkswagenin huhutaan myyvän Bugatti kroatialaiselle Rimacille – miksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugattilla ei ole enää paikkaa Volkswagen Groupin jalokivenä. Yhtiöt kiistävät huhut: sekä Volkswagen Groupin että Rimacin edustajat eivät kommentoi huhuja. Niinhän ne aina kiistävät.Huhut ovat kuitenkin melko vahvoja. Automotive News Europen mukaan brittilehti Car sai jo viime viikolla tietää Volkswagenin johdon päättäneen Bugattin myynnistä. Päätös odottaa vielä yhtiön hallituksen hyväksyntää.Kahden maailmansodan välisellä kehityskaudella loistanut Bugatti on yksi automaailman myyttisimmistä merkeistä. Italialaisen Ettore Bugattin Alsaceen perustaman yhtiön autot olivat teknisesti mestarillisia ja visuaalisesti taidetta. Yhtiö ei kuitenkaan päässyt jaloilleen toisesta maailmansodasta, vaan vaipui historiaan. Henkiinherätys Italian Modenassa 1990-luvulla päättyi sekin konkurssiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsaamiseen taidonnäyteBugatti nousi uudelleen vuonna 1998, kun Volkswagen Groupista nykyistä imperiumia rakentanut Ferdinand Piëch herätti merkin henkiin ja yksikätisesti ilmoitti Bugattin palaavan yli tuhathevoisvoimaisena ja yli neljäsataa kilometriä tunnissa kulkevana superautona.Bugatti sopi Piëchin visioon: se tiivisti koko konsernin teknisen ylivoiman alle 4,5-metriseen pakettiin. W16-moottori, neljä turboa, kaksoiskytkinvaihteisto ja nelivetoveto yhdistivät murskaavan suorituskyvyn vaivattomuuteen tavalla, johon vain Volkswagen-konserni kultakaudellaan kykeni.Ennätysajossa muokattu Bugatti Chiron rikkoi 300 mailin tuntilukeman – se on 490 kilometriä tunnissa viime vuonna.Yli miljoonan euron kappalehinnasta huolimatta Veyronin kerrottiin olevan tappiollinen projekti. Noin 450 kappaleen tuotantomäärä ei riittänyt kuittaamaan valtavaa tuotekehityskulua. Eikä sen tarvinnutkaan: Bugatti-projekti oli markkinointia.Veyronia seurasi entistä rajumpi Chiron. Sen ansiosta Bugattin on viime vuosina raportoitu tuottavan voittoa Volkswagen Groupille, mutta suurista summista tuskin on kyse.Muuttunut maailmaKahdessa vuosikymmenessä maailma on muuttunut. Jos debytoidessaan Veyron oli hienointa päällä maan, on kahdeksanlitraisen W16-moottorin liikuttama hyperauto tänään dinosaurus. Bugatti on jäänne Volkswagen Groupin polttoomoottoridominanssista, joka päättyi viimeistään 18.9.2015 mahalaskuun dieselskandaalin myötä.Volkswagen on muuttunut: polttomoottoritaituruuden sijaan yhtiön tähtäimessä on nyt koko kansan sähköautoistaminen ID-projektillaan. Sen teknologian lippulaivana toimii ID.R -kilpa-auto, jolla on jo asetettu huimia ennätyksiä ympäri maailmaa, muun muassa Pikes Peakissa.Volkswagen ID.R on täyssähköinen ennätysauto.Volkswagen ei tarvitse enää Bugattia. Merkin myyntiä on huhuttu jo jonkin aikaa – myös Lamborghinin ja Bentleyn kohtaloa on spekuloitu, mutta toistaiseksi syyttä.Menestystarina RimacOstajaksi huhuttu Rimac sen sijaan tarvitsee haluttua brändiä. Kroatialainen menestystarina alkoi yhden miehen show’sta ja on kasvanut merkittäväksi sähköauto-osaajaksi. Yhtiöstä 15,5 prosenttia omistaa VW-yhtymään kuuluva Porsche, 14 prosenttia kuuluu Hyundaille ja kiinalaiselle akkuyhtiö Camel Groupille kuuluu 19 prosenttia.Rimac C-TwoYhtiön C-Two -sähkösuperauto on tulossa myyntiin ensi vuonna, ja se kehittää Bugattit peittoavat 1 914 hevosvoimaa.Volkswagen siis haluaa Bugattista eroon sähköistyksen takia, ja Rimacin tarvitsee haluttavaa brändiä teknologiansa esittelyyn. Toki Rimacin käsissä Bugattillakin olisi täyssähköinen tulevaisuus.Car-lehden mukaan Rimac antaisi Porschelle suuremman omistusosuuden osamaksuna Bugattista. Kauppa siis myös tiivistäisi yhtiöiden yhteistyötä.Saksalainen Manager Magazin epäilee Bugatti-kaupan syntyvän vielä tämän vuoden aikana. Sitten selviää, saako Bugatti-nimi taas uuden omistajan.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe, Road & Track, kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?