19.9.2020 Ajoneuvot Volkswagenin huhutaan myyvän Bugatti kroatialaiselle Rimacille – miksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugattilla ei ole enää paikkaa Volkswagen Groupin jalokivenä. Yhtiöt kiistävät huhut: sekä Volkswagen Groupin että Rimacin edustajat eivät kommentoi huhuja. Niinhän ne aina kiistävät.Huhut ovat kuitenkin melko vahvoja. Automotive News Europen mukaan brittilehti Car sai jo viime viikolla tietää Volkswagenin johdon päättäneen Bugattin myynnistä. Päätös odottaa vielä yhtiön hallituksen hyväksyntää.Kahden maailmansodan välisellä kehityskaudella loistanut Bugatti on yksi automaailman myyttisimmistä merkeistä. Italialaisen Ettore Bugattin Alsaceen perustaman yhtiön autot olivat teknisesti mestarillisia ja visuaalisesti taidetta. Yhtiö ei kuitenkaan päässyt jaloilleen toisesta maailmansodasta, vaan vaipui historiaan. Henkiinherätys Italian Modenassa 1990-luvulla päättyi sekin konkurssiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsaamiseen taidonnäyteBugatti nousi uudelleen vuonna 1998, kun Volkswagen Groupista nykyistä imperiumia rakentanut Ferdinand Piëch herätti merkin henkiin ja yksikätisesti ilmoitti Bugattin palaavan yli tuhathevoisvoimaisena ja yli neljäsataa kilometriä tunnissa kulkevana superautona.Bugatti sopi Piëchin visioon: se tiivisti koko konsernin teknisen ylivoiman alle 4,5-metriseen pakettiin. W16-moottori, neljä turboa, kaksoiskytkinvaihteisto ja nelivetoveto yhdistivät murskaavan suorituskyvyn vaivattomuuteen tavalla, johon vain Volkswagen-konserni kultakaudellaan kykeni.Ennätysajossa muokattu Bugatti Chiron rikkoi 300 mailin tuntilukeman – se on 490 kilometriä tunnissa viime vuonna.Yli miljoonan euron kappalehinnasta huolimatta Veyronin kerrottiin olevan tappiollinen projekti. Noin 450 kappaleen tuotantomäärä ei riittänyt kuittaamaan valtavaa tuotekehityskulua. Eikä sen tarvinnutkaan: Bugatti-projekti oli markkinointia.Veyronia seurasi entistä rajumpi Chiron. Sen ansiosta Bugattin on viime vuosina raportoitu tuottavan voittoa Volkswagen Groupille, mutta suurista summista tuskin on kyse.Muuttunut maailmaKahdessa vuosikymmenessä maailma on muuttunut. Jos debytoidessaan Veyron oli hienointa päällä maan, on kahdeksanlitraisen W16-moottorin liikuttama hyperauto tänään dinosaurus. Bugatti on jäänne Volkswagen Groupin polttoomoottoridominanssista, joka päättyi viimeistään 18.9.2015 mahalaskuun dieselskandaalin myötä.Volkswagen on muuttunut: polttomoottoritaituruuden sijaan yhtiön tähtäimessä on nyt koko kansan sähköautoistaminen ID-projektillaan. Sen teknologian lippulaivana toimii ID.R -kilpa-auto, jolla on jo asetettu huimia ennätyksiä ympäri maailmaa, muun muassa Pikes Peakissa.Volkswagen ID.R on täyssähköinen ennätysauto.Volkswagen ei tarvitse enää Bugattia. Merkin myyntiä on huhuttu jo jonkin aikaa – myös Lamborghinin ja Bentleyn kohtaloa on spekuloitu, mutta toistaiseksi syyttä.Menestystarina RimacOstajaksi huhuttu Rimac sen sijaan tarvitsee haluttua brändiä. Kroatialainen menestystarina alkoi yhden miehen show’sta ja on kasvanut merkittäväksi sähköauto-osaajaksi. Yhtiöstä 15,5 prosenttia omistaa VW-yhtymään kuuluva Porsche, 14 prosenttia kuuluu Hyundaille ja kiinalaiselle akkuyhtiö Camel Groupille kuuluu 19 prosenttia.Rimac C-TwoYhtiön C-Two -sähkösuperauto on tulossa myyntiin ensi vuonna, ja se kehittää Bugattit peittoavat 1 914 hevosvoimaa.Volkswagen siis haluaa Bugattista eroon sähköistyksen takia, ja Rimacin tarvitsee haluttavaa brändiä teknologiansa esittelyyn. Toki Rimacin käsissä Bugattillakin olisi täyssähköinen tulevaisuus.Car-lehden mukaan Rimac antaisi Porschelle suuremman omistusosuuden osamaksuna Bugattista. Kauppa siis myös tiivistäisi yhtiöiden yhteistyötä.Saksalainen Manager Magazin epäilee Bugatti-kaupan syntyvän vielä tämän vuoden aikana. Sitten selviää, saako Bugatti-nimi taas uuden omistajan.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe, Road & Track, kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta