9.10.2020 Ajoneuvot Videotodiste: 2000-hevosvoimainen sähköauto Lotus Evija liikkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Evija liikkuu omin voimin videolla, joka on katsottavissa jutun lopusta. Suorituskyvystä vastaa 2000 hevosvoimaa eli valmistaja lupailee maailman tehokkainta sarjatuotantoautoa. Merkin ensimmäinen sähköauto Lotus Evija liikkuu jo ainakin testiyksilön verran omin voimin. Tämän todistaa Lotuksen julkaisema video, joka on katsottavissa tämän uutisen lopusta. Kyseessä on heinäkuussa 2017 julkistettu 2000-hevosvoimainen hyperauto. Tuolloin tuotannon luvattiin alkavan vielä vuonna 2020 ja tästä pidetään edelleen kiinni, vaikka se tiukille menisikin. Sen sijaan autojen toimitukset ovat viivästyneet koronapandemian takia 5 kuukautta siirtäen ne pitkälle ensi vuoden puolelle, kuten Autocar asiasta kertoi. Joka tapauksessa koko vuoden 2020 tuotanto on myyty jo kauan sitten loppuun ja vain 130 kappaletta valmistettava auto on muutenkin harvojen herkkua – 250 000 puntaa riittää ostamaan vasta vuoron varausjonoon niin kauan kun paikkoja riittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lotus Evija liikkuu Nyt Lotus paljasti lisätietoja hyperautostaan valmistajan omalla 2,2 mailin, eli noin 3,54 kilometrin, mittaisella Hethelin testiradalla kuvatulla videolla höystettynä. Videolla autosta kertoo valmistajan ajoneuvon ominaisuuksista vastaava johtaja Gavan Kershaw. Osittain video liittyy auton esittelyyn 23.-26.9. Blenheimin Palatsilla järjestettävässä Salon Prive Concours d’Elegance -tapahtumassa. Ajettavuuteen kerrotaan panostetun, jotta auto täyttää Lotuksen tunnusmerkit. Lisäksi Kershaw kehuu autosta olevan erinomainen näkyvyys eteen ja sivuille suurten lasipintojen kautta sekä taakse kameroin. Lotuksen tavoitteena oli luoda käytännöllinen, ja jopa arkeen sopiva, hyperauto. Osin sillä silmällä auto on varustettu viidellä eri ajotilalla: Range, City, Tour, Sport, Track. Näistä ensin mainittu rajoittaa auton suorituskykyä lukemiin 1000 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä – koko lause kuulostaa täysin älyttömältä ääneen luettuna. Samalla Range pyrkii pitämään auton takavetoisena toimintamatkan maksimoimiseksi, mutta tämä ajotila sallii käyttää tarvittaessa myös nelivetoa. City pitää kaasupolkimen vasteen rauhallisena, jotta kuljettajan on helpompi säädellä tehoa kaupunkiliikenteessä. Myös energian talteenotto toimii pehmeämmin, eli se pyrkii hidastamaan auton nopeutta vähemmän energiaa säilömällä, ja antaa sen rullata vapaammin. Jälkimmäinen on teoriatasolla aina taloudellisempi tapa, mutta vaatii toki kuljettajalta osaamista ja jarruttelun välttämistä. Ajotiloista kolmas eli Tour tarjoaa 1 400 hevosvoimaa ja torque vectoring astuu kehiin. Auto säätyy automaattisesti takavetoisesta nelivetoiseksi lisäpitoa tarvittaessa. Ripeämmistä ajotiloista kevyempi Sport tarkoittaa tehon ja väännön osalta samaa nelinumeroista lukemaa: 1700. Ajonvakautusjärjestelmä tekee kaikkensa tämän saamiseksi tiehen neljän pyörän ja torque vectoring -järjestelmän voimin. Kaikkein hurjin vaihtoehto on nimeltään Track. Tuolloin Lotus Evija liikkuu täyden 2000 hevosvoiman voimin ja väännön huippulukema on edellä mainittu 1700 newtonmetriä. Torque vectoring työskentelee täydellä voimalla ja Formula 1 -maailmasta nimensä saanut ilmanvastuksen väliaikaiseksi minimoimiseksi säätyvä takasiipi (DRS) on hyödynnettävissä. Säätyvä alusta asettuu automaattisesti asetukselle "Track". Tulossa 2020 Kershaw lupailee auton olevan erittäin ketterä liikuteltava, osin matalan painopisteen ja auton keskelle sijoitetun massan ansiosta. Huippunopeutta saavutetaan yli 320 kilometriä tunnissa, joten auto on toivottavasti myös vakaa korkeissa nopeuksissa. Erinomainen ohjaus ja ajettavuus ovat olleet keskiössä valmistajan historiassa ja tästä aiotaan kuulemma pitää jatkossakin kiinni. – Lotukset ovat erittäin ketteriä, kasvattaen kuljettajan luottamusta autoon, eikä Evija poikkea tästä, Kershaw kertoo. Valmistajan mukaan Lotus Evija aloittaa uuden aikakauden hyperautojen saralla olemalla maailman tehokkain tieliikennelaillinen sarjatuotantoauto. Tuotannon luvataan alkavan vielä tämän vuoden puolella, kuten jo alussa totesimme, ja vain 130 yksilöä todellakin valmistetaan. Lotus myy nämä yksilöt itse suoraan asiakkaille, mutta suunnitelmat auton ylläpidon ja huollon osalta ovat vielä hieman vaiheessa. [embed]https://youtu.be/dDzc5zHiy6Q[/embed] Kuvat: Lotus, lähteet: Autocar ja Lotus Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe