22.7.2021 Ajoneuvot 2 miljoonaa euroa ja 2000 hevosvoimaa – Ukkosmyrsky Rimac Nevera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kroatialainen hyperauto Rimac Nevera paukuttaa pöytään melkoiset lukemat. Tämän sähköauton perässä ei taida polttomoottorilla pysyä. Lukemat sykähdyttävät. Noin 2 miljoonaa euroa, 1914 hevosvoimaa ja 415 kilometriä tunnissa pakottavat lukemaan lauseen vielä uudestaan. Rimac Nevera on hyperluokan täyssähköauto, joka sai nimensä Kroatian rannikolla yllättävästi esiintyvistä voimakkaista myrskyistä.Kroatialainen sähköautovalmistaja Rimac on tällä hetkellä muutenkin pinnalla. Uutisoimme hiljattain kuinka Porsche ja Rimac ottivat siipiensä suojaan Bugattin perinteikkään merkin. Uusi yhteistyöyritys on nimeltään Bugatti-Rimac.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRimac NeveraKolmen vuoden kehitystyö C_Two -konseptiauton julkaisusta maaliskuussa 2018 on johtanut lopulta tuotantoauton julkistamiseen. Uusi täyssähköauto Rimac Nevera hakee vaikuttavilla arvoillaan kilpailijaa tällä hetkellä ehkä lähinnä Lotus Evijasta. Tässä kohti moni äityy huutamaan täysin ylivertaisesta Tesla Roadsterista, mutta palaamme asiaan vuosimallin 2021 auton jonain päivänä valmistuessa.Konseptiauton kerrottu voimalinja on päässyt pitkälti sellaisenaan tuotantoon. Nevera saa yhden tehokkaan sähkömoottorin jokaista pyörää kohden, joten näin yhteisteho on 1 408 kilowattia (1 914 hv) ja huippuvääntö 2 360 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikaltaan 300 kilometrin tuntinopeuteen kestää 9,3 sekuntia, joista ensimmäinen sata kilometriä tunnissa saavutetaan valmistajan mukaan 1,97 sekunnissa.Sähkömoottoreiden pyörittämiseen tarvittava energia on säilötty H-kirjaimen muotoiseen 120 kilowattitunnin akkupakettiin, jonka pitäisi tarjota autolle alustavien arvioiden mukaan jopa 550 kilometrin WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka. Akusto on sijoitettu osaksi itsekantavaa koria ja sen sijoituksella on saavutettu 48:52 painojakauma etu- ja taka-akselin välille.Perusmuoto muistuttaa pitkälti konseptiautoa, mutta toki pieniä muutoksiakin on havaittavissa. Ilmankulkua on optimoitu muun muuassa jarrujen ja moottoreiden jäähdytyksen osalta. Autossa on runsaasti aktiivista aerodynamiikkaa ja sitä voidaankin ajaa eri tiloissa esimerkiksi ilmanvastuksen minimoimiseksi tai downforcen maksimoimiseksi.Neverassa on uusi All-wheel Torque Vectoring 2 -järjestelmä. Se optimoi jatkuvasti, tai tarkemmin 100 kertaa sekunnissa, jokaiselle pyörälle siirrettävää voimaa auton mahdollisimman tehokkaan etenemisen mahdollistamiseksi.Jarrutusenergian talteenotolla varustettu jarrujärjestelmä toimii akun ja voimalinjan tilan mukaan. Esimerkiksi akun kuumentuessa Nevera osaa siirtää jarrutustehtävää energian talteenotosta varsinaisille Brembon 6-mäntäisille jarrusatuloille, jotka puristavat 390-millimetrisiä jarrulevyjä. Sama toimii valmistajan mukaan myös toiseen suuntaan.Eräs Neveran mielenkiintoisista ominaisuuksista on sen "Driver Coach" -ajotila, jossa auto pyrkii opettamaan kuljettajalle tekoälyn avulla parhaat mahdolliset ajolinjat moottoriradalla. Se hyödyntää tähän useita antureita, kameradataa sekä auton tutkia.Rimac painottaa auton soveltuvan yhtä hyvin pitkien matkojen taittamiseen kuin radallekin. Sisätilat on pyritty pitämään yksinkertaisena tilan jakavalla keskikonsolilla, josta löytyy kolme näyttöä toimintojen hallintaan. Ratakäytössä niiltä voi myös lukea auton keräämää dataa, jonka saa haluttaessa ladattua myös matkapuhelimeen tai kannettavaan tietokoneeseen.Vain 150 kappaletta tullaan valmistamaan ja näistä jokainen on varmasti yksilöllinen, vaikka lähtökohdaksi tarjotaan kolme vaihtoehtoa: GT, Signature ja Timeless. Yhtiön perustaja Mate Rimac tulee koeajamaan henkilökohtaisesti joka ikisen valmistuvan yksilön ennen luovutusta.Kuvat ja lähde: Rimac Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti