1.6.2022

Nimi muutettu: Mitsuoka Motors taikoo Jaguar Mk II:n vaikka Nissan Micrasta

Mikään tavallinen perheauto ei ole tiettävästi koskaan tullut normaalina takaisin Mitsuokan käsittelystä.

Jos vuoden 1963 Jaguar Mk II:lla olisi älypuhelin ja siinä kasvojentunnistus, mitähän tapahtuisikaan, jos kännykälle näyttäisi Mitsuoka Viewtin naamaa. Tai sitten toisinpäin, Mitsuokalta kun takuulla se älypuhelin löytyy. Mitsuokalla on myös puhuva WC-istuin.

Mitsuoka Motorsin toimintamalli on lopun perin hyvin yksinkertainen. Ylitsevuotavan retrohenkiset autot kootaan ihan tuiki tavallisten automallien päälle. Viewtin tapauksessa Nissan Micra muuntuu 60-luvun Jageksipääpiirteissään vain muovikomponenttien valtavirrasta poikkeavalla käytöllä - ulkona paljon ja sisälläkin jonkin verran. Kaikki muu on Micraa.

Viewt on aikamoinen ilmestys. Vyötärölinjan listaa lukuun ottamatta kyljissä kaikki on kuitenkin Nissan Marchia eli Micraa.
Mitsuoka Viewt
Myös Nissanin voimalinja on koskematon. Tätä mallipolvea tehdään edelleen. 

Nissan Micra (tai siis japanilaisittain March) saattaa olla edelleen saarivaltiossa se suositumpi näkemys asiasta, mutta 29 vuoden aikana Mitsuoka on myynyt jo pitkälle yli 10 000 Viewtiä, lukuun mahtuu mukaan useita erikoiseriä.

Tältä Mitsuoka Viewt näytti vuoden 1993 Micrana.
Mitsuoka Viewt
Vuonna 2005 oli puolestaan tällainen meininki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei tämä tähän lopu

Suurin osa Mitsuoka Motorsin tuotteiden kirjosta on saanut Viewtin tavoin inspiraationsa 50- ja 60-lukujen brittiklassikoista, mutta löytyy joukosta poikkeuksiakin. Yksi niistä on pitkän akselivälin versio Mitsubishi i-MiEV:istä.

Mitsuoka Like

i-MiEV:in ja samalla Citroën C-Zeron sekä Peugeot Ionin jatkokehitelmänä Mitsuoka Like toteutettiin vuonna 2010 sillä ajatuksella, että pikkuiseen, uraauurtavaan sähköautoon mahtuisi neljän sijaan viisi henkeä. Lisäsenttien lisäksi muutoksena i-MiEV:iin tuli erilainen maski. Likea valmistettiin vain kahden vuoden ajan.

Tähänkään tämä ei vielä lopu. Juttusarja aloittaa seuraavaksi kesäautokauden, jonka aikana aiheina on erityisen paljon suorituskykyisiä autoja sekä muita kesä- ja harrasteautoiksi miellettäviä, totta kai tavalla tai toisella logonvaihdon keinoin toteutettuja automalleja. Sen yhteydessä myös Mitsuoka tulee saamaan ansaitun jatko-osansa.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mitsuoka Motors

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat