29.12.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Fiat Unon valmistus Italiassa päättyi vuonna 1994, jatkettiin sen myyntiä hetken aikaa pohjoismaalaisittain tuntemattomammaksi jääneen Innocentin nimellä. Ensimmäinen sukupolvi esiteltiin juhlallisin menoin 19.1.1983 Cape Canaveralin avaruuskeskuksessa Yhdysvalloissa 700 toimittajan läsnäollessa. Panokset olivat isot, olihan Unon edeltäjä, Fiat 127, ollut 5,6 miljoonalla yksilöllä Euroopan myydyin automalli. Euroopassa Uno pääsi nauttimaan laajasta suosiosta. Giorgetto Giugiaron muotoilemaa Unoa kiiteltiin muun muassa ulkonäöstään, taloudellisuudestaan, ajettavuudestaan ja tiloistaan. Autoa valmistettiinkin Italiassa 11 vuoden ajan.Tässä kohtaa yhdistyvät Fiat Unon ja Fiatin hallintaan päätyneen Innocenti Auton tiet. Torinon tuotantolinjoilta poistumisen jälkeen Unon tuotanto ei nimittäin suinkaan loppunut. Painopiste siirtyi Fiatin osalta Etelä-Amerikan markkinoille Argentiinaan ja Brasiliaan sekä Puolaan. Vuonna 1994 Brasilian Betimissä tuotettuja Unoja alettiinkin laivaamaan Italiaan, tosin eri nimellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInnocenti MilleMilanolaisen Innocentin perustamisesta tuli tänä vuonna kuluneeksi 101 vuotta. Innocentin katkenneeseen historiaan mahtuu Lambretta -kaksipyöräisten lisäksi runsaasti mielenkiintoista Nimi muutettu -aineistoa, jota tullaan varmasti juttusarjan edetessä avaamaan lisää.Tässä nimenomaisessa jutussa käsitellään Innocenti Auton viimeistä mallia, jonka autohistoriallista mielekkyyttä kannattelevat vahvasti mainitut erityispiirteet. Muutoin kyse on mitä suurimmassa määrin jo hieman vanhentuneella tekniikalla myydystä Fiat Uno -kloonista.Milleä sai esikuvan tavoin sekä kolme- että viisiovisena.Innocenti Millen mallinimi tarkoittaa italiaksi tuhatta, ja se on mitä ilmeisimmin johdettu 1,0-litraisen Firen iskutilavuudesta. Innocenti Mille ehti olla markkinoilla noin kolmen vuoden ajan, ennen kuin Innocenti-brändi lopullisesti lakkautettiin. Millen tarina kuitenkin myöhemmin jatkui, sillä vuonna 2004 faceliftatun Etelä-Amerikan Unon nimi muutettiin Fiat Milleksi. Sen tuotanto jatkui Betimin tehtaalla aina vuoteen 2013, mikä tekee vuoden 1983 Unon aihiosta sekä ajallisesti että määrällisesti erään kaikkien aikojen valmistetuimmista henkilöautomalleista.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Guidoitaliano.it, Registroinnocenti.org Kuvat: Fiat - InnocentiLisää aiheestaNimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Maailman ensimmäinen kaupunkiauto Fiat Topolino olikin ensin Simca Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous