9.3.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Toyota Hiace toimii tätä nykyä oikein hyvin myös Renault-konsernin tuotteena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Groupe Renault valmistaa kahden eri sukupolven vanhaa Hiacea kiinalaisen merkkinsä Jinbein kautta. Uusvanhan Hiacen kyytiin pääsee todennäköisesti helpoiten hyppäämällä taksiin Etelä-Afrikassa. Renault-konserni on lähti mukaan Hiace-kelkkaan varsinaisesti vasta vuonna 2017, kun se perusti yhteisyrityksen kiinalaisen Brilliance Auton kanssa. Jinbeillä sen sijaan on jo yli 30 vuoden kokemus Toyota-klooneista. Yhteisyrityksen kautta Renault pyrkii jakamaan omaa tekniikkaansa Jinbeille, ja rakentaa näin tulevaisuuden mallistoa hyötyautojen ja crossovereiden ympärille.Ensimmäinen Jinbein kloonaama Hiace oli H100-malli, joka tuli Toyotana markkinoille 80-luvun lopussa, Jinbei Haisena puolestaan 90-luvun alussa. Kiinalaistuotannon alkuaikoina Haise (mahdollisesti uusi äänneasu Hiacelle) näytti logoja lukuun ottamatta samalta. Vuonna 2008 tulleen edellisen faceliftin myötä ”bulldoggi” -keula sai lisää puskuria ja hieman modernisoitui samalla. Moottorina Haisessa toimii JM491Q-ME, joka päivänselvästi tarkoittaa 2,237-litraista, 100-heppaista dieseliä. Kyseinen moottori on kiinalaisvalmisteinen, mutta Toyota-sukujuuria omaava. Sitä käytetään monissa muissakin vastaavissa kiinalaisautoissa. Moottori yltää Euro 3 -päästötasolle, ja sitä on valmistajan kertoman mukaan hyvin helppo huoltaa.Kutakuinkin tällä tyylillä on porskutettu vuodesta 2008 lähtien.H100-polven Hiacet ovat toki maailmanautoja, ja olleet suosittuja vähän kaikkialla, mutta erityisesti Etelä-Afrikassa niillä on ollut menekkiä taksikäytössä. Edelleen 30 vuoden jälkeen kyseistä mallia myydään taksikäyttöön Afrikan eteläkärjessä, Jinbei Haisen nimellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUuttavanhaa pukkaaViime vuonna uusvanhojen Hiace-mallien seuraan liittyi jälleen uusi tulokas, nimeltään Jinbei Granse 2020. Gransen nimivalinnassa on mahdollisesti inspiroiduttu Toyota Granviasta, joka on Hiacen eräs tila-autoversio. Granse 2020 on Hiacen pitkänokkaisen Euroopan-version (vuodesta 1995) kiinalaistettu ja edelleen faceliftattu malliversio. Malli ylsi viime vuonna Renault-konsernin 35. myydyimmäksi malliksi reilun 7 000 kappaleen myynnillä ja nousi samalla Haisen (n. 5 400 kpl) ohi myyntitilastossa. Näin saamme seurata jännittävää valtataistelua vanhan ja vielä vanhemman Hiacen välillä.Eräs välimalleista, vuosikerran 2014 Jinbei Granse.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Renault Group, CarIndustryAnalysis, Jinbei, Chinesetaxi.co.za Kuvat: JinbeiLisää aiheestaNimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Dodge Journey on nyt kiinalainen, mutta mihin juontavatkaan Hornetin sukujuuret? Nimi muutettu: Toyota kopioi itse suunnittelemansa Pontiacin harvinaisen tarkasti Nimi muutettu: Tältä näyttää Volvo XC90, ruotsalaisen perhemaasturin perikuva, kiinalaisissa kuorissa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?