5.5.2020 Ajoneuvot Ohjelmakoodista kolmiodraama – Daimler, BMW ja Volkswagen Group etsivät kumppania softakehitykseen, pelissä alan valtasuhteet MBUX:ää esiteltiin varta vasten varatuilla leikkiohjaamoilla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerin kerrotaan salaa etsineen kumppania niin BMW:stä kuin Volkswagen Groupistakin. Taustalla on Saksan autoteollisuuden akuutti pula ohjelmistosta. Saksan autoteollisuuden ylimmillä portailla on käynnissä erikoinen kolmiodraama, raportoi saksalaislehti Süddeutsche Zeitung. Lehden saamien tietojen mukaan hyvin pieni joukko Daimlerin johtoa lähestyi kollegoitaan Volkswagen Groupissa salaisessa tapaamisessa, aiheenaan yhteistyö autojen käyttöjärjestelmän kehittämisessä. Saksalaiskonsernit pelkäävät jäävänsä softapuolella jälkeen Teslasta, mistä Moottori uutisoikin eilen illalla. Yhteistyöllä valmistajat jakaisivat kustannuksia ja niukkoja resursseja.Salaisen tapaamisen vuotaminen julkisuuteen aiheutti Süddeutsche Zeitungin mukaan järistyksen alan autoteollisuudessa: jo vuoto moisesta kokouksesta oli nolo moka, ja toiseksi Daimler vaikuttaa olevan liikkeellä kahden kumppanin strategialla – yhtiö on käynyt samanlaisia neuvotteluita selän takana myös BMW:n kanssa.Kolmen autojätin yhteistyön kerrotaan olevan poissuljettu jo sen mahdollisen kartellimaisuuden takia. Ongelmia tulisi myös kolmen merkin projektissa egoista ja omaneduntavoittelusta. Daimlerin siis oletetaan valitsevan Volkswagen Groupin ja BMW:n väliltä. Tämän ennustetaan olevan valtavan tärkeä päätös: yksin jäävä joutunee suureen altavastaajan asemaan. Käytännössä se voisi horjuttaa vuosikyymmeniksi vakiintuneita Saksan autoteollisuuden valtasuhteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySoftaongelman tahaton tunnus: ID3Süddeutsche Zeitung nmostaa erityisesti esiin Volkswagen Groupin vaikean aseman. Yhtiö aikoo yhä tuoda ID3-täyyssähköauton kesällä markkinoille. Vuoden lopussa ID3-malleja pitäisi olla Euroopan teillä 100 000 kappaletta.Saksalaislehden maaliskuun lopulla kuulemien lähteiden mukaan ID3:n myöhästyminen ei ole enää naurunasia, vaan oikeasti suuri riski. ID3 ei ole tavallinen automalli, jolle hetken viivästys ei olisi mikään tavaton juttu. Volkswagen Groupin ensimmäinen normaalihintainen täyssähköauto on kohonnut kunniakysymykseksi pääjohtaja Herbert Diessille: koko Euroopan autoteollisuus katsoo ID3:n ratkaisevan täyssähköautojen lähitulevaisuuden Euroopassa. Jos ID3 otetaan riemulla vastaan, panostus sähköön kannattaa. Mutta mitä tehdä, jos ostava yleisö hylkää Kuplan ja Golfin seuraajaksi tituleeratun mallin?Ainakin ID3:n odotetaan saapuvan markkinoille huomattavasti luvattua riisutumpana versiona, ja ohjelmallisia toimintoja lisätään jälkikäteen päivityksillä.Toiseksi ID3 on Volkswagen Groupin avain ulos Euroopan unionin päästörajoituksista: 100 000 kappaletta nollapäästöisiä sähköautoja riittäisi kääntämään suuren konsernin päästöt tavoitteeseen. ID3:n ensirekisteröintien myöhästymisen seuraukset olisivat Volkswagenille hurjat: mahdollisten EU:n miljardisakkojen lisäksi yhtiö joutuisi taas noloon asemaan päästörajojen ylityksestä – vaikka tällä kertaa kaikkea muuta kuin tahallisesti.Süddeutsche Zeitungin mukaan konsernilla on vaikeuksia myös akkusaatavuudessa, ja yhtiön sisäisen politikan mukaan Porschen täyssähköisen Taycanin myynnissä Eurooppa on etusijalla Yhdysvaltoihin nähden. Rajallisessa akkusaatavuudessa Taycania priorisoidaan myös Audi E-tronin sijaan.Akuutti ohjelmoijapulaVaikka julkisuudessa Diess onkin rauhoitellut ja kertonut ID3:n saapuvan ajallaan, kertovat Süddeutsche Zeitungille puhuneet lähteet sisäisen viestin olevan täysin eri: ”tämä on katastrofi, emme vain saa tarpeeksi työntekijöitä!”.Syyksi kerrotaan Saksan yleinen pula ohjelmistotyöntekijöistä – ja se, että monet työntekijät suosivat työnantajia autoteollisuuden ulkopuolella.Volkswagenilla vaikea pioneeriasemaVaikka Saksan täyssähköautokeskustelu pyörii nyt vahvasti Volkswagenin ja ID3:n ympärillä, on tärkeää huomioida, että VW:llä sentään on auto ja strategia. Pioneeriasema ei ikinä ole helppo. Daimlerin ainoa täyssähköauto on edelleen vahvasti polttomoottorikäyttöisen GLC:n päälle rakennettava EQC ja BMW taas on hukannut kaiken i3:lla vuosikymmenen alussa hankkimansa etumatkan – yhtiön X3-katumaasturin päälle perustuvaa iX3-täyssähkömaasturia odotetaan loppuvuodesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikutukset vuosikymmene päässäNyt uutisoidun keskustelun vaikutukset ulottuisivat paljon pidemmälle tulevaisuuteen – luultavasti ne alkaisivat näkyä vasta vuosikymmenen lopussa. Mikäli Daimler löytäisi BMW:stä tai Volkswagen Groupista uuden kumppanin, vaatisi teslamaisen käyttöjärjestelmän ja sähköjärjestelmän kehittäminen aloittamista lähes puhtaalta pöydältä. Sellaisen luominen nykymallien järjestelmän rinnalle ei voi olla halpaa eikä helppoa. Silti Daimlerin pitäisi saada Mercedes-Benzit tuntumaan omilta malleilta, vaikka BMW:ssä tai Volkswagen Groupin Audissa pyörisikin samat taustajärjestelmät.Saksan autoteollisuuden murrosta digiaikaan ei käy kateeksi, mutta show’n seuraaminen tulee olemaan erittäin mielenkiintoista – myös ilman tahatonta kolmiodraamakomiikkaa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Süddeutsche Zeitung, kuva: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?