5.5.2020 Ajoneuvot Ohjelmakoodista kolmiodraama – Daimler, BMW ja Volkswagen Group etsivät kumppania softakehitykseen, pelissä alan valtasuhteet MBUX:ää esiteltiin varta vasten varatuilla leikkiohjaamoilla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerin kerrotaan salaa etsineen kumppania niin BMW:stä kuin Volkswagen Groupistakin. Taustalla on Saksan autoteollisuuden akuutti pula ohjelmistosta. Saksan autoteollisuuden ylimmillä portailla on käynnissä erikoinen kolmiodraama, raportoi saksalaislehti Süddeutsche Zeitung. Lehden saamien tietojen mukaan hyvin pieni joukko Daimlerin johtoa lähestyi kollegoitaan Volkswagen Groupissa salaisessa tapaamisessa, aiheenaan yhteistyö autojen käyttöjärjestelmän kehittämisessä. Saksalaiskonsernit pelkäävät jäävänsä softapuolella jälkeen Teslasta, mistä Moottori uutisoikin eilen illalla. Yhteistyöllä valmistajat jakaisivat kustannuksia ja niukkoja resursseja. Salaisen tapaamisen vuotaminen julkisuuteen aiheutti Süddeutsche Zeitungin mukaan järistyksen alan autoteollisuudessa: jo vuoto moisesta kokouksesta oli nolo moka, ja toiseksi Daimler vaikuttaa olevan liikkeellä kahden kumppanin strategialla – yhtiö on käynyt samanlaisia neuvotteluita selän takana myös BMW:n kanssa. Kolmen autojätin yhteistyön kerrotaan olevan poissuljettu jo sen mahdollisen kartellimaisuuden takia. Ongelmia tulisi myös kolmen merkin projektissa egoista ja omaneduntavoittelusta. Daimlerin siis oletetaan valitsevan Volkswagen Groupin ja BMW:n väliltä. Tämän ennustetaan olevan valtavan tärkeä päätös: yksin jäävä joutunee suureen altavastaajan asemaan. Käytännössä se voisi horjuttaa vuosikyymmeniksi vakiintuneita Saksan autoteollisuuden valtasuhteita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Softaongelman tahaton tunnus: ID3 Süddeutsche Zeitung nmostaa erityisesti esiin Volkswagen Groupin vaikean aseman. Yhtiö aikoo yhä tuoda ID3-täyyssähköauton kesällä markkinoille. Vuoden lopussa ID3-malleja pitäisi olla Euroopan teillä 100 000 kappaletta. Saksalaislehden maaliskuun lopulla kuulemien lähteiden mukaan ID3:n myöhästyminen ei ole enää naurunasia, vaan oikeasti suuri riski. ID3 ei ole tavallinen automalli, jolle hetken viivästys ei olisi mikään tavaton juttu. Volkswagen Groupin ensimmäinen normaalihintainen täyssähköauto on kohonnut kunniakysymykseksi pääjohtaja Herbert Diessille: koko Euroopan autoteollisuus katsoo ID3:n ratkaisevan täyssähköautojen lähitulevaisuuden Euroopassa. Jos ID3 otetaan riemulla vastaan, panostus sähköön kannattaa. Mutta mitä tehdä, jos ostava yleisö hylkää Kuplan ja Golfin seuraajaksi tituleeratun mallin? Ainakin ID3:n odotetaan saapuvan markkinoille huomattavasti luvattua riisutumpana versiona, ja ohjelmallisia toimintoja lisätään jälkikäteen päivityksillä. Toiseksi ID3 on Volkswagen Groupin avain ulos Euroopan unionin päästörajoituksista: 100 000 kappaletta nollapäästöisiä sähköautoja riittäisi kääntämään suuren konsernin päästöt tavoitteeseen. ID3:n ensirekisteröintien myöhästymisen seuraukset olisivat Volkswagenille hurjat: mahdollisten EU:n miljardisakkojen lisäksi yhtiö joutuisi taas noloon asemaan päästörajojen ylityksestä – vaikka tällä kertaa kaikkea muuta kuin tahallisesti. Süddeutsche Zeitungin mukaan konsernilla on vaikeuksia myös akkusaatavuudessa, ja yhtiön sisäisen politikan mukaan Porschen täyssähköisen Taycanin myynnissä Eurooppa on etusijalla Yhdysvaltoihin nähden. Rajallisessa akkusaatavuudessa Taycania priorisoidaan myös Audi E-tronin sijaan. Akuutti ohjelmoijapula Vaikka julkisuudessa Diess onkin rauhoitellut ja kertonut ID3:n saapuvan ajallaan, kertovat Süddeutsche Zeitungille puhuneet lähteet sisäisen viestin olevan täysin eri: ”tämä on katastrofi, emme vain saa tarpeeksi työntekijöitä!”. Syyksi kerrotaan Saksan yleinen pula ohjelmistotyöntekijöistä – ja se, että monet työntekijät suosivat työnantajia autoteollisuuden ulkopuolella. Volkswagenilla vaikea pioneeriasema Vaikka Saksan täyssähköautokeskustelu pyörii nyt vahvasti Volkswagenin ja ID3:n ympärillä, on tärkeää huomioida, että VW:llä sentään on auto ja strategia. Pioneeriasema ei ikinä ole helppo. Daimlerin ainoa täyssähköauto on edelleen vahvasti polttomoottorikäyttöisen GLC:n päälle rakennettava EQC ja BMW taas on hukannut kaiken i3:lla vuosikymmenen alussa hankkimansa etumatkan – yhtiön X3-katumaasturin päälle perustuvaa iX3-täyssähkömaasturia odotetaan loppuvuodesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikutukset vuosikymmene päässä Nyt uutisoidun keskustelun vaikutukset ulottuisivat paljon pidemmälle tulevaisuuteen – luultavasti ne alkaisivat näkyä vasta vuosikymmenen lopussa. Mikäli Daimler löytäisi BMW:stä tai Volkswagen Groupista uuden kumppanin, vaatisi teslamaisen käyttöjärjestelmän ja sähköjärjestelmän kehittäminen aloittamista lähes puhtaalta pöydältä. Sellaisen luominen nykymallien järjestelmän rinnalle ei voi olla halpaa eikä helppoa. Silti Daimlerin pitäisi saada Mercedes-Benzit tuntumaan omilta malleilta, vaikka BMW:ssä tai Volkswagen Groupin Audissa pyörisikin samat taustajärjestelmät. Saksan autoteollisuuden murrosta digiaikaan ei käy kateeksi, mutta show’n seuraaminen tulee olemaan erittäin mielenkiintoista – myös ilman tahatonta kolmiodraamakomiikkaa. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Süddeutsche Zeitung, kuva: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?