20.8.2016 Pääkirjoitus: Aja ennen kuin ostat Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja. Hybridiautojen vertailumme osoitti karulla tavalla todeksi epäilyn niiden mielekkyydestä. Vertailu nosti esiin myös niiden vielä varhaisen kehitysvaiheen lapsentauteja.Uuden tekniikan käyttöönottovaiheessa molemmat ovat ymmärrettäviä vaikeuksia. Kerralla ei saada täydellistä tuotetta vaan kehitystyö vie aikansa ja jossain vaiheessa tuotteet on kuitenkin tuotava markkinoille. Asiakkailta saadut käyttökokemukset ovat nekin arvokas lisä tuotteen jatkokehitykselle.Kaikkea ei kuitenkaan voida antaa anteeksi. Polttoaineenkulutus on tärkeä valintakriteeri suurelle osalle autonostajia. Polttoaineenkulutus heijastuu suoraan hiilidioksidipäästöön ja se taas on perusteena uusien autojen verotukselle. Mitä pienempi polttoaineenkulutus, sitä vähemmän hiilidioksidia ja sitä pienempi verotus.Paine hiilidoksidipäästöjen vähentämiseen on yksi painava syy, mikä kannustaa autonvalmistajia sijoittamaan tuotekehitysrahaa hybridiautoihin. Lisäsaumaa ison hyödyn saavuttamiselle antaa vanhanaikainen mittaussykli, jolla määritellään kunkin automallin virallinen polttoaineenkulutus ja hiilidioksipäästöarvo. Mittauksen 11 kilometrin ajomatka ei kerro hybridiautojen osalta yhtään mitään todellisesta kulutuksesta. Silti viralliset arvot polttoaineenkulutukselle ja päästöille määritellään tämän mittauksen perusteella.Autonvalmistaja tietenkin kiittää. Vaatimatonkin sähköinen apumoottori selviytyy 11 kilometrin urakasta helposti ja malliston päästöarvot saadaan näyttämään kauniilta. Todellisuudessa 100 kilometrin matkaa ei ole mitenkään mahdollista päästä normikulutuksella, jos sähkömoottorin toimintamatka loppuu paljon ennen kuin kilometrit. Loppumatka mennään polttomoottorin voimin.Kuluttajan kannalta ongelma on hyvin konkreettinen. Valtaosalle autonostajista käyttökustannuksilla on merkitystä. Kolminkertainen kulutus merkitsee myös kolminkertaista polttoainelaskua. Jos kuluttaja on autoa ostaessaan tietoinen siitä, että teknisten tietojen mairittelevalla luvulla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, silloin asia on kunnossa. Petolliseksi tilanne muuttuu, jos asiakas ostaa uuden autonsa hyvässä uskossa ja luottaa valmistajan ilmoittamiin arvoihin.Kustannustietoiselta asiakkaalta uusien käyttövoimaversioiden vertailu vaatii valppautta ja harkintaa. Omat autonkäyttötarpeet on arvioitava ennen ostopäätöstä huolella. Koeajon merkitys on nyt vielä isompi kuin ennen. Hybridiautolla pitäisi olla mahdollisuus kahden–kolmen päivän koeajoon, koska ensivaikutelma latauspistokkeiden käytöstä voi antaa turhankin kielteisen kuvan. Jos koeajon pystyy tekemään ennen ostopäätöstä mahdollisimman normaalissa päivittäisessä käytössä, se antaa parhaan pohjan arvioida, mikä on kyseisen auton käyttökustannus omassa arjessa. Samalla tulee arvioiduksi käyttömukavuus. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan