12.9.2018 Pääkirjoitus: Autoilijan oppikoulu Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoitukset, ylinopeudet ja liikenneturvallisuus on kokonaisuus, joka lämmittää tunteita ja keskustelua aina. Nopeusrajoitukset, ylinopeudet ja liikenneturvallisuus on kokonaisuus, joka lämmittää tunteita ja keskustelua aina. Hyvä niin, sillä liikenneturvallisuuden mahdollisimman hyvä tilanne on tietenkin meidän kaikkien tienkäyttäjien etu. Kaikkien edunmukaista on myös, että hyvään päämäärään tähdätään yhteisymmärryksessä ja yhteensopivilla toimintatavoilla.Alkukesästä maa- ja vesirakennusalan etujärjestö Infra ry lähestyi mediaa tiedotusaineistolla, jolla haluttiin keventää autoilijoiden ja motoristien kaasujalkaa päällystystöiden kohdalla. Asvalttimiesten toiveet työmaiden nopeusrajoitusten noudattamisesta ovat enemmän kuin oikeutettuja. Nopeusrajoitus tietyön kohdalla on keskeinen osa tienrakentajan työturvallisuutta.Infran tiedotteessa poliisin ja ELY-keskuksen edustajat yhdessä muistuttavat, että autoilijoilta ja muilta tienkäyttäjiltä on perusteltua odottaa tervettä harkintaa ja järkevää suhtautumista rajoituksiin, sillä päällystys on lyhytaikainen hidaste, jonka jäljiltä syntyy laadukkaita ja entistä turvallisempia teitä.Tähän toiveeseen on tienkäyttäjänä helppo yhtyä.Todellisuus yhdellä tärkeimmistä pääväylistämme lyö kuitenkin rajusti korville näitä tavoitteita. Heinä-elokuussa Helsinki–Lahti moottoritien pintaa on uusittu ahkerasti. Varsinainen pinnoitustyö on tehty järkevästi ilta- ja yöaikaan, jolloin häiriö liikennevirralle on kaikkein pienin. Mutta sen jälkeen ajatus on katkennut.Kymmenien kilometrien mittainen pätkä moottoritietä saatiin päällystettyä ripeästi, mutta alennettu nopeusrajoitus tietyömerkkeineen jäi nököttämään tälle 27 kilometrin pätkälle ilman, että osuudella olisi tehty mitään töitä. Syynä alennettuun nopeusrajoitukseen olivat tässä tapauksessa puutteelliset ajoratamaalaukset. Suurimmalla osalla alueesta kyseessä oli vain toiselta puolen puuttuva reunaviiva. Sama menettely toistui myöhemmin Helsinkiin päin.Viikkokausia jatkunut alennettu nopeusrajoitus muuttui nopeasti näkymättömäksi. Liikenne palasi pääosin entiseen totuttuun moottoritien nopeuteen alennetusta rajoituksesta piittaamatta.Kun tienrakentaja kuuluttaa tienkäyttäjältä tervettä harkintaa, niin samaa voisi kohtuudella vaatia myös toisin päin. Miksi työtä ei voitu saattaa kerralla loppuun, jolloin nopeusrajoitus olisi voitu palauttaa ennalleen ripeämmin? Nyt lyhytaikaisesta hidasteesta tuli tienkäyttäjille viikkojen mittainen kiusa. Tienkäyttäjä reagoi tilanteeseen piittaamattomuudella: alennettu nopeusrajoitus menetti kunnioituksensa, kun se koettiin turhaksi. Päivittäisessä liikenteessä muutos näkyi päivä päivältä lisääntyvänä entiseen nopeuteen palanneiden autoilijoiden määränä. Yhä pienempi osa jaksoi sinnitellä rajoituksen mukaisesti. Oppi nopeusrajoituksen turhuudesta meni perille nopeasti.Tienrakentajille ja töitä valvoville viranomaisille on nyt pakko syöttää takaisin heidän omia sanojaan. Pidetään työmaat lyhytaikaisina, suhtaudutaan järkevästi ja käytetään tervettä harkintaa. Kun liikenteelle aiheutuva häiriö minimoidaan ja työt saatetaan kerralla valmiiksi, myös tienkäyttäjä kokee toiminnan ja rajoitukset mielekkäänä. Se kasvattaa halua noudattaa nopeusrajoituksia jatkossakin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja