5.12.2018

Pääkirjoitus: Ensin muovikassit, nyt autot

Kasvihuonekaasujen aiheuttamaksi arvioitu ilmaston lämpeneminen on ilmiö, jonka hidastamiseksi ja mieluiten estämiseksi etsitään kuumeisesti keinoja.

Kasvihuonekaasujen aiheuttamaksi arvioitu ilmaston lämpeneminen on ilmiö, jonka hidastamiseksi ja mieluiten estämiseksi etsitään kuumeisesti keinoja.

Autoilijalle useimmat ehdotetut ja osin toteutetutkin keinot merkitsevät kustannusten nousua tai jonkinlaista rangaistusta. Uusin avaus tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi lupaa autoilijalle myös tietoa ja tukea ympäristön kannalta järkevien autovalintojen tekoon.

Marraskuussa autoala, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö solmivat vapaaehtoisen ympäristösopimuksen. Sopimus tähtää liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Sopimuksen osapuolina autoalalta ovat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus, jotka kannustavat jäsenyrityksiään sitoutumaan sopimukseen. Järjestöt lupaavat viestiä asiakkailleen vähäpäästöisistä autovalinnoista ja vaihtoehtoisista käyttövoimista. Tällaisia ajoneuvoja valitaan myös esittelyautoiksi ja huollon sijaisautoiksi. Lisäksi luvassa on sähköautojen latauspaikkoja autoliikkeiden tiloihin.

Valtio puolestaan lupaa edistää vähäpäästöisten autojen yleistymistä muun muassa taloudellisilla ohjauskeinoilla, kuten täyssähköautojen hankintatuella ja julkisilla hankinnoilla, kampanjoilla sekä neuvontapalveluita ja -aineistoja kehittämällä. Valtion tavoitteena on myös uudistaa liikenteen verotusta niin, että se kannustaa nolla- ja vähäpäästöisten autojen hankintaan.

Solmittua sopimusta ei toivottavasti tuomita viherpesuksi tai muutenkaan teilata merkityksettömänä. Se on vähintäänkin vahva viesti autoalalta halusta tehdä oma osansa ilmastotalkoissa. Toki kyseessä on myös omasta liiketoiminnasta ja sen jatkuvuudesta huolehtiminen.

Sopimuksen kautta saavutettavat vapaaehtoiset pyrkimykset ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi voivat parhaimmillaan säästää kuluttajan kovimmilta ja pakottavilta ohjauskeinoilta, joihin valtiovallalla on mahdollisuus halutessaan ryhtyä. Sopijapuolena hallitus nyt toivottavasti valitsee ’keppi tai porkkana’ -keinovalikoimasta enemmän niitä porkkanoita myös joulukuussa, kun laaja-alaisen liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän loppuraportti julkaistaan.

Autoala on ympäristötavoitteita edistävän sopimuksen tekijänä edelläkävijä. Ennen tätä on tehty vain yksi vastaava vapaaehtoinen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävä sopimus. Kaupanalan kanssa vuonna 2016 solmittu sopimus muovikassien vähentämisestä on alkanut näkyä kuluttajille todenteolla vasta viimeisen vuoden aikana. Ilmaisia muovikasseja ei enää saa juuri mistään, vaan vaatekauppoja myöten jokaisesta muovipussista joutuu maksamaan, jos sellaisen katsoo tarvitsevansa.

Muovikassien osalta toimenpiteet tulivat näkyviksi kovin hitaasti, konkretisoituuko sopimus autoalalla nopeammin?

Autoalan ja valtion ilmastosopimus, Green Deal

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat