29.4.2020 Pääkirjoitus: hybridi hurmaa ja haastaa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridissä on potentiaalia ja parhaimmillaan se kykenee vastaamaan kaikkiin sille asetettuihin odotuksiin. Hybridiauto on monelle hyvä ratkaisu, mutta se ei ole aina paras. Hybridiauto on ilmiö, josta on moneksi. Ensin hybridit puhdistivat ennen kaikkea mielikuvaa valmistajistaan, sitten käyttäjistään. Nyt ne vastaavat yritysten autohankinnoissa siitä, että ympäristöohjelmien tavoitteet täyttyvät. Samoin ne täyttävät valmistajiensa tavoitteita autotuotannon yhteenlaskettujen päästöjen vähentäjänä. Kuluttajalle hybridistä tehdään houkuttelevaa hinnoittelulla ja vetoamalla pieneen energiankulutukseen, mikä puolestaan säästää kukkaroa ja ilmastoa.Hybridissä on potentiaalia ja parhaimmillaan se kykenee vastaamaan kaikkiin sille asetettuihin odotuksiin. Käyttäjälleen helpoin on itse itseään ajon aikana lataava perushybridi. Se ei vaadi käyttäjältään sen enempää taloudellisuuspohdintaa kuin perinteinen polttomoottoriautokaan. Ladattavan hybridin kaksi eri käyttötapaa: polttomoottori ja sähkömoottori, tekevät kuitenkin ladattavan hybridin ymmärtämisestä haastavampaa. Erilaiset olosuhteet ja käyttötavat vaikuttavat siihen, kuinka taloudellista ladattavalla hybridillä ajaminen kuluttajalle on. Lisäksi eri valmistajilla on erilaisia toteutuksia polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmälle ja se taas johtaa siihen, että ladattavat hybridit käyttäytyvät keskenäänkin eri tavalla samoissa olosuhteissa.Kuinka pitkälle sähköllä pääsee? Kun sähkö on kulutettu loppuun, paljonko silloin kuluu polttoainetta? Näihin kysymyksiin autonostajan on käytännössä mahdotonta saada vastausta lyhyellä koeajolla eikä vastausta saa myöskään auton teknisistä tiedoista.Tässä Moottorissa julkaistaan viiden ladattavan hybridiauton testi. Se ei tietenkään vastaa kysymyksiin muiden kuin juuri näiden viiden testiauton osalta ja nimenomaan testin aikana vallinneissa olosuhteissa. Se osoittaa kuitenkin, että eroja on. Se osoittaa myös, millaisissa asioissa autonostajan kannattaa olla valppaana.Vanha hokema siitä, että auto pitäisi pystyä hankkimaan käyttötarpeen mukaan, nousee uuteen valoon, kun lisätään arviointiin mukaan hybridiauton taloudellisuus erilaisissa käyttötilanteissa ja -olosuhteissa. Hybridiauto on monelle hyvä ratkaisu, mutta se ei ole aina paras. Nykyaikainen dieselauto voi olla parempi.Tammikuussa julkaistun tutkimuksen (Autoalan Tiedotuskeskus ja Traficom) mukaan ladattavien autojen omistajat ovat itsekin hybridejä: autolla ajetaan heidän oman ilmoituksensa mukaan suunnilleen puolet sähköllä ja puolet polttoaineella. Tahtoa paikallisesti päästöttömään sähköllä ajoon siis löytyy ja kannustimena tähän tutkimuskin mainitsee taloudellisen hyödyn.Testimme osoittaa, että ladattavan hybridiauton omistajan kannattaa tutustua oman autonsa ominaisuuksiin huolellisesti heti alussa, jotta sen tarjoamat mahdollisuudet eivät valu hukkaan sen enempää autoilijan oman kukkaron kuin ympäristönkään kannalta. Paras apu auton valintaan on edelleen riittävän pitkä koeajo. Jos ehtii ajaa akun tyhjäksi, saa näkemyksen kyseisen automallin kyvystä sähköiseen ajoon ja lisäksi omaa kokemusta polttoaineenkulutuksesta. Lisäksi pitäisi pystyä koeajoon suunnilleen omaa autonkäyttöä vastaavissa olosuhteissa kaupungissa, maateillä tai moottoriteillä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti