14.2.2018 Pääkirjoitus: Ihminen on uhka – ja mahdollisuus Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lukujen valossa tieliikenteessä eletään historiallisen turvallista aikaa. Viime vuosi tarjoili hyviä uutisia liikenneturvallisuuden saralla. Vuonna 2017 tapahtui 4 420 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Niissä kuoli ennakkotietojen mukaan 212 ihmistä ja loukkaantui 5 570. Edelliseen vuoteen verrattuna kuolleiden määrä väheni 46 ja loukkaantuneiden 311 ihmisellä.Lukujen valossa tieliikenteessä eletään historiallisen turvallista aikaa. Edellisen kerran kaikkien aikojen – tai ainakin tutkimushistorian ajan – turvallisimmasta tieliikenteestä iloittiin vuonna 2014, jolloin tieliikenteessä kuoli 229 ihmistä.Viime vuoden tilanne herättää toiveita siitä, että pitkän tähtäimen tavoite ei sittenkään karkaisi ihan tavoittamattomiin. EU:n tavoitteena on puolittaa liikennekuolemat tämän vuosikymmenen aikana. Suomessa tämä merkitsee, että vuonna 2020 liikennekuolemien määrän pitäisi olla alle 136.Matemaattisesti tavoite näyttää helpolta. Tavoitehan saavutetaan tai jopa ylitetään, kun pidetään vain kiinni samasta tahdista kuin viime vuonna.Karvas totuus kuitenkin on, että kun liikenneturvallisuus paranee, tulee sen edelleen parantamisesta aina vain vaikeampaa.Turvavyöt, ajoneuvojen turvavarusteet ja -rakenteet ja liikenneympäristön kehittäminen ovat esimerkkejä muutoksista parantuneen liikenneturvallisuuden takana. Rakenteilla ja varusteilla ei silti voida ratkaista kaikkea. Ihminen itse on liikenneturvallisuudessa itselleen pahin uhka.Kun liikenteen uhrien määrä vähenee, korostuvat onnettomuuteen johtaneissa syissä kuljettajaan itseensä liittyvät syyt. Millään rajoilla ja säännöillä ei ole väliä, jos kuljettaja ei niistä piittaa. Piittaamattomuuden taustalta löytyy kuitenkin hyvin erilaisia ja vaikeita elämäntilanteita, jopa sairauksia. Näihin tekijöihin ei voida vaikuttaa puhtaan liikenneturvallisuustyön keinoin.Pitkällä tähtäimellä pysyviä tuloksia saavutetaan vain laajalla yhteistyöllä, jossa erityisesti sosiaali- ja terveydenhoitoala tekevät tiivistä yhteistyötä liikenneturvallisuusalan kanssa.Liikenneturvallisuuden mustina vuosina liikenneturvallisuus oli paljon esillä julkisuudessa aina presidentin uuden vuoden puheita myöten. Nyt kun eletään tällä mittarilla hyviä aikoja, ei liikenneturvallisuus enää olekaan tärkeyslistojen kärjessä. Vaarana on, että tuudittaudutaan vuosikymmenten aikana rakennettuun pohjaan ja työn haastavin vaihe jää hoitamatta. Ihminen kuuluu liikenneturvallisuustyön keskiöön, mutta ihmisen ongelmat eivät ratkea liikenneturvallisuustyön keinoin. Liikenneturvallisuus tarvitsee laajaa yhteiskunnallista yhteistyötä. Bonuksena yhteistyöstä voi olla yleisen hyvinvoinnin paraneminen paljon liikennettä laajemminkin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”