5.1.2017 Pääkirjoitus: Kaikki keinot käyttöön Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2030 kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta 30 prosenttia pitäisi olla biopolttoaineita. Syksyllä julkaistu Suomen energia- ja ilmastostrategia vuoteen 2030 linjasi biopolttoaineiden käytön lisäämiselle selvästi hallitusohjelmaa kovemmat tavoitteet. Vuonna 2030 kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta 30 prosenttia pitäisi olla biopolttoaineita. Lisäksi sähkö- ja biokaasuautojen lisääntymistä halutaan vauhdittaa 100 miljoonan euron tukipaketilla.Tavoitteiden taustalla on liikenteen tuottamien kasvihuonekaasujen vähentäminen. Niiden vähentämiseen on käytännössä kolme tapaa. Ajoneuvokaluston uusiminen entistä energiatehokkaammaksi tuottaa välitöntä vähenemää myös vapautuvien kasvihuonekaasujen määrään. Mitä tehokkaammin liikennejärjestelmä hoitaa tarvittavan liikkumistarpeen, sitä vähemmän kasvihuonekaasuja vapautuu. Järjestelmän kehittämisessä on silloin kysymys joukkoliikenteen suosimisesta ja uusien palveluiden kehittämisestä. Kolmas vaihtoehto on vähähiiliseen energiaan siirtyminen. Käytännössä silloin kysymyksessä ovat biopolttoaineet, sähkö ja pidemmällä aikavälillä kenties vety.Tavoitteet uusiutuvan energian osuuden ja omavaraisuuden kasvattamisesta istuvat hyvin suomalaiseen nestemäisten biopolttoaineiden tuotantoon. Kolmesta isosta toimijasta St1 ja UPM kertovat käyttävänsä biopolttoaineiden raaka-aineena pelkästään jäte- tai tähdepohjaisia raaka-aineita. Nesteenkin biopolttoainetuotannossa niiden osuus on yli 80 prosenttia.Nestemäisten biopolttoaineiden puolesta puhuu myös siirtymän helppous. Ne kun soveltuvat nykyiseen autokantaan ja jakeluverkostoon.Sähköautojen nosteessa on syytä muistaa, että sähköauton käyttö on päästötöntä vasta, kun sen lataamiseen käytetty sähkö on tuotettu uusiutuvalla tavalla. Käytännössä siis aurinko-, tuuli- tai vesivoimalla.VTT:n laskelmien mukaan alemman keskikokoluokan esimerkkihenkilöauton hiilidioksidipäästöt ajettua kilometriä kohden ovat bensiinikäyttöisenä 139 g, dieselinä 102 g ja maakaasulla 119 g. Vastaavasti jäterasvasta tehdyn uusiutuvan dieselin hiilidioksidipäästö on 17 g ja puupohjaisen 5 g. Biokaasun osalta laskelma päätyi arvoon 32 g. Samassa laskelmassa täyssähköauton hiilidioksidipäästöksi keskimääräisellä sähköllä saatiin 28 g. Ns. marginaalisähkön käyttö kuitenkin nostaa päästön määräksi 80 g. Marginaalisähköllä tarkoitetaan kulutushuippujen aikaan tuotettua sähköä.Merkittävä lisähaaste sähkö- tai vetyautojen yleistymiselle on tietenkin jakeluverkoston rakentaminen. Se vie aikaa ja vaatii investointeja, joihin on löydettävä jostain rahaa.Kestävästi tuotettuja nestemäisiä biopolttoaineita tarvitaan joka tapauksessa, sillä nykyisin liikenteessä olevista autoista joka kolmas on liikenteessä vielä vuonna 2030. Tälle ajoneuvokannalle sähkö ei ole ratkaisu.Varsinaisen ympäristötavoitteen saavuttamisen kannalta on tärkeää, että ohjauskeinot valitaan teknologianeutraalisti. Energiatehokkuus on hyvä mittari ja kun päästöihin lasketaan mukaan myös tuotantovaiheen päästöt, vältetään niiden lakaisu maton alle. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja