27.10.2016 Pääkirjoitus: Liikennemullistusten vuosikymmen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmastoasiat ovat olleet liikenteessä mukana jo pitkään ja Suomessa tieliikenteen ratkaisuilla on iso rooli päästöjen vähentämisessä. Normien purkamisesta se alkoi. Sitten tulivat kärkihankkeet, liikenneverkon yhtiöittäminen ja liikennekaari. Ilmastoasiat ovat olleet liikenteessä mukana jo pitkään, mutta kun EU ratifioi Pariisin ilmastosopimuksen syyskuun lopussa, se tiesi väistämättä uusia ja isoja haasteita myös tieliikenteelle.Oma muistini ei toki ulotu aikojen alkuun, mutta silti uskallan väittää, että rapiat satavuotisen autoilun ajanlaskun aikana olemme nyt suurempien muutosten edessä kuin koskaan aikaisemmin.Isot muutokset saattavat olla pelottavia ja vaikeita, mutta liikennealalla haasteet voivat aidosti olla käännettävissä Suomen ja suomalaisten voitoksi.Pariisin ilmastosopimuksen mukaan kasvihuonekaasujen päästöt ja poistuminen ilmakehästä pitää olla tasapainossa tämän vuosisadan toisella puoliskolla. Edelleen tavoitteena on rajata lämpötilan nousu alle kahteen asteeseen.Suomessa tieliikenteen ratkaisuilla on iso rooli päästöjen vähentämisessä, sillä kotimaan liikenteen päästöistä 90 prosenttia syntyy nimenomaan tieliikenteessä. Vuoteen 2030 mennessä EU:n liikennesektorin kasvihuonekaasupäästöjä pitäisi pystyä vähentämään 18–19 prosenttia vuoden 2005 tasosta.Tavoitteet ovat kovia ja niihin pääseminen vaatii aktiivisia toimia. VTT:n ja VATT:n selvityksen mukaan investoiminen kotimaisten, edistyksellisten biopolttoaineiden tuotantoon ja käyttöön on koko kansantalouden kannalta kustannustehokkain tapa vähentää päästöjä. Biopolttoaine, joka sopii nykyisen ajoneuvokaluston tankkiin, ei vaadi ajoneuvokannan vaihtoa eikä uuden jakeluverkon rakentamista.Suomessa on osaamista ja luonnonvaroja hyödynnettäväksi. Muissa EU-maissa lähtötilanne on erilainen, joten valtioiden edut ja painopisteet poikkeavat toisistaan. Tätä taustaa vasten on huolestuttavaa, että päätöksenteko näissä asioissa on liukumassa EU-komissiolle. Tavoitteet ja keinovalikoima ovat mitä suurimmassa määrin meidän suomalaisten omia intressejä. Niiden ei saa antaa valua EU-pöydän alle.Kaikki käynnissä olevat hankkeet normien purkamisesta liikennekaaren kautta päästösopimusten täyttämiseen on pidettävä Suomen osalta omissa käsissä. Niistä on mahdollista luoda meille uutta kasvua. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan