27.10.2016 Pääkirjoitus: Liikennemullistusten vuosikymmen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmastoasiat ovat olleet liikenteessä mukana jo pitkään ja Suomessa tieliikenteen ratkaisuilla on iso rooli päästöjen vähentämisessä. Normien purkamisesta se alkoi. Sitten tulivat kärkihankkeet, liikenneverkon yhtiöittäminen ja liikennekaari. Ilmastoasiat ovat olleet liikenteessä mukana jo pitkään, mutta kun EU ratifioi Pariisin ilmastosopimuksen syyskuun lopussa, se tiesi väistämättä uusia ja isoja haasteita myös tieliikenteelle. Oma muistini ei toki ulotu aikojen alkuun, mutta silti uskallan väittää, että rapiat satavuotisen autoilun ajanlaskun aikana olemme nyt suurempien muutosten edessä kuin koskaan aikaisemmin. Isot muutokset saattavat olla pelottavia ja vaikeita, mutta liikennealalla haasteet voivat aidosti olla käännettävissä Suomen ja suomalaisten voitoksi. Pariisin ilmastosopimuksen mukaan kasvihuonekaasujen päästöt ja poistuminen ilmakehästä pitää olla tasapainossa tämän vuosisadan toisella puoliskolla. Edelleen tavoitteena on rajata lämpötilan nousu alle kahteen asteeseen. Suomessa tieliikenteen ratkaisuilla on iso rooli päästöjen vähentämisessä, sillä kotimaan liikenteen päästöistä 90 prosenttia syntyy nimenomaan tieliikenteessä. Vuoteen 2030 mennessä EU:n liikennesektorin kasvihuonekaasupäästöjä pitäisi pystyä vähentämään 18–19 prosenttia vuoden 2005 tasosta. Tavoitteet ovat kovia ja niihin pääseminen vaatii aktiivisia toimia. VTT:n ja VATT:n selvityksen mukaan investoiminen kotimaisten, edistyksellisten biopolttoaineiden tuotantoon ja käyttöön on koko kansantalouden kannalta kustannustehokkain tapa vähentää päästöjä. Biopolttoaine, joka sopii nykyisen ajoneuvokaluston tankkiin, ei vaadi ajoneuvokannan vaihtoa eikä uuden jakeluverkon rakentamista. Suomessa on osaamista ja luonnonvaroja hyödynnettäväksi. Muissa EU-maissa lähtötilanne on erilainen, joten valtioiden edut ja painopisteet poikkeavat toisistaan. Tätä taustaa vasten on huolestuttavaa, että päätöksenteko näissä asioissa on liukumassa EU-komissiolle. Tavoitteet ja keinovalikoima ovat mitä suurimmassa määrin meidän suomalaisten omia intressejä. Niiden ei saa antaa valua EU-pöydän alle. Kaikki käynnissä olevat hankkeet normien purkamisesta liikennekaaren kautta päästösopimusten täyttämiseen on pidettävä Suomen osalta omissa käsissä. Niistä on mahdollista luoda meille uutta kasvua. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt