27.10.2016 Pääkirjoitus: Liikennemullistusten vuosikymmen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmastoasiat ovat olleet liikenteessä mukana jo pitkään ja Suomessa tieliikenteen ratkaisuilla on iso rooli päästöjen vähentämisessä. Normien purkamisesta se alkoi. Sitten tulivat kärkihankkeet, liikenneverkon yhtiöittäminen ja liikennekaari. Ilmastoasiat ovat olleet liikenteessä mukana jo pitkään, mutta kun EU ratifioi Pariisin ilmastosopimuksen syyskuun lopussa, se tiesi väistämättä uusia ja isoja haasteita myös tieliikenteelle.Oma muistini ei toki ulotu aikojen alkuun, mutta silti uskallan väittää, että rapiat satavuotisen autoilun ajanlaskun aikana olemme nyt suurempien muutosten edessä kuin koskaan aikaisemmin.Isot muutokset saattavat olla pelottavia ja vaikeita, mutta liikennealalla haasteet voivat aidosti olla käännettävissä Suomen ja suomalaisten voitoksi.Pariisin ilmastosopimuksen mukaan kasvihuonekaasujen päästöt ja poistuminen ilmakehästä pitää olla tasapainossa tämän vuosisadan toisella puoliskolla. Edelleen tavoitteena on rajata lämpötilan nousu alle kahteen asteeseen.Suomessa tieliikenteen ratkaisuilla on iso rooli päästöjen vähentämisessä, sillä kotimaan liikenteen päästöistä 90 prosenttia syntyy nimenomaan tieliikenteessä. Vuoteen 2030 mennessä EU:n liikennesektorin kasvihuonekaasupäästöjä pitäisi pystyä vähentämään 18–19 prosenttia vuoden 2005 tasosta.Tavoitteet ovat kovia ja niihin pääseminen vaatii aktiivisia toimia. VTT:n ja VATT:n selvityksen mukaan investoiminen kotimaisten, edistyksellisten biopolttoaineiden tuotantoon ja käyttöön on koko kansantalouden kannalta kustannustehokkain tapa vähentää päästöjä. Biopolttoaine, joka sopii nykyisen ajoneuvokaluston tankkiin, ei vaadi ajoneuvokannan vaihtoa eikä uuden jakeluverkon rakentamista.Suomessa on osaamista ja luonnonvaroja hyödynnettäväksi. Muissa EU-maissa lähtötilanne on erilainen, joten valtioiden edut ja painopisteet poikkeavat toisistaan. Tätä taustaa vasten on huolestuttavaa, että päätöksenteko näissä asioissa on liukumassa EU-komissiolle. Tavoitteet ja keinovalikoima ovat mitä suurimmassa määrin meidän suomalaisten omia intressejä. Niiden ei saa antaa valua EU-pöydän alle.Kaikki käynnissä olevat hankkeet normien purkamisesta liikennekaaren kautta päästösopimusten täyttämiseen on pidettävä Suomen osalta omissa käsissä. Niistä on mahdollista luoda meille uutta kasvua. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle