30.9.2020 Pääkirjoitus: Liikkuvuuden uusi aika Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kriisi sysää liikkeelle ison muutoksen. Kun totuttu toimintamalli ei enää syystä tai toisesta toimi, on pakko löytää uusi tapa toimia. Kriisi sysää liikkeelle ison muutoksen. Kun totuttu toimintamalli ei enää syystä tai toisesta toimi, on pakko löytää uusi tapa toimia.Koronakevät pakotti meidät etsimään nopeasti uudet tavat tehdä töitä, hoitaa päivittäiset asioinnit, koulu, päivähoito, harrastukset – kaikki tilanteet, joissa kohtaamme toisia ihmisiä.Kevään ahdistavista tunnelmista on nyt siirrytty maltillisempaan ja vakiintuneempaan päivärytmiin. Rytmiin, joka monelta osin on hyvin erilainen kuin vuoden alussa. Olemme oppineet uusia tapoja työskennellä. Olemme heränneet tarkastelemaan omaa toimintaamme uudesta näkökulmasta.Etätyöskentelyn äkillinen yleistyminen muuttaa työelämää pysyvästi. Etätyöskentelyä ei enää kyseenalaisteta, vaan nyt etsitään parhaita tapoja sen toteutumiseen.Etätyöskentelyn myötä muuttuu moni muukin asia. Suomen sulkeutuessa keväällä pääteiden liikennemäärät luonnollisesti romahtivat. Kesällä suomalaiset lähtivät lomamatkailemaan sankoin joukoin kotimaan teille. Matkailuliikenne tasoitti tieliikenteen vähennystä, mutta silti tieliikennettä oli mittausten mukaan kesäkuukausinakin selvästi edellisvuotta vähemmän.Etätyöskentely on myös tarjonnut monelle tilaisuuden järjestää oma eläminen uudella tavalla. Töitä voi luontevasti tehdä mökiltä satojen kilometrien päässä työpaikalta, kokoukseen voi osallistua levähdysalueelta kesken ajomatkan ja päivän voi pilkkoa muutenkin uuteen rytmiin, jossa työhön ja harrastuksiin käytetty aika vuorottelee uudella tavalla.Tietenkin on töitä, joita ei voi tehdä etänä. Samoin on töitä, joita on rytmitettävä muun työyhteisön tai asiakkaiden aikataulujen mukaan. Kevät kuitenkin osoitti, että etätyöskentely on mahdollista paljon useammalle kuin aikaisemmin uskottiin.Millaisen liikkuvuuden muutoksen korona mahtoikaan käynnistää? Jo nyt kerrotaan omakotitalojen kysynnän kasvaneen kaukana isoista taajamista. Matkailuajoneuvoista on tullut paitsi lomakoteja, myös toimistoja, jotka voi parkkeerata eri päivinä eri paikkaan. Töitä tehdään, mutta liikenne ei välttämättä enää suuntaudukaan työpaikkakeskittymiin ja sieltä pois perinteisten ruuhkatuntien mukaan. Kodin ja työpaikan välinen liikenne muuttuu työskentelytapojen muuttuessa.Millaisia vaikutuksia muutoksilla on yleiseen hyvinvointiin? Millaisia uusia haasteita laaja etätyö tuo? Miten liikkumisen muuttuminen vaikuttaa liikennesuunnitteluun? Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, joita tullaan jatkossa esittämään. Vastaukset ratkaisevat, olemmeko nyt todella aloittamassa uudenlaisen liikkuvuuden aikakauden. Aikakauden, jossa liikenteen määrää lisäävän pakon sijasta liikkumisen laadulla on entistä isompi merkitys. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”