7.1.2016 Pääkirjoitus: Musta vuosi Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Vuosi sitten iloittiin, kun tieliikenteessä kuoli ihmisiä vähemmän kuin miesmuistiin. Vuoden 2014 tulos oli todella kova juttu. Se ylitti monen asiantuntijan odotukset, vaikka toisaalta olikin ’vain’ melkein tavoitteen mukainen.Vuonna 2014 päädyttiin ennakkotietojen mukaan 224 kuolemaan, kun asetettu tavoite oli enintään 218. Liikenneturvallisuus on tällä vuosituhannella parantunut isoin askelin. Vuonna 2020 tieliikenteessä saisi kuolla enintään 136 ihmistä.Nyt emme kuitenkaan voi riemuita päättyneen vuoden saavutuksista. Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Jo marraskuun loppuun mennessä 238 ihmistä oli kuollut ja liukuvan 12 kuukauden ennuste viittaa tätä kirjoitettaessa siihen, että koko viime vuoden saldo voi olla jopa yli 260. Luvut ovat vielä ennakkotietoja, mutta käytännössä hyvin lähellä lopullista tietoa.Mikä on mennyt pieleen – vai onko mikään?Liikennekuolemien varjossa häivähtää hyviäkin uutisia. Kolareiden lukumäärä on edelleen laskussa, samoin loukkaantuneiden määrä. Kenties viimeinen 12 kuukauden jakso on vain satunnaista tilastopoikkeamaa ja huoli todellisesta suunnan muutoksesta on turha.Samaan suuntaan voi viitata myös se, että viime vuonna sattui tavallista useampia monen ihmisen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, jotka kerrallaan rumentavat tilastoja paljon.Pieleen menneeseen osastoon voi lukea näkyvän liikennevalvonnan määrän vähenemisen ja ennen kaikkea sen, että puhe liikenneturvallisuudesta on vaimentunut. Huomiota ei ole riittänyt liikenneturvallisuusasioihin, kun on isompiakin ongelmia.Asioilla on toki tärkeysjärjestyksensä. Silti hyvässä vauhdissa ollutta liikenneturvallisuustyötä ei saa jättää hunningolle. Jos nyt herpaannutaan, on uudelleen ponnistaminen monin verroin vaikeampaa – ja kalliimpaa.Uusi vuosi toi uudistuksia, jotka vaativat oman huomionsa kaikilta. Uudet kevyet sähkökäyttöiset kulkuvälineet muuttavat kevyen liikenteen väylien liikennettä ja myös kohtaamistilanteet muun ajoneuvoliikenteen kanssa tulevat haastavammiksi.Nopeat traktorit nuorten kuljettamana voivat nyt tulla perä edellä vastaan vaikkapa moottoritiellä. Ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimusten muutosten seurauksena jo 15-vuotias saa kuljettaa jopa 60 km/h kulkevaa traktoria perävaunuineen LT-ajokortilla ilman teoria- tai ajo-opetusta. Aiemmin vaadittiin ammattipätevyyttä ja 18 vuoden ikää. Muutos on hurja, kun otetaan huomioon, että traktorin ja perävaunun yhdistelmän massa voi ylittää 40 tonnia. Se vastaa jo suurimpien kuorma-autojen massaa.On todennäköistä, että ensi vuonna nähdään traktorimönkijöiden nousu mopoautojen rinnalle ja kenties jopa ohi nuorten 15-vuotiaiden suosimana kulkupelinä.Erityisesti nyt näkyvän valvonnan ja liikenneturvallisuusviestinnän vaikutusta tarvitaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja