7.1.2016 Pääkirjoitus: Musta vuosi Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Vuosi sitten iloittiin, kun tieliikenteessä kuoli ihmisiä vähemmän kuin miesmuistiin. Vuoden 2014 tulos oli todella kova juttu. Se ylitti monen asiantuntijan odotukset, vaikka toisaalta olikin ’vain’ melkein tavoitteen mukainen.Vuonna 2014 päädyttiin ennakkotietojen mukaan 224 kuolemaan, kun asetettu tavoite oli enintään 218. Liikenneturvallisuus on tällä vuosituhannella parantunut isoin askelin. Vuonna 2020 tieliikenteessä saisi kuolla enintään 136 ihmistä.Nyt emme kuitenkaan voi riemuita päättyneen vuoden saavutuksista. Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Jo marraskuun loppuun mennessä 238 ihmistä oli kuollut ja liukuvan 12 kuukauden ennuste viittaa tätä kirjoitettaessa siihen, että koko viime vuoden saldo voi olla jopa yli 260. Luvut ovat vielä ennakkotietoja, mutta käytännössä hyvin lähellä lopullista tietoa.Mikä on mennyt pieleen – vai onko mikään?Liikennekuolemien varjossa häivähtää hyviäkin uutisia. Kolareiden lukumäärä on edelleen laskussa, samoin loukkaantuneiden määrä. Kenties viimeinen 12 kuukauden jakso on vain satunnaista tilastopoikkeamaa ja huoli todellisesta suunnan muutoksesta on turha.Samaan suuntaan voi viitata myös se, että viime vuonna sattui tavallista useampia monen ihmisen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, jotka kerrallaan rumentavat tilastoja paljon.Pieleen menneeseen osastoon voi lukea näkyvän liikennevalvonnan määrän vähenemisen ja ennen kaikkea sen, että puhe liikenneturvallisuudesta on vaimentunut. Huomiota ei ole riittänyt liikenneturvallisuusasioihin, kun on isompiakin ongelmia.Asioilla on toki tärkeysjärjestyksensä. Silti hyvässä vauhdissa ollutta liikenneturvallisuustyötä ei saa jättää hunningolle. Jos nyt herpaannutaan, on uudelleen ponnistaminen monin verroin vaikeampaa – ja kalliimpaa.Uusi vuosi toi uudistuksia, jotka vaativat oman huomionsa kaikilta. Uudet kevyet sähkökäyttöiset kulkuvälineet muuttavat kevyen liikenteen väylien liikennettä ja myös kohtaamistilanteet muun ajoneuvoliikenteen kanssa tulevat haastavammiksi.Nopeat traktorit nuorten kuljettamana voivat nyt tulla perä edellä vastaan vaikkapa moottoritiellä. Ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimusten muutosten seurauksena jo 15-vuotias saa kuljettaa jopa 60 km/h kulkevaa traktoria perävaunuineen LT-ajokortilla ilman teoria- tai ajo-opetusta. Aiemmin vaadittiin ammattipätevyyttä ja 18 vuoden ikää. Muutos on hurja, kun otetaan huomioon, että traktorin ja perävaunun yhdistelmän massa voi ylittää 40 tonnia. Se vastaa jo suurimpien kuorma-autojen massaa.On todennäköistä, että ensi vuonna nähdään traktorimönkijöiden nousu mopoautojen rinnalle ja kenties jopa ohi nuorten 15-vuotiaiden suosimana kulkupelinä.Erityisesti nyt näkyvän valvonnan ja liikenneturvallisuusviestinnän vaikutusta tarvitaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan