7.1.2016 Pääkirjoitus: Musta vuosi Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Vuosi sitten iloittiin, kun tieliikenteessä kuoli ihmisiä vähemmän kuin miesmuistiin. Vuoden 2014 tulos oli todella kova juttu. Se ylitti monen asiantuntijan odotukset, vaikka toisaalta olikin ’vain’ melkein tavoitteen mukainen. Vuonna 2014 päädyttiin ennakkotietojen mukaan 224 kuolemaan, kun asetettu tavoite oli enintään 218. Liikenneturvallisuus on tällä vuosituhannella parantunut isoin askelin. Vuonna 2020 tieliikenteessä saisi kuolla enintään 136 ihmistä. Nyt emme kuitenkaan voi riemuita päättyneen vuoden saavutuksista. Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Jo marraskuun loppuun mennessä 238 ihmistä oli kuollut ja liukuvan 12 kuukauden ennuste viittaa tätä kirjoitettaessa siihen, että koko viime vuoden saldo voi olla jopa yli 260. Luvut ovat vielä ennakkotietoja, mutta käytännössä hyvin lähellä lopullista tietoa. Mikä on mennyt pieleen – vai onko mikään? Liikennekuolemien varjossa häivähtää hyviäkin uutisia. Kolareiden lukumäärä on edelleen laskussa, samoin loukkaantuneiden määrä. Kenties viimeinen 12 kuukauden jakso on vain satunnaista tilastopoikkeamaa ja huoli todellisesta suunnan muutoksesta on turha. Samaan suuntaan voi viitata myös se, että viime vuonna sattui tavallista useampia monen ihmisen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, jotka kerrallaan rumentavat tilastoja paljon. Pieleen menneeseen osastoon voi lukea näkyvän liikennevalvonnan määrän vähenemisen ja ennen kaikkea sen, että puhe liikenneturvallisuudesta on vaimentunut. Huomiota ei ole riittänyt liikenneturvallisuusasioihin, kun on isompiakin ongelmia. Asioilla on toki tärkeysjärjestyksensä. Silti hyvässä vauhdissa ollutta liikenneturvallisuustyötä ei saa jättää hunningolle. Jos nyt herpaannutaan, on uudelleen ponnistaminen monin verroin vaikeampaa – ja kalliimpaa. Uusi vuosi toi uudistuksia, jotka vaativat oman huomionsa kaikilta. Uudet kevyet sähkökäyttöiset kulkuvälineet muuttavat kevyen liikenteen väylien liikennettä ja myös kohtaamistilanteet muun ajoneuvoliikenteen kanssa tulevat haastavammiksi. Nopeat traktorit nuorten kuljettamana voivat nyt tulla perä edellä vastaan vaikkapa moottoritiellä. Ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimusten muutosten seurauksena jo 15-vuotias saa kuljettaa jopa 60 km/h kulkevaa traktoria perävaunuineen LT-ajokortilla ilman teoria- tai ajo-opetusta. Aiemmin vaadittiin ammattipätevyyttä ja 18 vuoden ikää. Muutos on hurja, kun otetaan huomioon, että traktorin ja perävaunun yhdistelmän massa voi ylittää 40 tonnia. Se vastaa jo suurimpien kuorma-autojen massaa. On todennäköistä, että ensi vuonna nähdään traktorimönkijöiden nousu mopoautojen rinnalle ja kenties jopa ohi nuorten 15-vuotiaiden suosimana kulkupelinä. Erityisesti nyt näkyvän valvonnan ja liikenneturvallisuusviestinnän vaikutusta tarvitaan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?