7.1.2016 Pääkirjoitus: Musta vuosi Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Vuosi sitten iloittiin, kun tieliikenteessä kuoli ihmisiä vähemmän kuin miesmuistiin. Vuoden 2014 tulos oli todella kova juttu. Se ylitti monen asiantuntijan odotukset, vaikka toisaalta olikin ’vain’ melkein tavoitteen mukainen.Vuonna 2014 päädyttiin ennakkotietojen mukaan 224 kuolemaan, kun asetettu tavoite oli enintään 218. Liikenneturvallisuus on tällä vuosituhannella parantunut isoin askelin. Vuonna 2020 tieliikenteessä saisi kuolla enintään 136 ihmistä.Nyt emme kuitenkaan voi riemuita päättyneen vuoden saavutuksista. Vuonna 2015 tieliikenteessä mentiin iso harppaus taaksepäin ainakin liikennekuolemien määrällä mitaten. Jo marraskuun loppuun mennessä 238 ihmistä oli kuollut ja liukuvan 12 kuukauden ennuste viittaa tätä kirjoitettaessa siihen, että koko viime vuoden saldo voi olla jopa yli 260. Luvut ovat vielä ennakkotietoja, mutta käytännössä hyvin lähellä lopullista tietoa.Mikä on mennyt pieleen – vai onko mikään?Liikennekuolemien varjossa häivähtää hyviäkin uutisia. Kolareiden lukumäärä on edelleen laskussa, samoin loukkaantuneiden määrä. Kenties viimeinen 12 kuukauden jakso on vain satunnaista tilastopoikkeamaa ja huoli todellisesta suunnan muutoksesta on turha.Samaan suuntaan voi viitata myös se, että viime vuonna sattui tavallista useampia monen ihmisen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, jotka kerrallaan rumentavat tilastoja paljon.Pieleen menneeseen osastoon voi lukea näkyvän liikennevalvonnan määrän vähenemisen ja ennen kaikkea sen, että puhe liikenneturvallisuudesta on vaimentunut. Huomiota ei ole riittänyt liikenneturvallisuusasioihin, kun on isompiakin ongelmia.Asioilla on toki tärkeysjärjestyksensä. Silti hyvässä vauhdissa ollutta liikenneturvallisuustyötä ei saa jättää hunningolle. Jos nyt herpaannutaan, on uudelleen ponnistaminen monin verroin vaikeampaa – ja kalliimpaa.Uusi vuosi toi uudistuksia, jotka vaativat oman huomionsa kaikilta. Uudet kevyet sähkökäyttöiset kulkuvälineet muuttavat kevyen liikenteen väylien liikennettä ja myös kohtaamistilanteet muun ajoneuvoliikenteen kanssa tulevat haastavammiksi.Nopeat traktorit nuorten kuljettamana voivat nyt tulla perä edellä vastaan vaikkapa moottoritiellä. Ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimusten muutosten seurauksena jo 15-vuotias saa kuljettaa jopa 60 km/h kulkevaa traktoria perävaunuineen LT-ajokortilla ilman teoria- tai ajo-opetusta. Aiemmin vaadittiin ammattipätevyyttä ja 18 vuoden ikää. Muutos on hurja, kun otetaan huomioon, että traktorin ja perävaunun yhdistelmän massa voi ylittää 40 tonnia. Se vastaa jo suurimpien kuorma-autojen massaa.On todennäköistä, että ensi vuonna nähdään traktorimönkijöiden nousu mopoautojen rinnalle ja kenties jopa ohi nuorten 15-vuotiaiden suosimana kulkupelinä.Erityisesti nyt näkyvän valvonnan ja liikenneturvallisuusviestinnän vaikutusta tarvitaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?