4.6.2015

Pääkirjoitus: Nyt tarkkana!

Toukokuu toi julkisuuteen kovin ristiriitaisia viestejä liikenneturvallisuuden saralta. Kaksipyöräisten liikennevahinkojen kasvu on taittunut, nuorten liikenneturvallisuus kohenee ja alkuvuosi oli synkkä.

Toukokuu toi julkisuuteen kovin ristiriitaisia viestejä liikenneturvallisuuden saralta. Kaksipyöräisten liikennevahinkojen kasvu on taittunut, nuorten liikenneturvallisuus kohenee ja alkuvuosi oli synkkä. Tällaiset otsikoinnit löytyvät Moottori 6/2015 -lehdestäkin yhdeltä ja samalta aukeamalta. Kaikki uutisoinnit ovat yhtä paikkansapitäviä.

Kaksipyöräisten osalta tarkasteltiin erityisesti vakuutusyhtiöille ilmoitettujen liikennevahinkojen määriä. Vuodesta 2011 vuoteen 2013 on varsinkin mopojen liikennevahinkojen määrässä tapahtunut iso muutos: ne ovat vähentyneet neljänneksellä. Myös moottoripyörien vakuutuksista on korvattu entistä vähemmän vahinkoja. Siellä vähennys on kahdeksan prosenttia.

Samoihin aikoihin Liikenneturva julkisti tilastokatsauksen, jossa vertailtiin henkilövahinkojen määriä ikäryhmittäin. Nuoret ovat olleet liikenneturvallisuuden vaikein ikäryhmä, koska heille tapahtuu liikenteessä suhteellisesti moninkertainen määrä henkilövahinkoja muihin ikäryhmiin verrattuna. Kymmenen viime vuoden aikana on tässäkin ikäryhmässä tapahtunut merkittävä muutos: nyt nuoria kuolee kolmannes vähemmän kuin vuosikymmen sitten.

Monena peräkkäisenä vuotena on voitu myös iloita siitä, että liikenneturvallisuus kokonaisuutena on kehittynyt yhä vain parempaan suuntaan. Uutiset synkästä alkuvuodesta ovatkin siksi huolestuttavia. Maalis-huhtikuussa kuoli tieliikenteessä 19 ihmistä enemmän kuin viime vuonna. Se on synkkää.

Mutta onko nyt todella syytä vakavaan huoleen? Onko kokonaistilanne muuttunut?

Tilasto on petollinen perusta, ellei sitä analysoi hieman pintaa syvemmältä. Kun liikennekuolemien kokonaismäärä on vuositasolla painunut yhä alemmas, tuntuvat yksittäisten kuukausien vaihtelut rajuilta. Jatkuvan ja hedelmällisen turvallisuustyön kannalta olisi tärkeää, että ei liian herkästi lähdetä tuomitsemaan tilannetta mustaksi vaan maltetaan arvioida hiukan pidemmän ajan trendiä ja ennen kaikkea sen taustalla vaikuttavia asioita.

Kahden viime kuukauden synkät luvut vertailussa vuodentakaiseen pitää huomioida ja niiden pitää herättää valppautta, mutta liian rajuja johtopäätöksiä pelkästään niiden varassa ei pidä tehdä. Tilastojen tulkitsijoilta vaaditaan tarkkuutta ja arviointikykyä, jotta pitkäjänteinen turvallisuustyö voi jatkua ja vahvistua.

Tarkkuutta vaaditaan myös liikenteessä. Vaikka kehitys on ollut oikeansuuntaista ja merkittävää, on nuorten kuljettajien kuolemanriski yhä yli kaksinkertainen koko väestöön nähden. Ja kesä, erityisesti kesälauantait ovat nuorille vaarallisia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat