17.4.2025

Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä?

Kuva Tuomas Rajala, Moottorin arkisto

Suomen ja koko Euroopan liikkuminen on sähköistynyt vauhdilla. Uusista autoista jo leijonanosa alkaa olla sähköistettyjä, mutta prätkissä se on kuriositeetti. Miksi näin?

Sähköprätkien historia ulottuu autojen tavoin hyvin pitkälle. Ensimmäinen sähkökäyttöinen kaksipyöräinen kulkine on tiettävästi vuodelta 1895. Tuolloin sarjatuotanto ei luonnollisesti ollut edes kiikarissa, joten kunnia ensimmäisestä sähkömoottoripyörästä kuuluu Peugeotille. Ranskalaisvalmistaja julkaisi vuonna 1996 Scoot’Elec -nimisen sähköskootterin, jonka toimintamatka oli peräti 40 kilometriä. Mallin tuotanto lakkasi vuonna 2006, eikä siitä tullut koskaan isoa ilmiötä.

Ensimmäinen oikeasti varteenotettava sähköprätkävalmistaja on amerikkalainen Zero Motorcycles, joka perustettiin Kaliforniassa vuonna 2006. Merkin takana on entinen Nasan insinööri Neal Saiki. Firma alkoi tuottaa pyöriä myytäväksi saakka vasta vuonna 2012, eli kuuden vuoden kehittelyn jälkeen. Ensimmäinen pyörä kantoi nimeä Zero S, ja kyseessä oli nakumallinen sähköprätkä. Hieman myöhemmin sitä seurasi adventure-henkinen DS.

Vuonna 2013 Zero S ja Zero DS onnistuivat ensimmäisinä sähkömoottoripyöränä saavuttamaan yli 100 mailin toimintamatkan. Sittemmin Zero on kehitellyt mallistoaan ja tätä nykyä tarjolla on kymmenen pyörää erilaisiin käyttötarkoituksiin. Zero onkin yksi johtavia valmistajia alalla.

Toinen merkittävä peluri tulee sekin Yhdysvalloista: LiveWire. Alun perin Harley-Davidsonin brändin alla kaupattu moottoripyörä on ikonisen prätkämerkin valmistama, mutta sittemmin omaksi tuotteeksi irrotettu pyörämerkki.

Alkuperäisen LiveWire One on edelleen tuotannossa, mutta mallisto on laajentunut huomattavasti. Pyörät mukailevat ulkoisesti hieman HD:n mallistoa, mutta ovat teknisesti aivan toista maata.

Harley-Davidson LiveWire

Harley-Davidsonin ikeen alla LiveWire oli todella piristävä tuulahdus, mutta omana merkkinään se on kehittynyt huomattavasti. Malliston prätkät ovat todella viileän näköisiä tuotteita ja samaan aikaan myös hyvin suorituskykyisiä. Toimintamatkat vaihtelevat 200 kilometristä yli 260 kilometriin.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • ANSSI HONKILAHTI

    Ajossa hiljaisuus, automaattivetoisuus ja mahtava voimantuotto vakuuttivat koeajolla. Kiinnostus herää varmasti kun todellinen range saadaan n. 300 km:iin !

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat