17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen ja koko Euroopan liikkuminen on sähköistynyt vauhdilla. Uusista autoista jo leijonanosa alkaa olla sähköistettyjä, mutta prätkissä se on kuriositeetti. Miksi näin? Sähköprätkien historia ulottuu autojen tavoin hyvin pitkälle. Ensimmäinen sähkökäyttöinen kaksipyöräinen kulkine on tiettävästi vuodelta 1895. Tuolloin sarjatuotanto ei luonnollisesti ollut edes kiikarissa, joten kunnia ensimmäisestä sähkömoottoripyörästä kuuluu Peugeotille. Ranskalaisvalmistaja julkaisi vuonna 1996 Scoot’Elec -nimisen sähköskootterin, jonka toimintamatka oli peräti 40 kilometriä. Mallin tuotanto lakkasi vuonna 2006, eikä siitä tullut koskaan isoa ilmiötä. Ensimmäinen oikeasti varteenotettava sähköprätkävalmistaja on amerikkalainen Zero Motorcycles, joka perustettiin Kaliforniassa vuonna 2006. Merkin takana on entinen Nasan insinööri Neal Saiki. Firma alkoi tuottaa pyöriä myytäväksi saakka vasta vuonna 2012, eli kuuden vuoden kehittelyn jälkeen. Ensimmäinen pyörä kantoi nimeä Zero S, ja kyseessä oli nakumallinen sähköprätkä. Hieman myöhemmin sitä seurasi adventure-henkinen DS.Vuonna 2013 Zero S ja Zero DS onnistuivat ensimmäisinä sähkömoottoripyöränä saavuttamaan yli 100 mailin toimintamatkan. Sittemmin Zero on kehitellyt mallistoaan ja tätä nykyä tarjolla on kymmenen pyörää erilaisiin käyttötarkoituksiin. Zero onkin yksi johtavia valmistajia alalla.Toinen merkittävä peluri tulee sekin Yhdysvalloista: LiveWire. Alun perin Harley-Davidsonin brändin alla kaupattu moottoripyörä on ikonisen prätkämerkin valmistama, mutta sittemmin omaksi tuotteeksi irrotettu pyörämerkki.Alkuperäisen LiveWire One on edelleen tuotannossa, mutta mallisto on laajentunut huomattavasti. Pyörät mukailevat ulkoisesti hieman HD:n mallistoa, mutta ovat teknisesti aivan toista maata.Harley-Davidsonin ikeen alla LiveWire oli todella piristävä tuulahdus, mutta omana merkkinään se on kehittynyt huomattavasti. Malliston prätkät ovat todella viileän näköisiä tuotteita ja samaan aikaan myös hyvin suorituskykyisiä. Toimintamatkat vaihtelevat 200 kilometristä yli 260 kilometriin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Ajossa hiljaisuus, automaattivetoisuus ja mahtava voimantuotto vakuuttivat koeajolla. Kiinnostus herää varmasti kun todellinen range saadaan n. 300 km:iin ! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää