4.6.2015 Pääkirjoitus: Nyt tarkkana! Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toukokuu toi julkisuuteen kovin ristiriitaisia viestejä liikenneturvallisuuden saralta. Kaksipyöräisten liikennevahinkojen kasvu on taittunut, nuorten liikenneturvallisuus kohenee ja alkuvuosi oli synkkä. Toukokuu toi julkisuuteen kovin ristiriitaisia viestejä liikenneturvallisuuden saralta. Kaksipyöräisten liikennevahinkojen kasvu on taittunut, nuorten liikenneturvallisuus kohenee ja alkuvuosi oli synkkä. Tällaiset otsikoinnit löytyvät Moottori 6/2015 -lehdestäkin yhdeltä ja samalta aukeamalta. Kaikki uutisoinnit ovat yhtä paikkansapitäviä. Kaksipyöräisten osalta tarkasteltiin erityisesti vakuutusyhtiöille ilmoitettujen liikennevahinkojen määriä. Vuodesta 2011 vuoteen 2013 on varsinkin mopojen liikennevahinkojen määrässä tapahtunut iso muutos: ne ovat vähentyneet neljänneksellä. Myös moottoripyörien vakuutuksista on korvattu entistä vähemmän vahinkoja. Siellä vähennys on kahdeksan prosenttia. Samoihin aikoihin Liikenneturva julkisti tilastokatsauksen, jossa vertailtiin henkilövahinkojen määriä ikäryhmittäin. Nuoret ovat olleet liikenneturvallisuuden vaikein ikäryhmä, koska heille tapahtuu liikenteessä suhteellisesti moninkertainen määrä henkilövahinkoja muihin ikäryhmiin verrattuna. Kymmenen viime vuoden aikana on tässäkin ikäryhmässä tapahtunut merkittävä muutos: nyt nuoria kuolee kolmannes vähemmän kuin vuosikymmen sitten. Monena peräkkäisenä vuotena on voitu myös iloita siitä, että liikenneturvallisuus kokonaisuutena on kehittynyt yhä vain parempaan suuntaan. Uutiset synkästä alkuvuodesta ovatkin siksi huolestuttavia. Maalis-huhtikuussa kuoli tieliikenteessä 19 ihmistä enemmän kuin viime vuonna. Se on synkkää. Mutta onko nyt todella syytä vakavaan huoleen? Onko kokonaistilanne muuttunut? Tilasto on petollinen perusta, ellei sitä analysoi hieman pintaa syvemmältä. Kun liikennekuolemien kokonaismäärä on vuositasolla painunut yhä alemmas, tuntuvat yksittäisten kuukausien vaihtelut rajuilta. Jatkuvan ja hedelmällisen turvallisuustyön kannalta olisi tärkeää, että ei liian herkästi lähdetä tuomitsemaan tilannetta mustaksi vaan maltetaan arvioida hiukan pidemmän ajan trendiä ja ennen kaikkea sen taustalla vaikuttavia asioita. Kahden viime kuukauden synkät luvut vertailussa vuodentakaiseen pitää huomioida ja niiden pitää herättää valppautta, mutta liian rajuja johtopäätöksiä pelkästään niiden varassa ei pidä tehdä. Tilastojen tulkitsijoilta vaaditaan tarkkuutta ja arviointikykyä, jotta pitkäjänteinen turvallisuustyö voi jatkua ja vahvistua. Tarkkuutta vaaditaan myös liikenteessä. Vaikka kehitys on ollut oikeansuuntaista ja merkittävää, on nuorten kuljettajien kuolemanriski yhä yli kaksinkertainen koko väestöön nähden. Ja kesä, erityisesti kesälauantait ovat nuorille vaarallisia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista