10.1.2018 Pääkirjoitus: Porkkanoita ennen raippaa? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autovero jatkaa hidasta alenemistaan aikaisempien päätösten mukaan nyt kolmatta vuotta autoissa, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 141 g/km. Uusi vuosi alkoi autoilijan kannalta poikkeuksellisen lupaavasti. Tällä kertaa uutisia eivät hallinneet listaukset siitä, mitkä kaikki verot ja maksut nousevat vuoden vaihduttua. Päinvastoin. Uuden auton ostajia tuetaan yli 10 vuotta vanhoista autoista maksettavalla romutuspalkkiolla, sähköautonostajia hankintatuella ja bensiini- tai dieselauton muuttamista etanoli- tai kaasukäyttöön konversiotuella.Autovero jatkaa hidasta alenemistaan aikaisempien päätösten mukaan nyt kolmatta vuotta autoissa, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 141 g/km. Edes polttoainevero ei nyt noussut. Lisäksi Trafi kertoi joulukuussa alentavansa lähinnä ajoneuvojen rekisteröintipalveluihin liittyviä maksujaan keskimäärin 15 prosenttia.Paljon hyvää autoilijan kukkaron näkökulmasta.Polttoaineveroa ja ehkä Trafin maksuja lukuun ottamatta uutiset kuitenkin koskettavat vain pientä osaa autoilijoista. Edelleenkään kaikilla ei ole varaa uuteen autoon – ei edes maksimaalisen 2 500 euron tuen avulla.Alkaneeseen vuoteen liittyy paljon muutoksia autoilijoiden ja liikenteen kannalta. Konkreettisimmillaan muutokset koskettavat katsastusaikoja, kuljettajatutkinnon uudistumista tai vaikkapa taksikilpailun vapautumista. Liikenteen uutta ajattelua ovat erilaiset liikkumispalvelut ja matkojen yhdistämiseen tähtäävät hankkeet. Lisääntyvän digitaalisuuden tarjoamista mahdollisuuksista on puhuttu paljon, mutta nyt niiden käytännön toteutumia alkaa vähitellen olla meidän jokaisen arjessa.Tämän lehden sivuilla perehdytään uusien liikkumispalveluiden sisältöön ja yritetään auttaa lukijaa alkuun siinä, miten eri palveluiden hyödyllisyyttä omasta näkökulmasta voisi arvioida. Todellisuudessa digitaalisuuden kääntöpuolena on se, että mahdollistaessaan hyvin yksilöllisetkin ratkaisut, digitaalisten palvelujen vertaileminen on yllättävän vaikeaa. Palvelua ostavan asiakkaan näkökulmasta nyt korostuukin selvästi se, että aivan ensimmäinen asia, mikä itselle kannattaa selvittää, on todellinen liikkumisen tarve. Sen jälkeen vaihtoehtoja tämän tarpeen täyttämiseen voi vertailla omien laatu- ja hintatoiveiden rajoissa.Digitaalisuuden lisääntymiseen liittyy myös mahdollisuus nopeisiinkin muutoksiin esimerkiksi liikenteen verojen ja maksujen keräämisessä. Jo viime keväänä EU-komissio julkaisi ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon EU:n alueella käytössä olevista aikaperusteisista tienkäyttömaksuista, erilaisista vinjeteistä, ja siirtyä ajosuoritteisiin perustuviin käyttömaksuihin.EU:n jäsenmaana tämä koskettaa luonnollisesti Suomeakin. Tarkoitus on saada aikaan koko EU:n alueella yhteen toimiva järjestelmä. Vaikka päätösvalta järjestelmän käyttöönotosta jäisikin jäsenmaille itselleen, merkitsee tällaisen yhteisen järjestelmän olemassaolo helppoa väylää uusien verojen tai veronluonteisten maksujen perintään.Yhteistä järjestelmää ei vielä ole, mutta sen suuntaan meitäkin johdattelee esimerkiksi Liikenne- ja viestintäministeriön joulukuussa julkaisema toimenpideohjelma satelliittinavigointijärjestelmien tehokkaasta hyödyntämisestä Suomessa. Varmaa on, että myös tänä vuonna riittää keskusteltavaa tieliikenteen tulevaisuudesta ja yksittäisen kuluttajan asemasta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”