10.10.2018 Pääkirjoitus: Renkaat ratkaisevat pidon Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas. Syksy on talvirengastestien aikaa. Moottori julkaisi viime numerossa ensimmäisen rengastestinsä. Siinä arvioitiin nastarenkaiden keskinäistä paremmuutta. Tässä numerossa vuorossa ovat nastattomat talvirenkaat.Rengasvalinnoissa on kaksi kuumaa keskustelunaihetta: nastarenkaissa mitellään valmistajien kesken nastojen määrästä, mutta tiukimmat ideologiset väittelyt käydään siitä, onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas.Kumpaankin keskusteluun on annettu vastauksia Moottorin jutuissa. Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei ole, vaan kummassakin ta-pauksessa paras vastaus riippuu tilanteesta eli ennen kaikkea niistä olosuhteista, missä autoa käytetään.Renkaiden ominaisuudet eri keleillä korostuvat, kun talvet muuttuvat entistä vaihtelevammiksi. Kuten testissämme käy ilmi, jääpidoltaan hyvä rengas ei välttämättä ole loistava sulalla ja märällä asvaltilla, tai lumella paras rengas voi olla muissa olosuhteissa keskikastia.Renkaita valitessa autoilijan kannattaa pohtia hetki, millaiseen käyttöön renkaat omassa autossa tulevat ja millaisiin olosuhteisiin itse tarvitsee parhaat ominaisuudet omilta renkailtaan. Kun valinta on tehty, nämä erot on hyvä tiedostaa myös talven kuluessa, kun olosuhteet tiellä vaihtelevat.Moottorin testitulokset on julkaistu niin, että renkaiden vahvuudet eri olosuhteissa tulevat selvästi esiin. Jokainen autoilija voi nii-den perusteella itse harkita, mikä on omaan käyttöön se paras valinta.Testituloksia lukiessa on hyvä muistaa, että tulokset koskevat vain uusia renkaita. Kaikki renkaat kuluvat ja niiden ominaisuudet muuttuvat samaa tahtia kulumisen kanssa. Mitä kuluneempi rengas, sitä suurempi riski, että pito katoaa juuri silloin, kun sitä tarvittaisiin.Testeihin valittiin harkitusti vain pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita. Niin sanotut Keski-Euroopan kitkat ovat toki laillisia Suomessakin, mutta se ei tee niistä talveemme sopivia. Lämpimämpiin olosuhteisiin suunniteltuina ne eivät toimi kylmässä talvessa toivotulla tavalla. Vastaavasti talvisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita ei tulisi käyttää kesän helteillä, vaikka ne laillisia olisivatkin.Renkaat on arvioitu riskitekijäksi joka seitsemännessä kuolonkolarissa 2000-luvulla. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti joka kolmannessa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuden syntyyn.Rengas koskettaa tienpintaa noin kämmenen kokoisella alueella, joten käytännössä koko ajettavuus on neljän kämmenenkokoisen läiskän varassa. Näiden läiskien laatu kannattaa tiedostaa, sillä paraskaan turvajärjestelmä ei auta, jos kitka menetetään. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja